"סדרת הים" של הלוחמים שיגנו על אשדוד

רגע לפני שהם עולים לסיפון באחד מכלי המלחמה המבצעיים והעוצמתיים ביותר בצה"ל - הסטי"ל, ומגנים גם על חופי אשדוד, נדרשים הלוחמים הימיים לעבור 'סדרת ים'. מדובר בשבוע גדוש במצבי קיצון שמכין אותם לפעילות מבצעית
(צילומים: דובר צה"ל)

אם לוחם חי"ר ישמע את המשפט "יש לכם דקה לעלות על ציוד", הוא מיד יתפוס את האפוד והנשק שלו. אבל במקרה של הלוחמים האלה משייטת 3, התמונה תיראה לכם אחרת לגמרי.

עוד לפני שהם עולים לסיפון ומתפעלים בעצמם את אחד מכלי המלחמה המבצעיים והעוצמתיים ביותר בצה"ל – הסטי"ל, נדרשים הלוחמים הימיים לעבור 'סדרת ים'. מדובר בשבוע גדוש במצבי קיצון שמתחלפים אחד אחרי השני, מכינים אותם גם למצבים של פעילות מבצעית בעיתוי מפתיע, ובעיקר – מותחים עד לקצה גבול היכולת.

הסדרה יוצאת לפועל לאחר כמחצית ההכשרה, שאורכה המלא הוא ארבעה חודשים. במהלך השבוע מוקפצים החניכים למסעות פתע, משימות הישרדות במעמקים ומתנסים בכלי ששונה שנות אור מהמפלצת הימית עליה ישרתו – הס"ג (סירת גומי). אבל אי אפשר שלא לתהות – למה?

"ס"ג הוא אחד מהכלים הבסיסיים ביותר בים, והוא נמצא בכל סטי"ל", משיב סמל איתי, מפקד בהכשרה, "בעזרתו אנחנו מלמדים את החיילים כאן עבודת חבלים וימאות בסיסית, וככה בכל יום הם חווים באופן קרוב ופיזי את הים – שהופך במהרה גם לבית השני שלהם".

תחושת חוסר הוודאות השוררת באוויר, היא אחד ממאפייניה הברורים של הסדרה. לכל אורך השבוע הם מנותקים לחלוטין מהעולם החיצון, ללא שעונים או טלפונים, בלי לדעת מתי יוקפצו לעוד פעילות בין הגלים ומתי יגיע הזמן ללכת לישון. עוד לפני שהמדים מספיקים להתייבש, הם מוצאים את עצמם בדרך למשימה הבאה.

"השירות כסטי"לנים מאתגר", מסביר המפקד, "ולכן מקשים על החניכים גם בהכשרה עצמה, במטרה לבנות אצלם חוסן ומסוגלות עצמית גבוהה. הרי בהתראה של רגע יכולים להודיע להם שיוצאים להפלגה מבצעית – בלי לדעת מתי חוזרים".

סגל המפקדים, שהגיע היישר מהלחימה, דואג להעביר את הסיפורים והמיומנויות שצבר בעצמו תקופה האחרונה, לדור הסט"ילנים הבא. נוספו לסדרה טבילות רבות בים ומד"סים בתדירות גבוהה יותר, ואף מסע של 12 קילומטרים, הכולל סחיבת אלונקות במסלול הררי מאתגר.

בסופו של השבוע העמוס, מקבלים הלוחמים את הסיכה לכומתה, רגע לפני המשך הקורס – שעתיד להיות מאתגר לא פחות. "רוב החניכים במחזור הזה כבר השתתפו במלחמה", מציין סמל איתי, "ואנחנו רואים את הרצון שלהם להגיע לשטח ולתת מעצמם הכול".

"הרמה של ההכשרה, שכחלק חשוב בה נמצאת הסדרה הזאת, גבוהה מאוד, ובסופה", הוא מסכם, "הלוחמים הימיים ידעו להתמודד עם כל מצבי הלחימה ואתגרי הים באופן המקצועי ביותר".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך