רווחי הבנקים בצל יוקר המחיה

רווחי הבנקים בישראל זינקו בשנה האחרונה לשיא חדש. פרסום נתונים אלו עוררו ביקורת רבה במיוחד לאור יוקר המחיה הגואה והקשיים הכלכליים שחווים רבים ממשקי הבית בישראל המתקשים לעמוד בהחזרי המשכנתא וההלוואות. לרוב הלקוח הפרטי חלש מול המערכת הבנקאית הגדולה שמדברת בשפה זרה לו, ומותירה אותו חסר יכולת מיקוח מולם
תמונה Freepic

בשנים האחרונות, אנו עדים לעלייה משמעותית ברווחי הבנקים בישראל. בשבוע האחרון פורסמו דוחות רווחי הבנקים לשנת 2023, בהן הוצגו רווחי שיא של כ-25 מיליארד שקל, גידול של 19% משנת 2022

רווחים אלו הנובעים בעיקר מעליות הריבית במשק ומגידול בנטילת אשראי לסגירת חובות, מעוררים תהיות בנוגע לחלוקת ההון בחברה הישראלית, וסימן שאלה גדול בנוגע לפעילות המוניטרית של בנק ישראל, בריסון ובאיזון כוחות השוק. ישנו צורך הולך וגובר בפעולה ממשלתית שתביא לריסון רווחי הבנקים ותבטיח חלוקת משאבים הוגנת יותר. פתרונות אפשריים כוללים הטלת מס על רווחי הבנקים, הגברת התחרות בענף הבנקאות וקידום חלופות אשראי חברתיות.

המציאות העגומה בה משפחות רבות מתקשות לגמור את החודש, סובלות מתחושת חוסר ביטחון, ומתמודדות עם חובות כבדים הפכה להיות שכיחה מאוד בתקופה האחרונה .

מציאות זו מדגישה את הצורך בהגנה על החלשים מפני ניצול ועושק. הביטוי "להציל עשוק מיד עושקו" מופיע בספרות חז"ל מספר פעמים, והוא מבטא ערך יסודי של צדק חברתי. משמעותו היא הגנה על החלש מפני החזק, ועשיית צדק במקרים של ניצול ועושק.

אין ספק כי חוסר ידע ונסיון של לקוחות מן המנין, לצד חוסר הכרת הלקוח וצרכיו מצד הפקיד בבנק הוא מתכון לעיסקה פחות מוצלחת בלשון המעטה, כשלרוב מדובר בעיסקה הגדולה ביותר שמשפחה ממוצעת עושה בחייה, כך שהפער בהחזר הכולל עשוי להגיע לעיתים אף למאות אלפי שקלים.

יועץ משכנתאות פרטי ונייטרלי שילחם ויגן על האינטרס שלכם חיוני מאוד ועשוי לעשות את כל ההבדל בהשגת התנאים המיטביים עבורכם.

כבעלים של משרד היעוץ – 'משכן פלוס', אין לי סיפוק גדול יותר מלסייע לאנשים להגשים את חלומם לרכוש נכס ולהקים בו את הקן המשפחתי שלהם בבטחון כלכלי ותחושת יציבות, כשהערכים המובילים את משרדנו הם בראש ובראשונה ייצוג אינטרס הלקוח לצד – מומחיות ומקצועיות, ליווי צמוד ותמיכה, שירות אדיב ומותאם אישית .

 

ערן שמחי, B.a בכלכלה וניהול, מרצה לכלכלת משפחה וחבר התאחדות יועצי המשכנתאות בישראל.

054-2084090

מוזמנים להצטרף לקבוצת הטיפים והעדכונים שלנו בנושאי כלכלת משפחה, נדל"ן ומשכנתאות

https://chat.whatsapp.com/FqybaDgX7IT1fBpfYrWO8I

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך