מהי הדרכה הורית?

סוגיות התנהגותיות שונות ומאתגרות, הן התמודדות המשותפת להורים רבים מכל רחבי הגלובוס. אנו יכולים להחזיק בלאום שונה, בשפה אחרת, בתרבות שונה, ובכל זאת – כולנו ככולנו נזדהה זה עם זה
תמונה PIXABAY

מצחיק לחשוב על כך, כיצד באופן כה פתאומי (ולא יעזרו 9 חודשי ההמתנה) אנו נכנסים אל הנעליים של התפקיד החשוב ביותר בחיינו. התפקיד המאתגר ביותר, וכזה שאיננו דומה לדבר בו עסקנו בעבר.

בעוד שהתרגלנו ללמוד במשך 12 שנים כדי להתקבל למקומות עבודה שונים, ואף לצלוח תארים אקדמיים ראשוניים ושניים על מנת שנפתח בפנינו דלתות, הרי שתפקיד ההורות איננו מביא עמו תנאי קבלה, ואף מוסד איננו רואה ב'הכשרת' ההורים כמעין חובה. יום אחד מצטרפים בן / בת בית חדשים, ואנחנו הכתובת האחראית עליהם.

ההתמודדות ההורית

לאורכה של ההיסטוריה האנושית, ההורים לא בהכרח נאלצו להתמודד עם האתגרים הללו לבדם. בשונה מן העת המודרנית, בעבר (ואף הלא רחוק) התא המשפחתי היה מקיף את ההורים, היה מתגורר בסמוך אליהם.

כך, בני ובנות משפחה מנוסים שכבר ידעו כיצד לגדל ילדים, סייעו להורים הטריים והיו שם לעזר. ובעת המודרנית? לצד העובדה כי אין מדובר בכפר קטנטן בו כולם מתגוררים במרחק הליכה, הרי שתקציב הזמן איננו עומד לרשות הסבים והסבתות, או הדודים והדודות.

ההתמודדות ההורית בעת המודרנית היא הרבה יותר מורגשת, והרבה יותר קשה. האתגרים אל מול הילדים הם יומיומיים, ופעמים רבות אינם מעניקים לנו וויתורים לאור יום עבודה קשה, או סתם עייפות שהצטברה לה.

הדרכה הורית – לא רק במצבי קיצון

לאור כל מה שתואר לעיל, מה עלינו לעשות? התפיסה השגורה והמוטעית בקרב רבים היא שפנייה לייעוץ הורים יש לעשות אך ורק כאשר מדובר במצבים קשים ומאתגרים במיוחד. החל מילד הנוקט באלימות מילולית או פיזית ועד לילד המסרב לכל דבר ומערים קשיים על הוריו.

אך מדוע שלא נאפשר לעצמנו את היכולת לשוב מיום העבודה לבית עם אווירה יותר טובה? גם סירוב להתקלח או מלחמה שלמה סביב אוכל, יכולים בהחלט להשרות עלינו מצב רוח ירוד.

הדרכות הוריות עוסקות בכל סוגיה התנהגותית ולא הקטנה ביותר. זהו יכול להיות ילד המסרב להתרחץ, דרך ילד שלא ישן בלילה ועד לסוגיה שגורה ומוכרת כאשר הילד משתטח על הרצפה אם לא קיבל את מה שרצה.

מדובר בתהליך ובו מקבלים ההורים עצות פרקטיות ליישום המותאמות במדויק לאתגר מולו הם ניצבים. ויתרה מזאת, כדאי לדעת כי רבות מן העצות והשקפות העולם המועברות בהדרכה, ניתנות ליישום גם באתגרים התנהגותיים נוספים.

מה קורה במסגרתה של ההדרכה ההורית?

הדרכות הוריות מחולקות בכללותן לפי נושאים. ניתן למצוא למשל הדרכה הורית המכוונת באופן ממוקד להורים לבני ובנות נוער. בשונה מילדים, הרי שנערים ונערות הם אדונים יותר לעצמם, והגישה ההורית צריכה להיות שונה. חלק מן ההורים לעתים מתקשים להכיר בכך שילדיהם גדלו וכי הגישה מוכרחה להשתנות.

לצד זאת, ישנה האפשרות לקבלת הדרכת הורים לגיל הרך ולילדים המספקת הכוונות וגישות המותאמות במדויק למנעד הגילאים הרלוונטי.

במהלך ההדרכה, מספרים ההורים את האתגרים מולם הם מתמודדים, ותוך כדי המפגשים, יוצרים תכנית עבודה שעל-פיה הם פועלים. פעמים רבות, ההדרכה כוללת לא רק טיפים מעשיים, כי אם ממש הכוונה לשינוי הגישה החינוכית.

כך לשם הדוגמה, אם הורה עד כה נכנס למלחמת חורמה לאור סירוביו העקביים של ילדו לסדר את החדר, הרי שלהבא הוא יחליט כי לא יתרגז שוב. הוא פשוט יסביר לילדו שאם הצעצועים לא ישובו למקומם, הם פשוט יעברו למדף העליון של הארון וישובו אליו לאחר מספר ימים.

גישה שכזו, מוציאה את המלחמה שאיננה פוסקת מן המשוואה, ומלמדת את הילד שאמנם הוא הרוויח עוד זמן משחק, אך לטווח הרחוק הוא הפסיד את צעצועיו ולו לפרק זמן מוקצב. 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך