"קיבלנו צרור לעברנו. חברי לצוות ואני זיהינו את המחבל וחיסלנו אותו"

רב שוטר, זיו סבן מאשדוד ממג"ב, היה בין הלוחמים הראשונים שהגיעו למושב יכיני הסמוך לשדרות, וחיסל עם חבריו לחטיבה לביטחון פנים זרוע הדרום, שלושה מחבלים בהם נתקלו ומנעו מהם להמשיך את הטבח * באחד הקרבות במושב נפלה השוטרת רווית אסיג מאשדוד, חברתו הקרובה * רב שוטר סבן לא קורא לעצמו גיבור, כי מבחינתו: "זו העבודה שלי" * יש לו גם מסר מאוד חשוב: "משמר הגבול ימשיך לעמוד על המשמר. נדאג לכל אזרח באשר הוא. אנחנו לא כאן כדי לנצח, אלא כדי להישאר" * אנחנו כן נקרא לו ולחבריו גיבורים. הגיבורים שלנו
לוחמי החטיבה לביטחון פנים (תמונות: דוברות מג"ב)

זיו סבן, רב שוטר זיו סבן, 20 מאשדוד, מתעקש. הוא מאוד מתעקש שזו העבודה שלו. אבל זו לא עבודה רגילה כשאתה לוחם חטיבה לביטחון פנים זרוע הדרום של מג"ב. בוודאי לא כשאתה בין הראשונים שמוקפץ להילחם בשבת השחורה ההיא ב-7.10 ותפקידך לעצור מחבלים שמבצעים טבח באזרחים, והוא וחבריו עושים זאת תוך סיכון חייהם. אם זה לא גיבורים, אז מה זה גיבור?

רב שוטר זיו סבן, נמצא במג"ב שנה וארבעה חודשים. הוא ילד חמישי במשפחה בת 8 נפשות, אבל יש לו גם משפחה גדולה מאוד בחטיבה לביטחון פנים זרוע הדרום של מג"ב בה הוא משרת. החטיבה הוקמה לפני כשנה כחלק מהפקת לקחים של ׳שומרי החומות׳. היא במהותה עוסקת בלוחמה בטרור, שמירה על הסדר הציבורי תוך טיפול בהפרות סדר לצד הפעלת שיטות ואמצעים מתקדמים ומיגור פשיעה. החטיבה בפריסה ארצית.

אירוע השבת "השחורה" ב-7 באוקטובר תפסו את רב שוטר סבן, כשהוא מסיים בדיוק משמרת בליל שישי. הוא מספר בעצמו: "ב-6 באוקטובר, חזרנו ב-4 וחצי לבסיס במשמרת. הלכנו לישון בסביבות 6 בבוקר. בשעה 7 חבר שלי שנשאר ער, קיבל דיווח להעיר אותנו, וכמה שיותר מהר, כי יש חדירה של מחבלים".

רב שוטר זיו סבן

ואתה בכלל חצי ישן

"אתה לא מבין את המצב, אבל מבין שצריך להתארגן כמה שיותר מהר".

מה קורה מכאן?

"התארגנו עלינו על ציוד במהירות שיא, וקיבלנו דיווח שיש מחבלים בשדרות ולא רק שם. נסענו לכיוון שדרות ובאמצע הנסיעה אנחנו מקבלים עוד דיווח שיש ניידת שנחטפה בנתיבות על יד המחבלים. בהמשך הדרך נעצרנו ליד היישוב יכיני, ראינו שהניידת שנחטפה נמצאת שם עם מחבלים מחוסלים".

יָכִינִי הוא מושב עובדים בצפון הנגב ליד העיר שדרות השייך למועצה אזורית שער הנגב. ביישוב היו כ-700 תושבים. ומרוחק כ-13 ק"מ מרצועת עזה.

מה אתה רואה במושב?

"אנחנו פורקים מהרכבים. ראינו גופות בהמשך הדרך של אזרחים. אלה היו מראות קשים. לפתע אנחנו שומעים צרורות של יריות מתוך היישוב. אנחנו מקבלים החלטה להיכנס ליישוב. לא ידוע כמה מחבלים שם, אבל הבנו שחייבים להיכנס. נכנסו ליישוב והתחלנו לסרוק בתים. גם שם בתוך היישוב ראינו גופות של אזרחים על הכביש. בהמשך הסריקות שמענו אישה שבוכה. נכנסו אל הבית שלה, שאלנו למה היא בוכה, והיא סיפרה שאיבדה את הבן שלה".

קשה לזיו להגיד את המילה נהרג. קשה לו לעכל את מה שהוא ראה. הוא חזק, הוא לוחם, הוא לא יישבר, אבל בפנים עמוק הוא ראה דברים לא פשוטים. לכן הוא מעדיף לדבר על חוזקה ולא על הרוגים.

זיו ממשיך לתאר בהתרגשות מה שאירע: "לפתע קיבלנו ירי של צרורות לכיוון הבית. אני וחבר שלי לצוות תפסנו מחסה מאחורי עץ. לאחר כמה רגעים היה לי זיהוי של המחבל, ירינו מטח לעברו והוא חוסל. בדיעבד התברר שיש עוד מחבל. לאחר שחיסלנו את המחבל הראשון חיפשנו את היתר, ראינו במטע הזיתים את המחבל השני, חתרנו למגע אליו, וחיסלנו אותו גם".

אנשי הצוות של מג"ב לא הספיקו לבדוק אם בזה נגמר הסיפור של המחבלים, כשלפתע גילו עוד מחבל. הפעם הגילוי הזה עלה בחייה של הלוחמת רווית חנה אסייג מאשדוד, זכרה לברכה. שני לוחמים זיהו קולות מתוך מחסן, אחת מהן הייתה רווית ז"ל. היא נכנס למחסן ונקלעה לאש של המחבל ונפלה. זיו: "רווית שילמה בחייה במעשה גבורה שהציל אזרחים רבים".

רווית חנה אסייג ז״ל, בת 19 מאשדוד, התגייסה למג״ב בשנת 2022. שימשה כלוחמת בחטיבה לביטחון פנים של משמר הגבול. נהרגה בהיתקלות הזו

לזיו חשוב מאוד לדבר על רווית, "הייתה לי היכרות האישית עם רווית. היה חיבור מדהים בנינו מהיום הראשון שהיא הגיעה ליחידה. ראיתי בה כמו אחות. היא הייתה לוחמת עד הרגע האחרון, והוכיחה אומץ וגבורה, כשהיא דואגת לאחרים ולא לעצמה".

רווית אסייג ז"ל. "היה בנינו חיבור מהרגע הראשון. הייתה עבורי כמו אחות"

זיו, מה עובר בראש כשנתקלים במחבל?

שצריך לנטרל אותו כמה שיותר מהר".

לא עובר פחד?

"באותו הרגע אין פחד. אין זמן לחשוב על הפחד".

זיו וחבריו למג"ב המשיכו לישובים נספים כמו שדרות ויישובי העוטף בפעולות סריקה ואבטחה, הם עושים זאת עד היום.

זיו, גם עכשיו קשה לך מאוד אתה בורר את המילים. כאילו אתה חי את זה כל רגע מחדש

"זה משהו שלא היה במדינה לפני כן. זה היה משהו הזוי. בדרך כלל אנשים עלולים להתפרק מזה, אבל אני חושב שזה צריך לגרום לנו להתחזק ולהרים את הראש למעלה. אין לנו ארץ אחרת".

" באותו הרגע אין פחד. אין זמן לחשוב על הפחד". זיו סבן

יש לך מסר להעביר לכל מי שקורא עכשיו את הסיפור שלך ושל חבריך?

"משמר הגבול ימשיך לעמוד על המשמר. נדאג לכל אזרח באשר הוא. אנחנו לא כאן כדי לנצח, אלא כדי להישאר".

אתה מרגיש גיבור?

"לא זו העבודה שלי".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך