פיגמנטציה וכתמי שמש , איך מטפלים?

כתמי פיגמנטציה, המכונים לעתים קרובות כתמי שמש, שכיחים ביותר ובטח במדינה שטופת שמש כמו שלנו. כתמי עור כהים אלו יכולים להוות מקור לתסכול, ולהשפיע לא רק על המראה הפיזי של האדם אלא גם על הביטחון העצמי שלו. בעיות פיגמנטציה נובעות ממגוון גורמים, והן יכולות להשפיע על כל אחד, ללא קשר לגיל או לסוג העור ובכתבה זו נתעמק בגורמים לכתמי פיגמנטציה, נבחן אפשרויות טיפול שונות ונדגיש את חשיבות ההגנה על העור מפני קרני השמש המזיקות
תמונה: freepik

הבנת כתמי פיגמנטציה

כתמי פיגמנטציה, הידועים גם בשם היפר-פיגמנטציה, מתרחשים כאשר אזורים מסוימים בעור הופכים כהים יותר מהעור שמסביב בגלל עודף מלנין. המלנין הוא הפיגמנט שאחראי לתת צבע לעור, לשיער ולעיניים שלנו. כאשר יש ייצור יתר של מלנין באזורים ספציפיים, הדבר מוביל להיווצרות כתמי פיגמנטציה. הגורמים השכיחים ביותר לכתמי פיגמנטציה כוללים:

חשיפה לשמש – חשיפה ממושכת ובלתי מוגנת לקרני השמש האולטרה סגולות (UV) היא טריגר ראשוני לכתמי פיגמנטציה, זו גם הסיבה שהם מכונים לעתים קרובות כתמי שמש או כתמי גיל.

שינויים הורמונליים – תנודות הורמונליות במהלך הריון, גיל המעבר או בזמן נטילת תרופות מסוימות עלולים להוביל לעלייה בייצור המלנין, ולגרום לבעיות פיגמנטציה.

היפר-פיגמנטציה פוסט-דלקתית – פציעות עור, כגון אקנה, חתכים או כוויות, עלולים לגרום לכתמי פיגמנטציה בזמן שהעור נרפא, אנשים עם גווני עור כהים רגישים יותר לסוג זה של פיגמנטציה.

גורמים גנטיים – יש אנשים בעלי נטייה גנטית לפתח כתמי פיגמנטציה, מה שהופך אותם לרגישים יותר גם בחשיפה מוגבלת לשמש.

טיפולים בפיגמנטציה

טיפול בכתמי פיגמנטציה ומניעה יכולים לסייע בשיקום גוון עור אחיד יותר. קיימים מספר טיפולים יעילים, המתאימים לסוגים וחומרות שונות של פיגמנטציה. ניתן לחלק את הטיפולים הללו לשתי קבוצות עיקריות – טיפולים וקרמים ומוצרי קוסמטיקה.

בגזרת הטיפולים נראה את טיפולי הלייזר ואת הטיפול הכימי. בטיפול הלייזר מכוונים לאזורים עם פיגמנטציה אנרגיית אור ממוקדת לפירוק מלנין עודף, הדבר מקדם את תהליך הריפוי הטבעי, וכתוצאה מכך גוון העור אחיד יותר. בטיפול הפילינג הכימי מורחים תמיסה כימית על פני העור והיא גורמת לקילוף השכבות העליונות ומעודדת את הופעת העור החדש ללא הפגמים.

בגזרת מוצרי הקוסמטיקה נוכל לראות התפתחות עצומה בשנים האחרונות כאשר עוד ועוד חברות קוסמטיקה מובילות ובהן חברות ישראליות כמו למשל של מוצרי חווה זינגבוים מובילים על המדפים. מוצרי קוסמטיקה אלה מכילים מרכיבים נפוצים להבהרת העור ובהם הידרוקינון, ויטמין C, רטינואידים וניאצינמיד. חשוב לציין כי בחירת הטיפול צריכה להיות מותאמת לסוג העור ולחומרת הפיגמנטציה. שלל מוצרי איכות מובילים ובהתאמה לאקלים הישראלי ניתן למצוא באתר www.galshemesh.co.il ובמשלוחים עד הבית.

הגנה על העור מפני השמש

מניעה היא לרוב הגישה הטובה ביותר בכל הנוגע לכתמי פיגמנטציה. הגנה על העור מפני השמש היא לא רק חשובה למניעת כתמים חדשים אלא גם לשמירה על בריאות העור הכללית. הנה כמה עצות אותן מומלץ ליישם: מרחו קרם הגנה גבוה, הקפידו ללבוש בגדים שמגנים עליכם מהשמש, השתדלו לא להשתזף ולחבוש כובע בטיולים ובשהייה ארוכה בשמש.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך