"הילדה הזאת מסמלת את הרגע שהם ייצאו ממנהרת הטרור הארורה הזאת"

אם עברתם לאחרונה ליד קניון לב אשדוד ברובע ה' בוודאי שמתם לב למשהו שונה. הקניון הוותיק שעומד בפני פרויקט הריסה ובניית מתחם חדש החל להתמלא בציורי קיר מרהיבים. מדובר בפרויקט פופ אפ ראשון מסוגו באשדוד שבו התאספו מיטב ציירי הקיר והגרפיטי מכל רחבי הארץ כדי לקשט את הקניון רגע לפני שהוא עומד להפוך לתל חורבות ולאחריו למבנה חדש ביוזמת חברת "צרפתי שמעון". סמנ"כלית השיווק של צרפתי שמעון – לי רום אוקנין מספרת בשיחה לעיתון "המגזין": "אנחנו נתנו לאמנים את הסלוגן של החברה שלנו 'בונים חיים חדשים' ונתנו להם לצייר לפי האינטרפטציה שלהם. הסיפור של לקחת בניינים שמיועדים להריסה ולחבר אותם לפופ-אפ אומנותי זה לא דבר חדש. אבל באשדוד זה לא קרה מעולם ואנחנו שמחים שאנחנו הראשונים להביא את זה לעיר בשביל, ולטובת הציבור".

יום שישי האחרון היה יום מרוכז בו התאגדו כל אותם אמנים שקיבלו שלל צבעים מסוגים שונים מחברת "צרפתי שמעון" כדי לצייר. עשרות מגשי פיצה היה מונחים במרכז הרחבה לרווחת האמנים. בקבוקי שתייה, עשרות אמנים עומדים על הפיגומים כשהם לובשים ציוד מיגון, מוזיקת היפ-הופ מקפיצה מכל עבר ובני משפחותיהם של האמנים שעוזרים להם או מתגלגלים להם על סקייטבורד. האמנים עוזרים אחד לשני יצירתית והאווירה בין האמנים הייתה מאוד חמה. "אני הייתי עושה פה ירוק בהיר כזה, תערבב אפילו לבן ואז זה ייראה טיל" אני שומע את אחד האמנים, ארי אדרי שצייר ציור של עוף חול ענק אומר לאמן אחר. עם ארי עוד נדבר בהמשך.

הראשון אליו ניגשנו היה רומן מחברת קוטארט, מאשקלון והשותף שלו אנדריי שאיגדו את כל אמני הגרפיטי העומלים על המלאכה.

רומן, אתם עובדים עכשיו על היצירות האלו מאוד קשה, אבל בעוד חודשיים המקום ייהרס. זה לא גורם לכם להתבאס?

"נכון, יש אמנים שאומרים 'למה שאני אעשה ציור ואחרי חודשיים יהרסו אותו'. אבל היום אנחנו בעידן טכנולוגי והכל נשאר ברשתות. אז אם בחודש ובחודשיים הקרובים אנשים יגיעו ויצטלמו זה מספיק. האומנות תישאר".

אז בוא קח אותי לציור שלך

רומן מצביע על ציור ענק בו נראית ילדה שמחזיקה בלון צהוב בתוך מנהרה שבקצהה אור. "זה הציור שאני ציירתי שאחת החטופות ביקשה" הוא מדבר על מורן סטלה ינאי, שנחטפה ממסיבת הנובה בשבת השחורה של השביעי באוקטובר ושוחררה לאחר 55 ימים בשבי החמאס בפעימה השביעית. מורן עצמה הגיעה לראות את הציור במלואו שעות בודדות לאחר מכן ובשיחה ל עיתון "המגזין" היא מספרת: "לראות את הילדה הזו פה זה נותן לי חוזק. שאני יודעת שזה הסמל שלי שהולך איתי להרבה מקומות. והמסר שיש לי לומר זה שכמו שזה חקוק על הקיר שזה תמיד יישאר בתודעה הסיפור של החטופים שעוד לא חזרו הביתה. בשבילי הילדה הזאת מסמלת את הרגע שהם ייצאו מהמנהרה הארורה הזאת. וזה התקווה שלי".

יונתן מלצב הוא אחד האמנים הנוספים שציירו על קירות הקניון והוא הגיע מהקריות שבצפון. (והוא לא היחיד, אמן נוסף מחיפה הגיע לצייר את הדיוקן של עצמו והוסיף את הכיתוב "פעם ראשונה בעיר שלכם", אנחנו מקווים שהיה לו כיף באשדוד). ארי אדרי, עליו דיברנו קודם, אמן קעקועים שהגיע מאשקלון צייר עוף חול שהוא גם ג'יני. "לא הגעתי עם סקיצה. זה משהו שציירתי ככה מהראש. אבל היה חשוב לי לסמל את כל הקטע של התחדשות ולידה מחדש. התחלות חדשות ותמיד שנשאף למקום טוב יותר". הוא אומר.

פיט הגיע משדרות, בין הערים שחטפה הכי הרבה אבידות בשבת השחורה, והוא החליט לצייר משהו יותר אופטימי. את המילים Free Love עם כנפיים ודונאטס במקום האות O. "מי לא אוהב דונאטס?" אומר פיט. "החלטתי לכתוב free love על משקל פרי פלסטלינה שאנחנו שומעים לאחרונה הרבה. הציור עוזר לי להתנתק ולהמשיך לשרוד ולכן אני משתדל פחות להתעסק באומנות שלי על כל מה שקרה בשביעי באוקטובר. ולכן הלכתי על משהו אופטימי".

דודי שובל הוא אחד האמנים המוכרים ביותר באשדוד והוא צייר את דיוקנה של חברתו איזבלה גנדלין ז"ל שנרצחה באכזריות ע"י החמאס במסיבת הנובה ברעים כשבוע וחצי בלבד לפני תאריך חתונתה שהיה אמור להתקיים. "חיכיתי להזדמנות להנציח אותה הרבה זמן" מספר דודי. "זה כבוד בשבילי לעשות את הציור הזה ולהנציח אשדודית ובמיוחד בקניון לב אשדוד שהוא הקניון של הילדות שלי".


מה גורם לך להרגיש שהקניון הזה שגדלת עליו הולך להיהרס?

"זה סימן לשינוי. כדי להביא משהו חדש וטוב צריך להרוס. בתור תושב אשדוד בעיני זה ברכה. זה מדהים. ושאפו ענקי ליוזמה הזאת בתחום הגרפיטי. אנשים שבאים לתת ולא רק לקחת".

אם מדברים על פרויקט גרפיטי שהרבה ממנו הוקדש לטרגדיה הלאומית ולתחושות שלנו כעם. אי אפשר שלא להזכיר את ענבר הימן ז"ל שנחטפה לעזה ונרצחה שם באכזריות. גופתה עדיין מוחזקת בעזה. ענבר הייתה ידועה בסצנת הגרפיטי בארץ בשם הבמה שלה Pink ובמחלף קריית אונו ופתח תקווה עיר הולדתה של ענבר ז"ל אפשר לראות גרפיטי ענק (באורך מאה מטר!) Free Pink שהוקדש עבורה. אחד מהאמנים שעבדו על היצירה הזאת הוא מישה, אשדודי למעלה מעשור, במקור מגן יבנה וגם הוא צייר על קירות קניון לב אשדוד. "אני לא ציירתי איתם עכשיו בפרויקט הנוכחי הזה. אבל אפשר לראות על הקיר השני ציור גרפיטי שעשינו מיד אחרי השביעי באוקטובר של 'ישראל תנצח" אומר מישה. על ענבר ז"ל הוא מספר "ענבר הייתה חברה טובה. היא הייתה משתתפת באירועי גרפיטי קרוב ל-5 שנים והיא ציירה דברים מטורפים. היא הביאה את התרבות האירופאית לישראל. היא הייתה נחשבת הטופ בתחום, ובתור אישה היא עמדה שם לבד. כשגילינו שהיא נחטפה עשינו ציורי קיר ברחבי הארץ".

החל מיום שישי הקרוב, 5.4.24 תיפתח תערוכת הגרפיטי לקהל הרחב בחינם לגמרי. בקניון לב אשדוד רחוב אבן עזרא פינת יהודה הלוי. בשבועיים הראשונים התערוכה תהיה מלווה בתאורה מיוחדת בשעות הלילה. והתערוכה תישאר לזמן מוגבל עד שיתחיל פרויקט הפינוי בינוי בקניון. כולם מוזמנים לראות ולהעריך את אומנות ציורי הרחוב שבמקרה הזה מסמלת הרבה יותר מסתם ציורים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך