כששרה פגשה את בוגי…

כבוד למערכת החינוך באשדוד: שרה שמש, מנהלת מקיף ז', נשאה דברים בפני שר הביטחון משה "בוגי" יעלון, וייצגה את מנהלי התיכוניים בכל הארץ

משרד הביטחון והאגף הביטחוני חברתי קיים לפני כשבועיים בחג הסוכות, אירוע בשם "סוכת השר", במעמד שר הביטחון משה "בוגי" יעלון וראש אכ"א האלוף חגי טופולינסקי. המפגש שנערך בבסיס הקריה בתל אביב עמד בסימן הזכות שבשירות, כהוקרה לשותפי העשייה בתחום ההכנה לצה"ל. באירוע נכחו גם ראש האגף הביטחוני חברתי עמיקם סבירסקי, אל"מ רז קרני מהמערך המגן בחיל החינוך, הרב הראשי לצה"ל תת אלוף רפי פרץ ואנשי חינוך.

בין המוזמנים לסוכה הייתה מנהלת מקיף ז' שרה שמש, שאף התבקשה לשאת דברים בפני שר הביטחון וראש אכ"א בשם כל מנהלי הארץ על מקום בית הספר בהכנה של בני הנוער לקראת גיוס לצה"ל. שרה שמש מנהלת מזה 13 שנים את בית הספר התיכון מקיף ז' באשדוד, שבו לומדים 1,450 תלמידים, ובחזון שלו חרוטות המילים: "ציונות ומצוינות יהלכו יחדיו בשבילי מקיף ז".

כמעט שני עשורים מתקיים דיאלוג מתמיד ושיתוף פעולה בין בתי הספר התיכוניים בארץ לבין האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון. היעד המשותף הוא חיזוק נכונותם ומוכנותם של בני הנוער לשירות משמעותי, תוך שימת דגש על חשיבות המערך הלוחם. "בעבר זה היה המנדט של ההורים ותנועות הנוער", מספרת שמש. "מזה 15 שנים ההכנה לגיוס היא חלק מהיעדים הבית ספריים, ואני מחויבת לה כמנהלת. אנו פועלים בכיתות השונות לקראת הנכונות להתגייס ולשרת שירות משמעותי בצה"ל. העיר אשדוד מקצה תקציבים גדולים ותומכת בבתי הספר כהכנה לגיוס בצה"ל, ובמינהל החינוך פועלים רבות להעלאת נתוני הגיוס. אתי לוגסי עומדת בראש המרכז לגיוס משמעותי, שהוא מרכז ייחודי לאשדוד, דני קליין מנהל אגף חינוך על יסודי מוביל שנים רבות את מנהלי בתי הספר, הן בשיח והן במפגשים עם הצבא במטרה להרחיב את מעגל המתגייסים לשירות משמעותי, ראש מינהל החינוך אריה מימון רואה ערך עליון בכל נושא שקשור בתרומה לקיום הזכות שבשירות הצבאי, ואני מצטרפת אליו בראייה זו. מעל כולם עומד ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, שרואה במשימה דבר משמעותי, מעריך עד מאוד את תרומתם של בתי הספר התיכוניים לשירות המשמעותי של בני הנוער מאשדוד, והוא יודע על הפעולות שנעשות בבתי הספר ומעורה לאורך כל השנה".

ואכן, החינוך העל-יסודי באשדוד הוא המשאב העיקרי לנתוני הגיוס ההולכים וגדלים בשנים האחרונות. תלמידי כיתות י'-י"ב ומשפחותיהם נחשפים בדרכים שונות ומגוונות לשירות בצה"ל. דוגמה לכך ניתן לראות בפעילויות של שכבה י"ב במקיף ז'. בחודש שעבר התקיים ערב הורים בנושא "המשפחה מתגייסת", והתקיימה הרצאה בנושא מלחמת יום הכיפורים, שהעביר תת אלוף במילואים יוסי אלדר. בחודש הבא יתקיים יריד שנת שירות, שיכלול הרצאה בנושא וחשיפה לנושא שנת השירות והתרומה לקהילה מפי שגיא יניב. כמו כן תתקיים הרצאה על מקצועות ותפקידים בצבא והדרכה לגבי מילוי המנילה. לאורך השנה שיעורי החינוך עוסקים בנושא הסמכות בצה"ל, פיתוח חוסן נפשי לקראת גיוס, סמים ואלכוהול בצבא, הטרדה מינית ועוד. במהלך השנה תגיע ניידת מיט"ב מלשכת גיוס לשם מתן מענה לשאלות התלמידים בנוגע לגיוס. מתקיימת הדרכה של מד"ן (מדריך נוער), אשר פורס בפני התלמידים את אפשרויות מיצוי הפוטנציאל בצבא ומסייע בידי תלמידים בתהליך מילוי המנילה.

בסוף החודש יוצאים התלמידים לסיור בעקבות לוחמים כחלק מהמסע לרמת הגולן, המקיף מקיים פאנל של בוגרי ביה"ס המשמשים בתפקידי מפתח בצה"ל ונערכות סדנאות לקראת שירות בהנחיית אנשי צבא ובשיתוף עם האגף הביטחוני חברתי במשרד החינוך. בנוסף, מועברות סדנאות בנושא חוסן נפשי והתמודדות לקראת גיוס לצבא בהנחיית פסיכולוגים מחברת "צעד קדימה". עמותת "אחריי" מקיימת פעילות קבוצתית בשעות אחר הצהריים לפיתוח כושר גופני והכנה לשירות צבאי משמעותי. "לא פחות חשוב הוא הליווי האישי והמעורבות של המחנך בתהליך לקראת גיוס", אומרת שרה. "דבר נוסף שאני רואה בו ערך, הוא חיזוק הנושאים הערכיים והציוניים בבית הספר כדי שלילדים יהיה הבסיס מה זו המדינה, המולדת, כדי שיראו שלא קמה מדינה יש מאין. למשל, בכ"ט בנובמבר נציגי תנועות הנוער והמנהיגות עושים טקס, אנו שרים, רוקדים הורה וממחיזים את הכרזת האומות המאוחדות. שותפות לכל העשייה הזו הן נטלי בן חמו, רכזת חינוך חברתי וגיוס לצה"ל, ורכזות השכבות".

הפעילות בבתי הספר באשדוד מחזקת את הערכים היהודיים, הציונים והישראליים
במסגרת ההכנה לגיוס מכוונים באשדוד את התלמידים לבחון את יכולותיהם, ולתת בבוא העת את התרומה המשמעותית בעת גיוסם לצה"ל. "אין ספק שלשירות הצבאי יש מקום בעיצוב אישיותו של כל אחד ואחת מבוגרי בתי הספר, תוך שהוא נותן את כל כולו, זמנו ומרצו למען החברה וביטחון מדינת ישראל", אמרה שרה בדבריה לשר הביטחון. "על כתפינו המנהלים, המחנכים והמורים, הוטלה המשימה לחשוף בפני תלמידינו את הזכות הבסיסית והנעלה ביותר, וזוהי הזכות לחיים וביטחון במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, ועל כן יש לקיים מעגלי שיח עם התלמידים ועם הוריהם בנושא המחויבות להתגייס ולתרום את חלקם על פי צרכי הצבא".

במסגרת זו פועל רבות האגף הביטחוני חברתי המקיים סדנאות "לקראת השירות", "הכנה לצו ראשון", וכן מקיים דיון בנושא ערכי צה"ל, ומפגשים משמעותיים עם המחנכים והורי התלמידים, תוך ליבון שאלות העולות בקרב ההורים לקראת גיוס ילדיהם לצבא. שרה מוסיפה כי גולת הכותרת בשיתוף הפעולה עם האגף הביטחוני חברתי הוא יום בעקבות לוחמים ברמת הגולן, שבו משתתפים מדי שנה אלפי תלמידים משכבת י"ב מכל רחבי ארץ. "השתתפתי מספר פעמים ביום זה, ואצא גם השנה בתאריך ה-27.10 כמחנכת עם תלמידי כיתתי", מספרת לנו שרה בהתרגשות, "ואני יודעת שאין מרגש עוצמתי יותר מלראות את בני הנוער מקשיבים לסיפורי הקרבות ברמת הגולן, במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים.

מיצג החילות ומיצג האש ברמת הגולן נותנים לתלמידים הזדמנות לחוות בדרך ישירה, ולא רק דרך מסכי המחשב בבית מהו צה"ל של היום, שאליו הם יתגייסו בסוף השנה. אין לי ספק שהפעילות המתבצעת לאורך כל שנותיו של התלמיד בתיכון לחיזוק הערכים היהודיים, הציונים והישראליים כמו שבוע הגדנ"ע אשר מאפשר התנסות ראשונית בחוויית השירות הצבאי, הסיורים והמסעות השנתיים בדגש על אירועים היסטוריים ומורשת קרב, הם אשר יהוו את המסד לקשר אל ארצנו. מדינת ישראל לא ניתנה לעמנו על מגש של כסף, וכל דור של בוגרים עומד על משמרתו ומחויב להגן על המולדת. ואכן הדור הצעיר הגדל כאן בארץ נכון לעשות זאת לא פחות מקודמיו. אנחנו עדיין חברה במאבק, ולכן עלינו להמשיך בתי הספר לחזק את הערכים הלאומיים של אהבת העם והמולדת וזאת לצד טיפוח ערכי אהבת אדם וכבוד אדם".

מהו אחד מרגעי השיא במהלך ההכנה לגיוס עבורך?
"פאנל הבוגרים של בית הספר אשר משרתים בצה"ל בתפקידים משמעותיים. המפגש עם תלמיד י"ב בגובה העיניים כאשר מפקדים, לוחמים קרביים, קצינים וקצינות, מספרים את סיפורם האישי לאורך המסלול הצבאי, גורם לנו, הצוות החינוכי, לחוש גאווה גדולה. אנחנו מאמינים שסללנו והנחנו את אבני היסוד לשירות הצבאי של בוגרינו. נתוני הגיוס הגבוהים הם אחד הפרמטרים של תעודת בגרות ערכית וחברתית, ואני גאה לעמוד בראש בית ספר מקיף ז' באשדוד, שבו הגיוס לצה"ל הוא אבן היסוד ב'אני מאמין' ובתרבות השיח הבית ספרי".

יש נקודות משיקות בין תלמיד בית ספר לחייל בצבא?
"בבניית סולם הערכים יש מכנה משותף רחב בין בתי הספר לצבא. חינוך למצוינות אישית ומימוש עצמי לצד שיתוף ועבודת צוות, ומעגלי שיח בכיתה סביב ערכי היסוד: רעות, הקרבה, מקצועיות ודבקות במשימה. אלה הם הערכים אשר יעמדו במבחן המעשה בעת מילוי המשימות המוטלות על החיילים בשדה הקרב, ביחידות תומכות הלחימה ובמערכות המתוחכמות אותן הם יפעילו".

כמחנכת י"ב, יש לך "טיפ" לשאר המחנכים?
"תמשיכו ללוות את הבוגרים המתגייסים ועוברים קורסים שונים בצה"ל, ותהיו משמעותיים עבורם ברגעים של סיום מסלול קרבי, סיום קורסי מ"כים וקורסי קצינים. היום בעידן הרשתות החברתיות והוואטסאפ זה קל יותר מאי פעם, וכך ממשיך הקשר בינם לבין עצמם, כאשר בית הספר ומחנכיו הם העוגן והמקור לתמיכה וגאווה לאורך שנים".

את דבריה בסוכת השר, סיימה שרה בנימה אישית: "לפני 48 שנים, מיד לאחר מלחמת ששת הימים, התגייסתי לשירות הנח"ל. הבית שבו גדלנו ותנועת הנוער שיחקו תפקיד מרכזי בבירור ערכי היסוד של מדינת ישראל. לכולנו היה ברור שצרכי הצבא עומדים מעל הכול, ומושגים כמו שירות משמעותי, היו קיימים הלכה למעשה ללא מעורבותו של בית הספר האזורי בו התחנכתי. הקמת ההיאחזות 'נחל סיני' בדצמבר 67' הייתה לי יסוד מכונן לאורך שנותיי כמורה, מחנכת וכמנהלת מקיף ז'. בעיר אשדוד מצאתי קרקע פורייה ושיתוף פעולה אדיר עם ראשי מינהל החינוך והמרכז לגיוס משמעותי, בהובלת מהלכים להעלאת אחוזי הגיוס של הבנות והבנים ליחידות קרביות ולתפקידי פיקוד שונים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך