בלעדי: מאמר נדיר לכבוד פסח ממורנו ורבנו הרב מאיר אבוחצירא

לכבוד חג הפסח שיחול ביום שני הקרוב, מורנו ורבנו הרב מאיר אבוחצירא, רבה של קהילת תפארת רפאל ורובע הסיטי באשדוד, במאמר תורני מיוחד נדיר ובלעדי לקוראי עיתון 'המגזין', על קדושת החג והגדולה של סדר ליל הסדר * על רוח התקופה, והקשר לחג הפסח * הרב הגאון מאיר אבוחצירא, נחשב בימים אלה לדמות הרוחנית המשפיעה ביותר על תושבי העיר אשדוד והערים הסמוכות לה * הרב לא מתראיין אף פעם, ולכבוד חג הפסח זוכים קוראי עיתון 'המגזין' לראשונה ליהנות ממאמר תורני נדיר ובלעדי שנכתב על ידי הרב במיוחד עבורכם

"יש לנו אפשרות להרוויח אוצרות" – בימים של ביעור החמץ, ושל הכנות קדחתניות לחג המתקרב, יש לנו אפשרות להרוויח אוצרות. מצד אחד אנחנו יכולים לזכות למצוות גדולות ומרובות, ומצד שני בתקופה לחוצה זו אנחנו עלולים לעבור חס וחלילה עברות חמורות של הלבנת פנים, הונאה כעס ועוד. נעוץ ההבדל התהומי, בין מצוות ושכר טוב לבין עבירות ועונשים, שלא לדבר על האווירה הגרועה בבית והסבל של כולם, המבט האמיתי – הוא זה שיוצר את ההבדל. השל"ה הקדוש אומר, שמצוות ביעור חמץ נוהגת חודש לפני פסח, משמעות הדבר שמיום פורים בכל פרוסת לחם ובכל ביגלה ובורקס שאוכלים ניתן לקיים מצווה אם רק נכון.

כדאי לזכור את הדברים, ולא סתם ללעוס לבלוע אלא לכוון לקיים באכילה זו מצווה עשה של ביעור חמץ. מובא בשם הרוקח שכל שפשוף וקרצוף לשם ביעור חמץ יוצרים מלאך בשמים. אדם המגיע לביתו ואין לו כוח לנקות אם בכל זאת יתגבר ויסייע בסבר פנים יפות ובהארת פנים, מכל שפשוף שלו נוצר מלאך טוב שמליץ זכות עליו, עשה 100 קרצופים ונוצרו מאה מלאכים. כמה משתלם להתגבר על עייפות ועל עצלות, כמה משמח לעזור בעבודות הפסח ולזכות לאוצרות אדירים.

הבן איש חי כותב שכל מצווה שעושים בשמחה ערכה גדול לאין ערוך מזאת שלא בשמחה. בספר אביר הרועים מובא ש"האבני נזר" היה אומר שהוא ערב לכל יהודי. שכל הקשיים שמתעוררים בחייו היו מתבטלים אם היה מקיים את המצוות בשמחה- "האבני נזר" הוסיף ואמר כי הוא ערב לכך שמי שיקיים את המצוות מתוך שמחה, לא תמוש השמחה מביתו, גם עקרת הבית וגם הבעל יזכו לברכה גדולה. הבדיחה היהודית מספרת על הנעליים שבאו ותבעו את ספרי התורה לדין תורה. אמרו הנעליים רבותי אנחנו יצאנו מהבטן של אותה אמא. אנחנו היינו תאומים למה על עור של הבהמה האחד כולם דורכים, ואת השני כולם מנשקים, מחבקים, עוטפים ומכבדים ושמים בארון הקודש? אומנם זו בדיחה, אבל לימוד מוסר גדול – העור הראשון כשהתחילו לדפוק עליו, צעק שאין לו כוח, ונשאר עור עבה. מה עושים מעור עבה? נעליים. לעומתו העור השני קיבל מכה, ועוד מכה ושתק עד שנעשה דק ועשו ממנו ספר תורה. היום כולם מנשקים אותו. מי שמוכן להרכין את הראש ולקבל עול מלכות שמים, לחיות עם הריבונו של עולם ללא תנאי ולקבל את הדין באהבה, הוא יזכה שינשקו אותו – לא מדובר דווקא על קבלת ייסורים באהבה, אלא גם על התאמצות מול הקשיים הקטנים של החיים, קשה למחול לזה שפגע בי, ראוי להשתמש בויטמין תי- תפילה. או ויטמין די – דיבור או ויטמין סי שזהו שימת לב, או בויטמין בי – שאי מוחל אוהב ומבער את החמץ .

ואולם צריך להתחזק, ולעשות רצון ה' גם כשקשה, אילו היו אומרים לנו, שהמציאו מכונה חדשה – שמכניסים בצד אחד שלה שטר של דולר ויוצאים מאה דולר, מי לא היה רץ לקנות ממכונת הפלאים ולהפוך למולטי מיליונר. אחי ורעי היקרים והמסולאים מפז, יש מכונה כזאת, איפה היא ומהי המכונה הזאת, חז"ל אמרו יפה פעם אחת בצער ממאה שלא בצער – אתה פגוע – תמחל, אתה עצוב – תשמח. אם תתגבר, תרוויח על אותה מצווה פי מאה – מאה הם ראשי תיבות של: אחדות העם מאיתנו, וידוע אימרא חסידית: לצחוק זו בריאות, לכעוס זו בחירה, לסלוח זו גדולה, לאהוב זו מתנה.

ונאמן הוא בעל מלאכתך שישלם לך שכר פעולתך בשעה זו שאויבנו עומדים עלינו לכלותינו, התרופה הענקית היא זכור תזכור שלא אחד עמד עלינו חלילה כשאנו לא אחד, איש אחד בלב אחד- זו התחנת דלק שלהם להצליח. כשאנו מאוחדים בלב אחד נקי וטהור ומלמדים זכות איש על רעהו, זה החוסן והטוהר וידינו לעולם תהיה על העליונה. כנא' והיה כאשר ירים ידו משה וגבר ישראל תמיד נרים אחד את השני בהארת פנים, בפנים מאירות ומעל הכל – תן "חיוך"- מי שמחייך חי, 26 זו השכינה.

לאחי ורעי בני עמי ולכל תושבי עירנו היקרה והנפלאה יהיה רצון שתזכו לאכול מהזבחים בשמחות ובדיצות ביידים מלאות מור ואהולות ופנים מאירות, פסח כשר ושמח – זורח ופורח.

בביניין אריאל, בבוא הגואל יגל יעקב, ישמח ישראל בהצלחת הרמת קרן ישראל וחיילי צה"ל וכוחות הביטחון – החטופים והשבויים יוציאם מאפילה לאור גדול, כנאמר כימי צאתך מארץ מצרים אראנו ה' ניסים ונפלאות. אמן!

באהבה גדולה ובברכת התורה, מאיר אבוחצירא ס"ט מך מכל הערכין, פהע"ק אשדוד יע"א.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך