"מרגע נחיתת המסוק, הפצוע מגיע עד 2 דקות לחדר הטראומה"

יקי אטרקצ'י (49), חבר בצוות החירום של בית החולים אסותא אשדוד ומי שאחראי על המנחת, מספר על הימים הללו בהם הוא מטפל בקבלת הפצועים מהלחימה בעזה * עד היום היו כ-30 נחיתות שהביאו 380 פצועים * יקי, שמוצא גם זמן להתנדב במגן דוד אדום באשדוד, מסביר בריאיון מה קורה מרגע ההודעה על מסוק שמגיע ועד קבלת הפצועים, ומבהיר: "בית החולים תיפקד בצורה מיטבית בקליטתם ובטיפולם של הפצועים שהגיעו מהלחימה"

כשאתם רואים מסוק צה"לי בדרך אל בית החולים אסותא אשדוד תיקחו בחשבון שמי שכבר נמצא בדרך אליו הוא יקי אטרקצ'י, חבר בצוות החירום של בית החולים והאחראי על המנחת. מקום שהפך לצערם של כולם לאחד המקומות המרכזיים בקליטת פצועים ופצועות שמגיעים מהלחימה בעזה במהלך מלחמת "חרבות ברזל".

יקי אטרקצ'י (43), עד לפני 9 שנים גר בעיר אשדוד ואז עבר לבית עזרא. בבית החולים אסותא אשדוד הוא נמצא כבר כ-7 שנים. בשגרה הוא מנהל רשומות רפואיות של בית החולים, אבל הוא גם כאמור גם חבר בצוות שעת החירום של בית החולים אסותא, צוות שכמעט ולא נח בימים הקשים הללו. יקי מסביר: "צוות שעת החירום של בית החולים אסותא אשדוד אמון על הכנת בית החולים למצבי החירום השונים, אירוע רב נפגעים, רעידות אדמה ומלחמה, כמו שקורה כיום".

אומנם בתקופה הזו המקרים רבים יותר, אבל צוות החירום של בית החולים מנוסה כבר בנושא. יקי: "כל ההסלמות הכינו אותנו לזה. אנחנו מתורגלים במעבר משגרה לחירום, פריסת בית החולים ועבודה תחת טילים".

אבל מה השתנה כעת עם הלחימה בעזה?

"יותר זמן וגם כמות נפגעים. במהלך הלחימה הזו נחתו אצלנו מספר רב של מסוקים עם פצועים קשים מאוד, ובית החולים תיפקד בצורה מיטבית בקליטתם ובטיפולם".

אם כבר הזכרת את המנחת, מה תפקידך בכוח?

"אני אחראי באופן אישי על המנחת".

על פי נתוני בית החולים אסותא אשדוד, המנחת שקיים כבר כ-5 שנים עובד הרבה בתוקפה הזו. עד כה נחתו מסוקים כ-30 פעם במנחת במהלך הלחימה בעזה והם הביאו איתם 380 פצועים. מספר גדול מאוד של חיילים.

אנחנו רואים מסוק נוחת. אתה מטפל בו. בוא תסביר לנו מה קורה כשמסוק כזה נוחת, וכמו שאמרנו ראינו לא מעט כאלה נוחתים בזמן האחרון.

"ברגע שאנחנו מקבלים התראה על נחיתת מסוק, מופעלת שרשרת קריאה בתוך בית החולים שמפעילה את המלר"ד (המחלקה לרפואה דחוה – "המיון"). צוות הביטחון וצוות המשנעים הרפואיים, מתגייסים לטובת העניין. ביטחון בית החולים פותח את המנחת לטובת קבלת המסוק, אני או הקב"ט התורן נמצאים לקלוט את המסוק ולתאם בין המסוק לבין הצוותים בקרקע בקליטת הנפגע".

אחת השאלות המרכזיות היא הזמן. חלק גדול מהפצועים שמגיעים, מגיעים במצב קשה ואף יותר מכך, וכל שנייה חשובה להגעתו לטיפול מציל החיים. גם יקי וצוות החירום של בית החולים יודע את זה, ופועלים בהתאם

כמה זמן לוקח מרגע נחיתת המסוק ועד הקליטה של הפצוע?
"מרגע נחיתת המסוק, הפצוע מגיע עד 2 דקות לחדר הטראומה".

באיזה מקרים מגיע מסוק?

"בדרך ככל עם פצועים קשים, או עם מישהו שהיה קשה לחלץ אותו מהשטח ולכן היה צורך בחילוץ עם מסוק כי אפשר להוציא אותו אחרת לקבל טיפול".

יקי וחבריו לצוות החירום נמצאים בתפקיד הלא פשוט הזה, אבל מאוד חשוב, מאז ה-7.10. הם כבר מעל חודשיים בכוננות, מבינים את גודל הרגע.

אתה מעל חודשיים בעניין איך זה משפיע עליך?

"אנחנו עושים מה שצריך. אני כבר 29 שנים מתנדב במד"א, אז לצערי אני מתורגל עם פגיעות כאלה".

כן, קראתם נכון, למרות שהוא מנהל רשומות רפואיות בשגרה, חבר בצוות החירום של בית החולים ואחראי המנחת, מוצא יקי אטרקצ'י זמן גם להתנדב במגן דוד אדום. הוא מתנדב במגן דוד באשדוד, כאמור כבר 29 שנים, עת היה נער כבן 15, והיום הוא פרמדיק בניידת טיפול נמרץ

איך יש לך זמן לכל. גם בית החולים, המנחת וגם מגן דוד אדום?

"זה בדרך כלל במשמרות לילה או שישי בוקר. אני רואה בזה שליחות, אז יש זמן לכל".

נחזור או נכון יותר "ננחת" חזרה למנחת. יקי מספר כי התרגול סביב הפעלת המנחת הוא באופן קבוע בכדי להיות מוכנים לזמן האמתי: "אנחנו מתרגלים את המנחת על מנת להיות מוכנים בעתות חרום". וכמו שאתם מבינים, הם בהחלט מוכנים.

חתיכת תפקיד יש לך יקי

"כן. אני רואה אותו כאחד מהתפקידים לשמירה על כשירות בית החולים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך