החזון: אשדוד העיר החכמה המובילה בישראל

ערים גדולות ומתפתחות בעולם החלו לעבור תהליך לקראת היותן חכמות יותר, כבר כיום, אנחנו עדים להתגברות המחשוב בערים - רמזורים חכמים, מצלמות, בנייה חכמה וירוקה ותשתיות מקוונות שונות. גם באשדוד מפתחים מדיניות וחזון בתחום זה: "מדובר במהפכה של ממש, שתהפוך את החיים של התושבים להרבה יותר קלים עם טכנולוגיה שתהיה בכל מקום", אומר ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. "הנושא נמצא כבר בוועדת היגוי בראשותי בשילוב אגף תעשייה ותעסוקה. ג'נרל אלקטריק מעוניינת להשתלב בהקמה, והתחלנו משא ומתן עם חברת סיסקו, המומחית במשיכה, בקליטה ובאגירה של נתונים"
צילום: אריה פינטו

העולם שלנו צומח במהירות ונעשה עירוני יותר ויותר. קיימת מגמה גלובלית של נדידת אוכלוסייה מהכפר לעיר. מציאות זו מציבה אתגרים רבים לקהילה בהם אספקת שירותים וצרכי קיום, טיפול באשפה, בזיהום, בתברואה ובפלילים. כדי לאפשר לערים להתנהל תוך שמירה על הקיימות, נדרשת התמודדות עם מגוון תחומים כגון תכנון ערים, ביטחון, מים, אנרגיה, בריאות, תחבורה, מקורות פרנסה ושירותים סוציאליים. הדאגה באשר לאפשרות הערים להציע שירותים בסיסיים כמו אספקת מזון או מים לתושביהן, איכות חיים טובה לאוכלוסייה ההולכת וגדלה, ומניעת אסונות בריכוזי אוכלוסייה צפופים, הם מהמניעים המרכזיים לפיתוח הטכנולוגיות לערים חכמות.

יותר ויותר ערים בעולם מתחילות לאחרונה במסע לקראת היותן חכמות יותר, והמומנטום הזה כבר מגובה על ידי מימון ממשלתי במדינות שונות. בישראל, אחת המדינות האורבאניות ביותר בעולם, עם תעשיית טכנולוגיה מהמפותחות בעולם, התחום של עיר חכמה התחיל לצבור תאוצה, ובאשדוד מפתחים מדיניות וחזון בתחום זה. עבור ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, גולת הכותרת מבין יעדי אשדוד היא הפיכתה לעיר חכמה. "הציבור רואה בעיניים את המהפכה שעשינו בכל תחום ותחום", הוא אומר, "את ההתקדמות המדהימה שהעיר עברה בתחומי החינוך, התרבות, פיתוח העיר, ניקיון העיר, התעסוקה, השירות לתושב, המוכנות בשעת חירום. מדובר בחריש עמוק שביצענו בכל תחום תחת המוטו שהובלתי, התושב במרכז. כמעט בכל ישיבה שאני מקיים עם נבחרי הציבור והנהגת העיר, אני אומר שאומנם אנחנו צריכים להיות גאים ומרוצים ממה שעשינו, אבל אנחנו כבר מסמנים את היעד הבא – להפוך את אשדוד לעיר החכמה הראשונה בישראל.

יריית הפתיחה כבר נורתה, ובזמן שראש הממשלה ביקר באשדוד בפתיחת שנת הלימודים, העלנו את הנושא בפניו והוא התחייב לסייע לנו לעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו בפרויקט המדהים הזה. מדובר במהפכה של ממש, שתהפוך את החיים של התושבים להרבה יותר קלים עם טכנולוגיה שתהיה בכל מקום, ואנחנו כבר פועלים להעתיק מודל מצליח מאוד, הקיים בעיר הספרדית הקטנה סנטנדר, בה יש 20 אלף חיישנים שהופכים את חיי התושבים לנעימים וקלים יותר. תארו לעצמכם מערכת שבה חיישני משקל מוצמדים לפחי אשפה, הם משדרים את כמות הפסולת שהצטברה ומתריעים למערך בקרה מרכזי על מיכל שעומד להתמלא. באופן מיידי מערכת כזו מרפאת מצוקה עירונית שכיחה, שכן פינוי אשפה שלא בזמן מייצר סבל מידי לתושבים. התושב יוכל באמצעות טכנולוגיה להקל על חייו. החל מלמצוא מקום חנייה כשהוא מגיע למקום מסוים, ויש אפליקציה שמראה לו היכן יש מקום פנוי, ועד לשימוש בחיישנים בעמודי תאורה שיספקו מידע על איכות האוויר ומזג אוויר. אימא תוכל לשים צ'יפ בילקוט של בנה, וברגע שהילד יעזוב את חצר בית הספר היא תקבל התראה. הנושא נמצא כבר בוועדת היגוי בראשותי בשילוב אגף תעשייה ותעסוקה. ג'נרל אלקטריק מעוניינת להשתלב בהקמה, והתחלנו משא ומתן עם חברת סיסקו, המומחית במשיכה, בקליטה ובאגירה של נתונים".

כיצד הופכים עיר לחכמה יותר?
אייל צאום, יועץ בכיר בתחום פיתוח עירוני ועיר חכמה, מסביר מהי עיר חכמה: "עיר חכמה משתמשת במידע וטכנולוגיות תקשורת כדי לשפר את איכות החיים, התפקוד והקיימות. בפשטות, עיר חכמה אוספת מידע, מעבירה אותו ומנתחת אותו כדי להשתפר. זהו שימוש מושכל וטוב יותר במשאבים אנושיים, סביבתיים וכלכליים. איסוף המידע נעשה על ידי מדים חכמים לחשמל, גז ומים. סנסורים לניטור תחבורה, ו-GPS למיקום תחבורה ציבורית ורכבי חירום ושירותים. טלפונים ניידים מספקים מיקום של אנשים, תנועתם ומהירותם לאורך היום. רשתות חוטיות ואלחוטיות מעבירות מידע, והיעד הוא שהכל וכולם יהיו מחוברים. מידע הופך לידע המאפשר החלטות טובות יותר. הרווח האמיתי, נמצא בהפיכת הערים ככלל לטובות יותר על ידי משיכת מידע ממקורות שונים עבור מטרות שונות. טלפונים חכמים ומצלמות, לדוגמה, יכולים לעקוב אחר זרימת האנשים כמו גם אחרי מכוניות. התרחשות יוצאת דופן במדיה חברתית מראה שיותר אנשים מהצפוי עומדים להגיע למופע, ומרמזים על כך שהתנועה צריכה להיות מכוונת מחדש, שיותר תחבורה ציבורית נדרשת ויותר נוכחות משטרתית".

ואכן, אם נביט לרגע סביבנו נגלה שכבר היום מידע רב מגיע ממערכות חכמות, כמו למשל מדי מים, כל המערכות המכאניות כמו מעליות, סנסורים לתחבורה, רמזורים, מדחנים, אוטובוסים, מוניות. אפילו לשוטרים יש סורקים ידניים למתן דוחות. החוכמה היא לחבר בין תחומים שלא תמיד עובדים יחד. לדוגמה, קישור בין תהליכי אישור לבין כיבוי אש, תחבורה, מערכת אמבולנסים, מה שמאפשר לייצר אישור דינמי לאירועים מיוחדים. או לקחת סט אחד של נכסים, כמו מצלמות, ולהשתמש בהם במקביל עבור תחבורה ומשטרה. זה מאפשר לרשויות שונות לעבוד יחד במקרי חירום. בעזרת ניתוח נתונים שהתקבלו בסנסורים שיותקנו ברמזורים, במערכות המים ובפחים, אפשר יהיה לקבוע יעדים שנשענים על תוכנית אסטרטגית עירונית – הפחתת השימוש במים, ייצור האשפה ואפילו צמצום הפשיעה.

"כשהחלה מהפכת התקשורת האלקטרונית, האינטרנט, הסלולר, הזמינות והקישוריות רבים חזו כי ה'כפר הגלובלי' יבטל את הצורך של בני האדם להצטופף בערים דחוסות ומזוהמות", אומר צאום, "והם יוכלו לנהל את חייהם ועסקיהם מכל מקום, והגיאוגרפיה תאבד ממשמעותה. אולם, ככול שאנו מאמצים יותר ויותר אמצעי תקשורת אלקטרוניים, וככול שאנו מחוברים יותר, אנו גם מצטופפים יותר מאי פעם בערים הגדולות, והגיאוגרפיה, שרבים מיהרו להספיד, משמעותית עוד יותר מבעבר. כיום, יותר מאי פעם, אנשים נוהרים אל הערים, במיוחד במדינות המתפתחות. תקשורת אלקטרונית זולה וקלה כנראה עזרה לתהליך הזה, משום שקודם כל הקישוריות היא בדרך כלל טובה יותר בערים מאשר מחוצה להן, מאחר שמשתלם יותר לבנות מערכת תקשורת עבור אזור צפוף באוכלוסייה. שנית, הפטפוט האלקטרוני כנראה הגביר, יותר מאשר החליף, את זה של הפנים אל הפנים. הפקטור השלישי הופך להיות משמעותי ביותר: הייצור של כמויות עצומות של מידע על ידי מכשירים מחוברים, כולל טלפונים חכמים. אלו מרוכזים בצפיפות בערים, משום ששם נמצאים האנשים, המכונות, הבניינים והתשתיות המכילים אותם ונושאים אותם. הם הופכים את הערים למפעלי מידע עצומים. כשמידע זה נאסף ומנותח, והתוצאה מוחזרת אל החיים העירוניים, הם עשויים להפוך ערים למקומות עוד יותר פרודוקטיביים ואטרקטיביים".

אשדוד חלוצה בפרויקט התחבורה החכמה
כזכור, אשדוד זכתה בהתמודדות על פרויקט תחבורה ירוקה וחכמה, ומבין 17 הרשויות שהשתתפו בתחרות, הציגה אשדוד את התוכנית האטרקטיבית והמבטיחה ביותר. בתקציב בהיקף של רבע מיליארד שקלים אשר הוענק לזוכה, תפעל אשדוד לשיפור תשתיות התחבורה הציבורית בעיר ותשנה את הרגלי הנסיעה והשימוש שלנו בתחבורה הציבורית. הפרויקט עולה בקנה אחד עם תכנית עיר חכמה שמקדם ראש העיר, ואת התפישה המערכתית החדשה אשר תשפיע עלינו בכל שטחי החיים. מרכיבי הפרויקט שיאפשר בין היתר צירי העדפה לתחבורה ציבורית, מעבר בכרטיס אחד בין כלי תחבורה ציבורית, השכרת אופניים, הגדלת הנגישות לרובעים השונים, הקטנת משך הנסיעה ועוד. "הפרויקט החשוב הזה מתבסס על שותפות בין משרד התחבורה ואנשיו ובין עיריית אשדוד", אומר ד"ר לסרי. "הוא תואם לחזון שלנו כעיר חכמה ומקיימת, ועל כולנו מוטלת החובה לראות בו כפרויקט לאומי ולפעול להשגת מטרותיו באופן מלא ובמועדים שנקבעו".

"עיר חכמה זו עיר שיש לה ראש עיר, שרואה את האזרח במרכז"
לפני כחצי שנה נערכה ועידת הנדל"ן של העיתון הכלכלי "גלובס", ונערך פאנל בנושא ערים חכמות והיתרונות שלהן בתחומי החיסכון והאיכות החיים. המומחים הסכימו כי הכנסת טכנולוגיה לשירותים העירוניים יכולה לחסוך מיליוני שקלים, וכי המטרה היא לתת לתושבים שירות טוב יותר. ד"ר הרולד ויינר, מנהל שותף בקרן ההון סיכון טרה ונצ'רס, העוסקת בקלינטק ובטכנולוגיות עירוניות, שם את הדגש על האדם: "עיר חכמה זו עיר שיש לה ראש עיר חכם, עם אנשים חכמים מסביבו שרואים את האזרח במרכז, ושיודעים לעשות למענו שימוש בטכנולוגיות שכבר קיימות". אפילו טכנולוגיה מבריקה אינה יעילה אם ערים מנוהלות רע או שהמדיניות שלהן אינה מתפקדת.

מחלקות שונות או רשויות שונות חייבות לעבוד יחדיו, וצאום מוסיף כי הרבה דברים שעושים את החיים בעיר לטובים יותר, יכולים להיעשות בשיתוף התושבים עצמם. "ממשלות וערים רבות מעודדים זאת על ידי הנגשת מידע", הוא אומר. "קיימת אפילו דרך טובה עוד יותר לאיסוף מידע, וזאת על ידי האנשים עצמם האוספים מידע בזמן אמת. לדוגמה, איכות האוויר יכולה להיות מנוטרת באופן בלתי פוסק על ידי רוכבי אופניים ברחבי העיר, תוך שילוב עם מידע על המקום בו נאסף המידע, מזג האוויר, השעה ועוד. למעשה, כל אובייקט יכול לספר סיפור".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך