רק בריאות/ליאת לוי

הבטן מתקשרת אתנו דרך פרפרים בבטן כשאנחנו מתרגשים, קרקורים כשאנחנו רעבים וצרבות וגזים כשאנו אוכלים מזונות שאינם מתעכלים כראוי. עלינו להקשיב לה...אחרת היא הופכת להיות מטרד אמתי.
ליאת לוי.

כדי לשמור על מערכת עיכול בריאה, התקשורת בין המוח לבטן חיונית וכוללת  את התזונה בה אנו בוחרים ועד הקשבה לרגשות ולאינטואיציות שלנו . אז איך עושים זאת הלכה למעשה?

  1. לאכול מזון בריא ומזין – מה זה אומר? מזונות טבעיים כמו ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות,  אגוזים ושקדים מצוינים לגופנו ונותנים תחושה נעימה ואנרגיה. מזונות אלה מתעכלים כראוי בלי תופעות לוואי לא נעימות.

תזונה צריכה להיות מותאמת אישית. מזון שטוב לאדם אחד יכול להיות פחות טוב ואף להזיק לאדם אחר.- לכן יש להתאים התזונה על פי הצרכים האישיים ולא בהתאמה לדיאטה של השכנה או לפרסומות המשווקות מוצרים כבריאים לכולם.

  1. לאכול בשמחה- אם אתם כועסים, עצובים או פוחדים עדיף להימנע מאוכל. לאכול כשאתם שלווים ושמחים תורם לעיכול טוב יותר.
  2. לאכול לאט, בנחת, ללעוס ולא מיד לבלוע. העיכול מתחיל בפה. הרוק מכיל אנזימי עיכול, מינרלים, וחיידקים מועילים. ביממה מופרש קילו רוק , אכילה מהירה ובליעת האוכל מדלגת על השלב החשוב הזה…כשלועסים את המזון הפרוק טוב יותר, נספגים חומרים חיוניים בצורה מיטבית, חומצת הקיבה מופרשת, רירית העיכול מתחדשת, נמנעות דלקות חניכיים ותחושת השובע מגיעה יותר מהר.
  3. להימנע ממצבי רעב קיצוניים. תפריט מאוזן ואכילה כל מספר שעות במשהו קליל יוצר תחושה טובה, הבטן רגועה והראש פחות עסוק במחשבות על הארוחה הבאה… הבטן חכמה, אז לא תצליחו "לעבוד עליה" עם מסטיקים, סוכריות ומזונות חסרי ערך
  4. " אני אף פעם לא אוכלת יותר ממה שאני מסוגלת להרים" אמרה מיס פיגי. לאכול במידה- לשבוע ולא להתפוצץ. אם נגיע רגועים ונאכל לאט, נאכל פחות
  5. מזון מעובד, מטוגן, מלא שומן וסוכר מזיק לבריאות הגוף ובפרט הבטן. כמו כן, לרוב המזון ממכר וגורם לנו לצרוך הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים – ארחיב בטור נפרד.
  6. שגרה קבועה בתזונה מסייעת לנו לא לחרוג מהתפריט, מרגיעה. ומאפשרת אכילה מודעת – לא אכילת בהיסח הדעת – כמו אכילת שאריות ארוחה שנשארה מהילדים, יישור העוגה, ופל וקצת בייגלה בישיבת צוות , ומבינים מה נכון לבטן יותר ומה פחות.
  7. ללכת לשירותים כשצריך, ולא להתאפק לאורך זמן – עובדה ידועה שלעיתים מזניחים.
  8. מיץ לימון סחוט במים פושרים על קיבה ריקה בבוקר מסייע לניקוי ומעולה למערכת העיכול…
  9. במידה ופלורת המעיים לא מאוזנת תקופה ממושכת והבטן לא מפסיקה לאותת בדרכים שונות, מומלץ לצרוך פרוביוטיקה

ואם ניסיתם הכל וכלום   לא עוזר תשאלו את עצמכם מה הבטן רוצה לומר – האם זו התזונה , ההרגלים או שהיא מספרת לנו שכדאי שנתחיל להיות קשובים לעצמנו, לנשום , להפסיק  לשמור בבטן ולאכול את עצמנו מבפנים. חשוב לעצור ולהקשיב לקול החוכמה הפנימית שלנו.

כל נושא שמוזכר הוא עולם ומלואו ואשמח להעניק מהידע והניסיון ולהרחיב בהתאם לפידבקים שלכם

המלצות הן מאוד כלליות וכמובן שאינן מהוות תחליף לשום יעוץ.

הכותבת היא חברת  סגל הוראה במכללה האקדמית וינגייט, , נטורופתית, מובילה מגמת רפואה בבית ספר תיכון מאמנת כושר ומטפלת בשיטת NLP  ודמיון מודרך. עובדת שנים רבות בהוראה, ייעוץ וטיפול אישי ומעבירה הרצאות וסדנאות בכל הקשור לטיפול במגפת ההשמנה, במחלות הנלוות לה ובכל הקשת הרחבה של הפרעות אכילה

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך