הכירו את הלוחמים שדואגים שרחפנים לא ירחפו מעל אשדוד

לוחמי ולוחמות חטיבת הספקטרום, הלוחמה האלקטרונית, דואגים מסביב לשעון שמעל אשדוד, הדרום ועזה לא ירחפו רחפני אויב שינסו לפגע * חוץ מזה הם גם אחראים על שיבוש התדרים של האויב, ולא רק * בריאיון מיוחד, ומסווג, הם מספרים מה שמותר ומסבירים איך עושים הכל... ומבלי שירגישו בהם...
תמונות: דובר צה"ל

ב-11 לאוקטובר, פורסמה ידיעה שגרמה לבהלה בעיר אשדוד: "לפני כמה דקות הופעלה אזעקה באזורים א' ב' ד' ה' כשפיקוד העורף מתריע מפני חדירת כלי טיס עוין לאשדוד. התושבים נקראו להיכנס לממ"ד וכעת בודקים כוחות הביטחון את השטח במטרה לראות האם מדובר אכן בכלי טיס עוין. מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "בהמשך להתראה על כניסת רחפן לאזורנו מתבצעות סריקות על-ידי משטרת אשדוד ועיריית אשדוד באמצעות מוקד רואה, האירוע עדיין בבדיקה". הכתבה הבאה מוקדשת לאלה שמונעים אירוע כזה או דומה לו שיקרה.

המלחמה הנוכחית, מלחמת "חרבות הברזל" העצימה אתגר נוסף, בסדר גודל חדש – הרחפנים. כבר ב-7 באוקטובר עשרות מהם פלשו לשטח ישראל, ומאז, גם בלחימה ברצועה מתמודדים מול הרוק"ק (רום הקרוב לקרקע). בדיוק לשם כך, לוחמי ולוחמות הספקטרום, הלוחמה האלקטרונית (ל"א בקיצור) פועלים בשקט-בשקט, ומשבשים מגוון איומים שעומדים בפני הכוחות בשטח ובפני אזרחי המדינה, ביניהם תושבי העיר אשדוד והדרום – בדרכים שרק את חלקן הקטן נוכל לחשוף.

יחידת הלוחמה האלקטרונית, היא יחידה טקטית-טכנולוגית מובחרת באגף התקשוב וההגנה בסב"ר (המונח העברי לסייבר), הנמצאת תחת חטיבת הספקטרום וההגנה בסב"ר. היחידה משלבת גם תפקידי לחימה. חיילי היחידה אחראים על שיבוש מערכות הקשר והתקשורת של האויב כאשר בכלל זה הוא עוסק בשיבוש שידורי רדיו וטלוויזיה, שירותים סלולריים ועוד. עיקר פעילות המערך היא התקפית, אך בין עיסוקיו מערך הלוחמה האלקטרונית פועל גם להגנה על מערכות התקשורת הצבאיות. היחידה פועלת באוויר, בים וביבשה וזמינה להיות מוקפצת לכל מקום בארץ.

סמ"ר י', סמל א' ורב"ט י' נכנסו כצוות למשימה של שבועיים בדרום הרצועה, וחזרו ממנה עם שלושה רחפנים עוינים בידיהם, רחפנים שהיו יכולים להגיע גם לאזורנו או לפגוע בחיילנו. "יש לנו אמל"ח (אמצעי לחימה) שמשבש את הכלים הללו", מסביר סמ"ר א'. כך, בהתאם לתוואי השטח והסיטואציה המבצעית, הלוחמים והלוחמות מפעילים את האמל"ח שפוגע בפעילות הרחפן, ועוזר לסגור מעגל אש ולחסל אותו – תוך דקות בודדות.

חשוב מאוד לזכור, שלפני שמפילים את הכלי משרחף מעל, בודקים בעזרת שיטה שלא נרחיב עליה האם הוא עוין. "אחד הדברים שהכי מרגשים אותי זה שחי"רנקים (לוחמי חיל רגלים) מספרים שהיה מעליהם רחפן והוא נעלם – בזכות העבודה שלנו", סמ"ר י' מספר בחיוך. ברגע שצוותי הלוחמה בספקטרום חוברים לכוח, הם הופכים להיות חלק ממנו לכל דבר ועניין. כן, אפילו מסייעים בשמירות. אך הם לקחו על עצמם תפקיד נוסף: "הפכנו להיות האוטוריטה המקצועית בנושא הרחפנים. הם מתייעצים אתנו לפני שהם מרימים אותם לאוויר". אמרו ביחידה.

גם בצה"ל יש שימוש ברחפנים. השימוש ברחפנים בשנים האחרונות, מאלו הפרוסים לאורך הגבולות ומגנים עלינו ועד לאלו שנכנסים לעומק שטח האויב, הוכיחו שהמימד הנוסף הוא חלק משמעותי במערכה. המטרה היא למצות אותו, גם לכוחות הים וגם לכוחות היבשה. זה מאפשר שליטה בכוח בעולמות ובעוצמות שלא קיימות היום – לדעת איפה יש רחפנים בכל רגע נתון, מי מפעיל אותם ולאיזה צורך. מתוך זה, גם לגזור איפה נמצאים רחפני האויב ולתכנן פעולות בהתאם. סיכולים כאלה נעלמים מעיננו, וזה הכי חשוב, כי אף אחד לא רוצה מעל העיר שלו, רחפני אויב. בוודאי לא בעומק ישראל בעיר כמו אשדוד.

גם בזמן שאתם קוראים את הכתבה הזו, יש צוותים רבים שנלחמים כרגע בעזה, ומגנים על כוחותינו ועל תושבי הדרום ובהן אשדוד, מאיומי הרוק"ק השונים, וכן גם מפני אירועי דו צדדי, שעלולים להתרחש מניסיונות הפלת רחפנים באמצעות ירי. "מספק לדעת שאני מביא תחושת ביטחון", מעיד רב"ט י', "הרבה משתפים אותי שהם מרגישים יותר בנוח כשאנחנו בסביבה".

אך העשייה שלהם ממש לא מסתיימת שם. אם במקרה יצא לכם להיתקל בשיבושי GPS, דעו שהם אחראים עליהם – אבל יש לכך כמובן סיבה מוצדקת במיוחד. גם בליל התקיפה האיראנית פעל הגדוד במרץ, שצוותים רבים ירדו לשטח ובזכותם מזימת האויב נכשלה. אנחנו לא ראינו את כל זה, אלא קיווינו שהכל ייורט. גם לוחמי היחידה היום גם לדאוג שזה לא יגיע מעל העירם.

ורגע לפני סיום השיחה, חזרנו לשלושת הרחפנים שסיכלו סמל א' וחבריו, מה שמנע מם להגיע אולי גם אלינו. הצוות, כפי שהוא מתאר, יצא מסופק ובצדק:  "לרוב לא יוצא לנו לראות את התוצרים של הפעילות שלנו, אז זו מין הוכחה גם בשבילנו למשמעות של מה שאנחנו עושים כאן בתקופה האחרונה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך