ריביות של 20% לחודש "אנשים ועסקים קרסו כלכלית, חלקם הסתבכו עם עבריינים מהשוק האפור"

דאגה במשטרה בעקבות עליה דרסטית בהלוואות בריבית קצוצה מהשוק האפור בעקבות המלחמה, מה שמוביל לסחיטות ואיומים כלפי חייבים שלא עומדים בהחזרים האסטרונומיים * בתחילת השבוע הגישה הפרקליטות כתב אישום חמור כנגד 3 עבריינים מאשדוד על כך שסחטו באיומים קשים חייב שלא עמד בהחזרי ההלוואות. במשטרה מזהירים "בשום פנים ואופן לא לפנות לשוק האפור".

מאז תחילתה של המלחמה לפני כחודשיים, עלו באופן דרסטי הבקשות להלוואות בשוק האפור בריבית קצוצה מטורפת של  15% ו20% חודשי! מה שעצוב הוא שבין הלווים נמצאים גם אנשים נורמטיביים שבימים רגילים לא היו חושבים לפנות לשוק האפור גם אם היה קשה להם. גם השוק האפור מחולק למלווים בריביות נמוכות יותר וגבוהות יותר, כשהעבריין מזהה ממולו אדם חלש שזקוק לכסף באופן מיידי הוא מעלה את סכום הריבית, מה שמוביל בדרך כלל לקשיים בהחזר של הלווה ואז מתחילה להתבצע סחיטה, בה החייב ולעיתים קרובות גם בני משפחתו נסחטים בצורה ברברית ואלימה עד להחזרת החוב.

העלייה הדרסטית באחוזי הפונים לשוק האפור נובעת מכך שהמשק היה מושבת כמעט חודשיים ורק עכשיו מתחיל לחזור בהדרגה לפעילות מלאה "מי שעצמאי וחי על הקסקס במהלך החודש וחצי הזה, ללא עבודה יכול ליפול לקריסה טוטאלית בגלל שרוב ההוצאות נשארו אותו דבר כמו בימים של לפני המלחמה וההכנסות פסקו" מסביר לעיתון 'המגזין' אחד מהמומחים בתחום הייעוץ העסקי. במשטרת ישראל שמו לב לעליה בתחום ההלוואות והסחיטות וקוראים לציבור לא להתפתות לקחת כסף מהשוק האפור בריבית קצוצה. "העלייה המטורפת הזאת נובעת מלחצים של בנקים וגורמים נוספים" מסביר קצין בכיר במשטרה "אני לא מדבר על מכורים להימורים או לסמים שאחרי שמיצו את כל הכלים הבנקאיים, הדרך הטבעית מובילה לשוק האפור שם לא חסים עליהם ולוקחים מהם ריביות אסטרונומיות שבוא אני אגלה לך סוד, ברוב הפעמים גם העבריין המלווה יודע שהלווה לא יעמוד בהחזרים, הוא פשוט בונה על זה שיעמוד בכמה תשלומי ריבית והוא מבחינתו כבר כיסה את סכום ההלוואה שנשאר עומד וכל השאר זה בונוס. מפה הדרך לסחיטה ואיומים מהירה מאוד, לכן אני ממליץ לכל מי שעיניו בראשו לא לפנות או לקחת הלוואה בשום פנים ואופן מהשוק האפור".

 

 

 

כתב אישום חמור כנגד 3 עבריינים מאשדוד על סחיטה באיומים.

הפרקליטות הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד יאיר אוחנה (41) נתנאל אבוחצירה (29) ואלי ליברטי (31) מאשדוד לאחר שסחטו באיומים אנשים שלא עמדו בהלוואותיהם.

על פי כתב האישום שהגיש עו"ד עמית חומרי מפרקליטות מחוז דרום עולה כי במהלך שנת 2023 לקח ש' הלוואה על סך 4,000 ש"ח מאבוחצירה. כחלק מתהליך קבלת ההלוואה סוכם בין ש. לבין אבוחצירה ואוחנה (שבאותה העת ישב בכלא) כי ההלוואה תישא ריבית חודשית של 600 ש"ח (15%) עד לפירעון הקרן וכי אביו של ש' ישמש כערב.

לאחר כחודשיים, כאשר ש' לא הצליח לעמוד בהחזר הריבית, התקשרו אליו אוחנה ואובחצירה בשיחת ועידה, קיללו אותו ואיימו עליו "שיזיינו אותו", "יפתחו לו את התחת" ו"ישבו בסלון של ההורים שלו". בהתאם לבקשתו קיבל ש' אורכה של שבוע להסדיר את התשלום. בחלוף שבוע, משלא עמד בתשלום החוב, ביקש דחיה נוספת שבתומה מסר ש' לידי הנאשמים 700 ש"ח, הכוללים 100 ש"ח נוספים בגין האיחור בתשלום.

לפני כמספר חודשים קיבל ש' המחאה בסך של כ-11,300 ש"ח לפירעון, מספר ימים לפני מועד הפירעון פנה ש' לליברטי, קרוב משפחתו של אוחנה, וקבע להיפגש איתו על מנת שינכה את ההמחאה, בתמורה למזומן שאמור לשמש לתשלום חובותיו לנאשמים ולנושה נוסף. למפגש בין השניים הגיעו גם אוחנה ואבוחצירה עם אדם נוסף, שם איימו על ש' כי אם ההמחאה לא תיפרע הוא יאלץ לשלם ריבית על כלל חובותיו לנושים. בסיום המפגש עזב ש' את המקום ללא ההמחאה או המזומן בעבורה.

לימים, משלא הצליחו הנאשמים לפרוע את ההמחאה, פנו אוחנה ואבוחצירה לש' טלפונית ואיימו עליו מספר רב של פעמים. בנוסף, שלח אבוחצירה לש' סרטון בו נראה בית הוריו והודעות קוליות בהן בין היתר ציין: "אני מבטיח לך שאתה לא תצא כמו בפגישה הראשונה. אני מבטיח לך בסדר? בילדות שלי, אתה לא תצא הולך משם אחי. בילדות שלי אני נשבע לך".

במקרה אחר, לאחר שת' לקח הלוואה בשוק האפור בגובה של כ-4,000 ש"ח ולא עמד בהחזרים פנה אליו אבוחצירה והודיע לו כי הוא משמש כגובה חובות ושעליו להסדיר את תשלום ההלוואה מולו. במסגרת הניסיונות לגבות את החוב כתב אבוחצירה: "תקשיב ת', אני לא מקבל היום כסף ביקר לי שיהיה לך בלאגן בן זונהה זהו" ובהמשך בהודעה נוספת כתב "אתה יודע דרך פייסבוק אני מגיע למקום שאתה הכי מפחד ממנו על תיתן לי להרוס לך" ועוד.

לנאשמים מיוחסות עבירות של סחיטה באיומים ולליברטי מיוחסת גם עבירה של הפרעה לשוטר לאחר שבעת חיפוש בביתו מסר את מכשיר הטלפון הנייד של בתו וטען בכזב כי זה הטלפון שמשמש אותו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך