זיו כהן רוצה להיות חברת מועצת העיר העיוורת הראשונה

זיו כהן בת ה-33, היא עובדת סוציאלית עיוורת שעובדת במערך הדיור "בית אלמוג", דיור לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית * היא לא מאפשרת לעובדה שהיא עיוורת לשנות לה מאומה בעבודתה. זיו: "המטופלים נכנסים לחדר ולעיתים לוקח רגע, אך מהר מאוד הם נותנים בי ובדיווה, כלבת הנחיה שלי, את אמונם, ומתמסרים לטיפול ולתהליך" * עכשיו היא מתמודדת למקום במועצת העיר במסגרת תנועת "תושווים"

בפעם הראשונה שהמטופלים שלה רואים אותה, הם אולי מופתעים. חושבים איך תטפל בהם שהיא לא רואה אותם. אבל מהר מאוד הם מבינים שהעובדת הסוציאלית שלפניהם, לא רק ש"רואה" אותם אלא מרגישה אותם. עובדת מהלב ולא נותנת הרגשה, ולו לשנייה אחת, שהעובדה שהיא עיוורת משנה ולו בפרט קטן אחד.

זיו כהן בת 33 עיוורת מלידה, היא עובדת סוציאלית באשדוד. היא נולדה וגדלה בעיר שדרות, וב-5 השנים האחרונות היא תושבת העיר אשדוד. זיו גרה רובע ה', בזוגיות עם שרון ואמא למאי וליאם המקסימים. אבל יש עוד פרט חשוב שעשוי להשתנות בביוגרפיה שלה. בבחירות הקרובות לעירייה היא מתמודדת במקום גבוה כחלק מרשימת "תושווים" בראשות נורית טופז. זיו רוצה להיות חברת המועצה העיוורת ראשונה באשדוד.

זיו עובדת סוציאלית מ-2019. אבל זה לא היה קל לה להתקבל לעבוד כמו שהיא מספרת: "לאחר עשרות ראיונות עבודה שנעניתי בשלילה או לא קיבלתי מענה כלל, התקבלתי למרכז הזדמנות בעיר אשדוד שם עבדתי בתפקיד עו"ס תעסוקה. תפקיד זה היה עבורי סגירת מעגל מיוחדת בו יכולתי להפגין את כישוריי ועברתי תהליכים מדהימים עם משתתפים שחיפשו עבודה והגיעו עם חסמים תעסוקתיים מורכבים".

אבל היא לא עצרה שם: "לאחר שנתיים במרכז הזדמנות רציתי מאוד לעבוד עם צרכים מיוחדים, נושא הנוגע לליבי באופן טבעי, התקבלתי לעבודה במערך הדיור "בית אלמוג" של רשת מעונות גל, דיור לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בתפקיד עובדת סוציאלית. בחצי שנה האחרונה קודמתי לניהול המסגרת והיום אני מנהלת מערך דיור של 42 דיירים המחולקים ל-6 דירות בעיר אשדוד, במסגרת תפקידי אני אחראית על כל תחומי החיים של הדיירים, בריאות, תעסוקה, פנאי ועוד. אני מנהלת צוות של 30 עובדים ביניהם צוות ניהולי, רפואי ומדריכים. אני עובדת עם אנשים בוגרים. נכנסתי לעבודה בבית אלמוג אמא לשני ילדים ביולוגיים והיום אני אמא ל-44. אין תחושת סיפוק גדולה ועוצמתית מזאת יום יום".

זיו, עד כמה העובדה שאת לא רואה את מי שאת מטפלת בהם משנה את הטיפול?

"אני וגם מטופליי שוכחים מהעובדה שאני לא רואה… אני עובדת עם טכנולוגיות מסייעות כאחד האדם על מחשב, כשאני יושבת בחדר עם מטופל, כל כולי שלו. בפגישה הראשונה אני מציגה את עצמי וגם כמובן את העובדה שאני לא רואה אני נכנסת לחדר עם כלבת הנחיה שלי ואי אפשר להתעלם "מהפיל שבחדר" אני מאפשרת לשאול שאלות ועונה על הכל בהרחבה וכמובן מתאימה את תשובותיי לאוכלוסייה היושבת מולי ולא מרפה עד שהמטופל מבין ויושב בנוח בחדר. לרוב עצם העובדה שאני המטפלת ולא המטופלת מחזקת את המטופלים שלי והם רואים בי דוגמה ומקור לשאיבת כוחות וכמובן שזה הדדי , גם אני יוצאת מחוזקת "כי הכי נח לך עם המגבלה שלך".

 ומהצד השני, את מרגישה מהמטופלים אולי עמדה שונה כי את לא רואה?

"המטופלים נכנסים לחדר ולעיתים לוקח רגע, אך מהר מאוד הם נותנים בי ובדיווה כלבת הנחיה שלי, שבלי להתכוון היא הופכת לכלי טיפולי נהדר בחדר", את אמונם, ומתמסרים לטיפול ולתהליך. יש משהו בלפגוש מטופל "בגובה עיניים" בעצם העובדה שאני מגיעה עם המגבלה שלי לחדר שמייצר חיבור מיוחד ויצירת קשר ואמון הרבה יותר בקלות".

השאלה הבאה מתבקשת. מה לדעתך, במיוחד כעובדת סוציאלית, שמכירה את התחום, וכעיוורת, צריך לשנות, להוסיף, בכל הנוגע ביחס או בהפיכת העיוורים לשווים בחברה?

"טרם הפכתי לעו"ס בעצמי פגשתי לא מעט עובדים סוציאליים בתחנות חיי, אם זה בשיקום דרך המוסד לביטוח לאומי, מרכז התאמות במכללה, עו"ס ברווחה ועוד. אחד הדברים הבולטים שלי יצא להיתקל בהם זה נושא ה"טופסולוגיה" והבירוקרטיה שאיננה מונגשת כראוי. לרוב העומס בעבודת העו"ס לא מאפשר להם למלא איתך יחד את הטופס שעבור בן אדם רואה הלא זו היא פעולת יום יום שגרתית, ועבור ציבור העיוורים אתגר של ממש".

"זו הזדמנות ובמה עבורי לפנות לכל אנשי הטיפול באשר הם", אומרת זיו, "ולבקש כאשר נמצא מולכם אדם עם צרכים מיוחדים, קחו רגע להבין מה הצרכים ותתאימו את הטיפול שלכם עבורו. לא כל האנשים עם אותם צרכים, ולא כולם עם אותם יכולות. חקרו בקצרה את המגבלה מולה אתם עומדים"

עכשיו היא פונה לפוליטיקה מנסה כאמור להיכנס למועצת העיר אשדוד. למה זה ברור למה החיבור המידי תנועת תושווים – "במקום בו יש נגישות ורגישות אני נמצאת".

תנועת תושווים בראשות נורית טופז היא תנועה חברתית פוליטית. היא הוקמה בערב יום האהבה ב 11 לאוגוסט 2022 ותתמודד למועצת העיר בבחירות הקרובות בעיר אשדוד. נורית טופז אמא לאמילי נערה עם צרכים מיוחדים, ששינתה את חייה והפכה אותה מחוקרת ומפתחת תרופות לפעילה חברתית ואקטיביסטית, הפועלת כשני עשורים לתיקון אמיתי. בהקמת תנועת תושווים טופז בחרה לשים את קולם של האוכלוסיות השקופות בעיר בקדמת הבמה ועל שולחן מועצת העיר בלי להסתתר ובלי להתנצל יותר.

את הרשימה, שתשנה על פי טופז, את נראות מועצת העיר ואת העיר כולה תציג נורית טופז בזמן הקרוב. מי שתסגור את הרשימה זו עו"ד המובילה בתחומה בעיר  דפנה ז'אק. מובילות ומובילי התנועה הנם אנשים עם וללא צרכים מיוחדים.

זיו: "את נורית טופז המדהימה אני מכירה מרחוק מספר שנים, בשנה האחרונה נחשפתי מקרוב לפועלה בעיר אשדוד. נחישות לצד רגישות וקידום הנגישות בעיר, עבור אנשים עם צרכים מיוחדים".

 

כאישה עיוורת שהקימה משפחה ובעלת מקצוע מבוקש, מה המסר שאת רוצה להעביר לנשים ובכלל?

"המסר שאני רוצה להעביר הוא, "שאם תרצו אין זו אגדה". נשים גברים ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים או ללא צרכים מיוחדים, אל תתנו לאתגרי החיים לנהל אתכם, לכו עם החלומות שלכם עד הסוף ואל תוותרו לרגע, זכרו שאין מושלם יש שלם – כולנו תושווים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך