הילד משתמש בסמים קלים? כך תצליחו לחדור לליבו

תקשורת עם הילדים שלנו, זו ההצלחה שלנו במלחמה מול הסמים. גם אם למרות כל מה שאמרנו ולמרות כל מה שחינכנו עליו, לא משפיע והילד חושב לקחת ולהתנסות ואולי כבר התנסה, אנחנו עדיין יכולים לעשות משהו ולהציל אותו מכניסה למעגל הסמים.

אין כוונתי לעסוק במצב בו גיליתם שילדכם משתמש בסמים תקופה ממושכת, כי אז אמליץ לכם לפנות לבעלי מקצוע, יועצים, פסיכולוגים או מרכזי גמילה לנוער והכל בהתאם לחומרת המצב. מטרתי היא לזהות את הבעיה בראשיתה, וכפי שכבר הזכרתי, ככל שנקדים לעשות כן, הסיכויים להצלחתנו גבוהים.

אז מה עושים? כדי שהילד יספר לכם מה עובר עליו, עליכם להתחבר אליו, לגעת בעולמו ולהתעניין במה שעובר עליו. אל תעשו זאת כחוקרים במשטרה, אלא באופן הדרגתי וחברי. היו לבביים ותנסו לגרום לילד להיפתח בפניכם. סביר להניח שאם תזכירו את נושא הסמים כבר בהתחלה, מיד יכחיש הילד כל קשר ויסגור עצמו בפניכם, ולכן חשוב להיות רגישים לכך.

כשתגיעו לנושא הסמים, בקשו ממנו לספר לכם מה דעתו על כך, אם ידוע לו על חברים משתמשים והאם חשב אי פעם לנסות. ספרו לו מה אתם חושבים, אל תהיו אבא ואמא בשיחות הללו, אלא נסו בשלב הזה לנהוג כחברים טובים, שטובתו חשובה לכם. רק כך קיים סיכוי טוב שהילד יספר את האמת. אל תתחקרו חברים, זה רק יעליב את ילדכם.

אם לא גיליתם דבר חדש, הקפידו לשמור על השיחות האישיות הללו מידי פעם וגוונו את הנושאים עליהם תדברו. היו נעימים ולא מאיימים, כדי שבמידה והילד ירצה לשתף אתכם, הוא לא יחשוש לגשת, ואולי אפילו יצפה לשיחה הבאה כדי לספר.
אם גיליתם שהילד התנסה או התחיל להשתמש, אל תגיבו בכעס גדול, למרות שאני יודע שתרגישו כאילו אתם עומדים להתפוצץ בפנים. הדבר עלול לגרום ריחוק ביניכם ולחצים שיגדלו ויעצימו. תתאפקו! שימרו על קור רוח, למרות שהדבר קשה ביותר. המשיכו לנהל את השיחה בנעימים ונסו להבין מהילד מה הניע אותו להשתמש בסמים.

מכאן האפשרויות מגוונות. קחו אותו לבקר בכפר גמילה, שם יוכל להבין לאן יכולים להוביל אותו הסמים. הפגישו אותו עם מכורים לסמים, על מנת שישוחח עימם ויבין איך נהרסו חייהם בעקבות הסמים. קחו את הילד להרצאות בנושא וימי עיון המתאימים לגילו. קחו אותו להצגות וסרטים העוסקים בבעיית הסמים. עשו את הכל בהדרגתיות וברגישות רבה. חשיפה חזקה מדי או במינון לא נכון יכולה לעשות אפקט הפוך ולעורר סקרנות אצל הילד, לכן במידה ואתם זקוקים לייעוץ ולהדרכה פנו ליועצת בית הספר או פסיכולוג. מטרת החשיפה הזאת היא ליצור הרתעה מהסמים ולא להבהיל את הילד. החוויה צריכה להיות נעימה ומעשירה ולא טראומתית. החשיפה הזאת תסביר לילד טוב כמה חשוב לו להציל את עצמו מהסמים וכמה חשוב גם להציל את חבריו, ולכן במידה והוא יודע על חברים משתמשים יש לדווח לאחראיים הרלוונטיים (מורים, הורים של חברים). יש להדגיש לילד כי אין מדובר בהלשנה, אלא בהצלה.

זכור לי אותו סיפור על נערה בשם תמר שהתאהבה באילן, נער שהתדרדר לסמים. תמר שידעה על הכל שמרה על סודו, כי לא רצתה לפגוע בו ולהיחשב למלשנית. בסוף הסיפור הזה התאבד אילן.
תמר האמינה, לכל אורך התקופה בה היו יחד, שתוכל לעצור אותו מלהשתמש בסמים, אבל זה היה גדול ממנה. אילן שילם מחיר, את המחיר הכבד ביותר שאפשר לשלם, את החיים. ותמר? היא לא תסלח לעצמה לעולם.
אל תתנו לילדים שלכם לחמוק מכם. תיזמו מניעה כי הרבה יותר פשוט למנוע מלנסות להתמודד עם הסמים, ולמדו אותם שלספר על חבר משתמש, יכולה להציל חיים.

שלכם!
אייל מדני

הזקוקים לסיוע או המעוניינים להשתתף במאבק בסמים ובאלימות יפנו לטלפון: 050-5566400 או למייל: eyalmadani@walla.com

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך