"עד שלא ירגיעו את החות'ים – המחירים ימשיכו להתייקר"

החות'ים ממשיכים לתקוף ספינות ישראליות ויש לזה גם השפעה על היבואנים ועל יוקר המחייה. איזה מוצרים התייקרו? ומה המדינה עושה כדי להקטין את עליות המחירים? מנגד, יבואנים שנפגעו זועקים לעזרה: "אף אחד לא הכין אותנו לבלאגן שקורה עכשיו, אנחנו עובדים על 20 אחוז תפוקה".
huge cargo crane of a harbor loading a yellow container.

עם ישראל מציין השבוע כמעט 130 ימים למלחמת "חרבות ברזל" ימי הלחימה הראשונים של מלחמת חרבות ברזל היו איומים למדינה ולכלכלה בכל קנה מידה. למרבה הצער, יש נושא שהמדינה כמעט ולא מתעסקת בו, וזה סדר היום הכלכלי – בהווה ובעיקר בעתיד לבוא.

 

נחזור לתחילת המלחמה – שם הנזק התחיל

מזה מספר חודשים שהציבור הישראלי נאלץ להתמודד עם הזינוק ביוקר המחיה. כעת נוספו למשוואה המאיימת על הכיס והארנק שלנו – החות'ים, שהפגיעות שלהם בספינות בעלות זיקה ישראלית גורמות לשינוי המסלול של ספינות המשא ועלולות לייקר מוצרים רבים – בהם מוצרי חשמל, רכבים, מוצרי בית בסיסיים, טקסטיל, אלקטרוניקה ועוד.

ניסיונות ההשתלטות על הספינות, שחלקם צלחו, מפריעים לספינות משא מהמזרח הרחוק שעושות את דרכן לישראל לנוע במסלול הקבוע שלהן, העובר בתעלת סואץ ומיצר באב אל־מנדב (שנמצא בין תימן לג'יבוטי ולאריתריאה ומקשר בין הים הערבי לים האדום).
מאז משרד ההגנה האמריקאי הכריז על הקמת כוח רב לאומי שיפעל בים האדום כדי להתמודד עם מתקפות החות'ים על כלי השיט שנעים באזור.

שוק הרכבים יקבל את המכה הקשה

במכתב ששלחה חברת הספנות הישראלית ללקוחותיה כאן בישראל נכתב: "לאור הביקוש הגובר, צים מיישמת היטל עונת שיא מנמלי המזרח הרחוק לישראל. התשלום הנ"ל נוסף לתעריפי ההובלה הבסיסיים החלים וחיובים הקשורים לאבטחה"  אלעד ברשאן, עמיל מכס התייחס להודעה של צים בישראל היום ואמר: "עליות מחיר אלו משלימות קפיצה במחיר של יותר מפי שלושה בעלות שינוע מכולה מהמזרח"  לדבריו, "תחום הרכבים יושפע מאד, כמו גם מוצרים בעלי נפח גבוה ושווי נמוך".

המורדים החות'ים מתימן שהפכו לחלק מרכזי במלחמת 'חרבות ברזל' מאז ה-7.10 מצליחים לפגוע בישראל לא מעט והדבר כולל גם שיבושים בסחר הימי, שהביאה לצניחה ברבעון הרביעי של 2023 בייבוא כלי הרכב דרך נמל אילת בהיקף של כ־60%, על פי נתוני התנועות בנמלי הים של רשות הספנות והנמלים לחודשים אוקטובר־דצמבר שפורסמה ומציגה את המכה שהנחיתו התימנים על ציר התובלה המרכזי.

קצת מהנתונים שאפשר לשתף מראים לנו על מה אנחנו עומדים לשלם, ולא מעט! נמל אילת פרק ברבעון האחרון כ־18 אלף כלי רכב בלבד, זאת לעומת 70.6 אלף כלי רכב שנפרקו שם ברבעון הרביעי של 2022, כמעט פי 4.

החות'ים תוקפים אוניה

עגבניות, גימיק שיווקי או מלחמה על הבית?

עוד בתחילת המלחמה גורם בכיר בענף המזון אמר בגלי צה"ל כי יש עדיין רשתות שמייבאות עגבניות מטורקיה, אחרת המחיר היה מזנק ליותר מ-20 ש"ח לק"ג. בשבוע שעבר הודיעו שופרסל ורמי לוי כי אין בכוונתן לייבא יותר סחורה חקלאית מטורקיה. ההודעה מגיעה כחלק מיוזמה של מסעדנים שלא לייבא מהמדינה בשל ההידרדרות ביחסים עימה לאור תמיכתם במתקפה הרצחנית של החמאס.

כמו כן מזהיר אותו גורם שאם ארדואן ייתן הוראה לעצור את הייצוא מטורקיה לארץ, יהיה מחסור עצום. כזכור, בתחילת הלחימה אמר ארדואן כי: "חמאס אינו ארגון טרור אלא תנועה שחרור שמנהלת מלחמה כדי להגן על אדמתה. ישראל ניצלה את הכוונות הטובות של טורקיה, לא אבקר בה כפי שתוכנן. המדינות שתומכות בישראל אולי חייבות לה משהו, אך טורקיה אינה חייבת לה דבר".

מספר ימים לאחר מכן, מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, קרא לרשתות השיווק, הקמעונאים הפרטיים והצרכנים בישראל לסייע בהצלת החקלאות הישראלית ולהעדיף תוצרת חקלאית מייצור מקומי. הפניה באה בתגובה לכך שחקלאי העוטף, האשימו את רשתות השיווק ובפרט רשת רמי לוי, שלא מקבלת סחורה חקלאית מהם ובמקביל מייבאת לארץ כמות גדולה של עגבניות מטורקיה. בתגובה, ברשת רמי לוי טענו כי "הרשת לא עצרה לרגע את הרכישה של יבול חקלאי ועגבניות מהעוטף ורוכשת מדי שבוע עשרות טונות של תוצרת מחקלאי העוטף ולא רק מהגבול".

 

ענף העגבניות באמת לא תלוי בחקלאות תוצרת כחול לבן, אלא בעיקר על אותם היבואנים שמביאים את העגבניות מטורקיה שגם אותם כרגע אי אפשר להאשים. על פי ארדואן יפול ויקום דבר.

החות'ים תוקפים אוניה

משבר ייבוא חמור: המחירים מתייקרים פי 3 והסופרמרקטים מודאגים

נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין טוען: "עקב הפעילות העוינת של החות'ים בים האדום נוצר משבר תובלה אמיתי שהשפעותיו ניכרות היטב על היבוא לישראל. מחירי התובלה קפצו במאות אחוזים ועלול להיווצר מחסור במוצרי יסוד בתעשיית המזון"

ישנם עיכובים משמעותיים בזמני האספקה בעקבות משבר הייבוא, עיכובים של חודש ומעלה, וכן עיכובים הכוללים עצירות נוספות בנמלים זרים באירופה. המצב מביא לעליית מחירי ההובלה של עד 350% למשל: יבואן צמיגים דיווח על עלייה מ- 1,800 דולר ל- 6,400 דולר עבור מכולה אחת. יבואני רכב ויבואני חלפים מרכזיים מדווחים שהעלויות הוכפלו לכל סוג מכולה, למשל מ- 1,500 דולר ל-3,000 דולר. יבואן של מוצרי תינוקות דיווח על עליית מחיר מ-1,750 דולר לכ-2,950 דולר ובינואר צפויה עלייה נוספת ל- 3,850 דולר וזה לא סופי. המחיר הסופי נקבע רק בעת הזמנה בפועל.

אחד היבואנים המוכרים ביותר במדינת ישראל בתחום הריהוט הוא דור כהנא בן ה-36  בעל העסק 'דור דוד ציוד לאירועים'. כהנא מכיר היטב את נמל אשדוד ואת עולם הייבוא. דור שיתף את עיתון 'המגזין' בחוויה המשמעותית שעברה עליו מפרוץ המלחמה בתחום.

" ב-3 שנים האחרונות חשפנו את העסק ליבוא ומכירת ציוד לאירועים דבר שהתחיל בקורונה,  אך אף אחד לא הכין אותנו לבלאגן שקורה עכשיו – 100 אחוז ביטולי עסקאות, מקדמות שחוזרות ללקוחות, וסחורה שתקועה בעיקוב שילוח. גם מי שלא מתחום היבוא יכול לדמיין לעצמו את גודל הבעיה".

מה עושים בסיטואציה הזאת, איך אתם מתמודדים?
"כיום אנחנו מייצרים בארץ מספר מוצרים ומנסים ליצור אופטימיזציה למצב בעיקר למצב הכלכלי שנגזר עלינו. כחלק מהניסוי, גילינו יצרנים מקומיים שבליווי צמוד והדרכה מצליחים לייצר חלק מהסחורה באיכות מעולה. כמובן ששרשרת היצור נפגמה והיצרן לא מורגל לעבודה כזו אבל מסתדרים״.

"היום אנחנו עובדים ב-20% תפוקה ולאט לאט מתקדמים. תוך חצי שנה אני מאמין שנצליח לספק סחורה כחול לבן ב-100% גם בלי ייבוא. לא יודע עם ההגדרה הנכונה היא המדינה לא עוזרת, כי המדינה זה אנחנו האזרחים, ודווקא האזרחים והלקוחות כן מפרגנים ועוזרים, אבל אנחנו ממש אבל ממש כבר לא מצפים לעזרה מהממשלה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך