מלחמה באירופה

"העולם חייב להתערב ולעצור את זה לפני שיהיה מאוחר"

העולם גועש ורוחש בשל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ● גם באשדוד ישנם תושבים רבים שהגיעו במקור מהמדינות שנמצאות כרגע בסכסוך – חלקם דואגים, חוששים וחלק אף תומך במהלכים של פוטין

הרוחות הסוערות בין רוסיה לאוקראינה לא השאירו אף אחד אדיש בעולם, למה שהולך ומסתמן ככיבוש אוקראינה על ידי רוסיה בעקבות בקשת הצטרפותה של אוקראינה לברית נאט"ו, כך לטענת הרוסים. מלחמה שכזו עלולה להבעיר את העולם ובמקרה קיצון אף לגרום למלחמת עולם שלישית, לאחר שארה"ב וגרמניה כבר הודיעו שלא יתנו לפוטין לכבוש את אוקראינה. גם לתושבי אשדוד שרבים מהם הם עולים מברית המועצות לשעבר יש מה להגיד בנושא וחלקם כועסים על מדינת ישראל שתופסת או לא תופסת צד, תלוי את מי שואלים. עיתון "המגזין" יצא לרחוב לשמוע מה חושבים אותם תושבים על פוטין ועל המלחמה ההולכת וקרבה, אולם לפני זה נסביר בקצרה מה בעצם רוצה פוטין מאוקראינה ועל החל הסכסוך שיכול להבעיר את העולם.

בין רוסיה לאוקראינה יש קשרים היסטוריים ותרבותיים עמוקים, ועד צאתה לעצמאות ב-1991 הייתה אוקראינה חלק מברית המועצות – והחברה השנייה בגודלה בה מבחינת מספר התושבים אחרי רוסיה. היחסים בין השתיים עלו על שרטון בשנת 2014: הנשיא הפרו-רוסי של אוקראינה ויקטור ינוקובי'ץ בלחץ רוסיה חזר בו אז מהכוונה לחתום עם האיחוד האירופי על הסכם שהיה מקרב את קייב למערב, ובחר במקום זאת להדק את היחסים בין ארצו למוסקבה. בעקבות זאת פרצה באוקראינה מחאה עממית שהסתיימה בהפיכה שבה הודח ינוקובי'ץ ונמלט לרוסיה. ההפיכה הובילה לעליית ממשלה פרו-מערבית באוקראינה ולפרוץ מלחמה בין הצבא האוקראיני לבין מורדים פרו רוסים באזורי לוגנסק ודונייצק שבחבל דונבאס, במזרח המדינה. רוסיה התגייסה לסייע למורדים במזרח אוקראינה בנשק ובחיילים, ובמלחמה שם נהרגו יותר מ-14 אלף איש. במקביל כבשה רוסיה מידי אוקראינה את חצי האי קרים וסיפחה אותו לעצמה. טענת הקרמלין הייתה כי עליו להגן על האוכלוסייה הרוסית הגדולה שחיה בחצי האי, וכי קרים, כמו אזורים אחרים באוקראינה, הוא שטח רוסי לכל דבר, שנמסר לאוקראינה באופן סמלי בימיה כחברה בברית המועצות והושאר בידיה שלא בצדק אחרי צאתה לעצמאות.

בשנים הבאות הפכו אוקראינה ורוסיה ליריבות מרות: השלטון החדש בקייב המשיך לקרב את ארצו למערב, ואף שהסכם מינסק הביא להפסקת אש במזרח המדינה, סבבי לחימה המשיכו לפרוץ שם מעת לעת. אוקראינה טוענת שבדונבאס פועלים כיום כ-35 אלף מורדים פרו-רוסים וכ-2,000 איש מצבא רוסיה. מוסקבה מצדה מכחישה את הדברים, טוענת כי לוחמים רוסים הנמצאים בשטח הם מתנדבים שהתגייסו ללחימה על דעת עצמם, ומתעקשת שקייב היא שאינה מכבדת את הסכם מינסק. רוסיה מאשימה גם כי הסיוע הצבאי שמגיש המערב לאוקראינה, בין השאר בדמות תמרונים משותפים, מפיח בממשלה האוקראינית תקווה לכבוש מחדש את אזורי המורדים בדונבאס ומעודד אותה לחתור לכך. התיאוריה המרכזית במערב היא שנשיא רוסיה משתמש באוקראינה כקלף מיקוח, כדי לגרור את ארה"ב ובעלות בריתה בנאט"ו למשא ומתן נרחב יותר על פריסת הכוחות ואזורי ההשפעה ברחבי היבשת. מאז תום המלחמה הקרה ב-1991 התרחבה נאט"ו מארגון צבאי בן 16 מדינות לארגון של 30 חברות המשתרע ממש עד לגבולות רוסיה, תוך שהיא מצרפת אליה את רוב מדינות "ברית ורשה" לשעבר, הברית הצבאית המזרחית שהובילה רוסיה מול נאט"ו בימי המלחמה הקרה. לאחר שהסברנו לכם את שורש הסכסוך ההיסטורי בין שתי המדינות, יצאנו לרחובות אשדוד לבדוק ולשאול מה חושבים תושבי ברית המועצות לשעבר על הסכסוך והאם ישראל צריכה להתערב ולתפוס צד או שזה מסוכן מידי.

אדוארד סורוקין (55) מאשדוד, עלה לפני 20 שנה לארץ מסיביר שברוסיה, טוען שפוטין לא יכבוש את כל אוקראינה והוא רק עושה שרירים "המערב וארה"ב מחממים את העניינים סתם, אומנם פוטין התחיל לפלוש לדונייצק ולוהנסק שם נמצאים הבדלנים הפרו רוסים, אבל זה בגלל שהם שנים סובלים שם מהאוקראינים. שנים שהם רוצים להיות חלק מרוסיה. לדעתי פוטין לא ימשיך לנסות לכבוש את כל אוקראינה, הוא מבין שזה יכול להפוך למלחמת עולם שלישית בגלל שכל ארופה יתערבו".

גם טטיאנה רויטבורד (49) תושבת אשדוד מבלארוס במקור חושבת שפוטין צודק "תושבי דונייצק ולוהנסק סובלים שנים על גבי שנים מהשלטון האוקראיני, תראה את החגיגות שהם עשו ברחובות ברגע שפוטין נכנס לשם השבוע. נכון שאוקראינה טוענת שזה שטח שלה, אבל שנים יש שם מלחמות מי ששם הוא רוסי ולא אוקראיני. אני חושבת שפוטין צודק ואני מאמינה לו שהוא לא יפלוש לכל אוקראינה. ארה"ב מנסה ליצור סכסוך בכוח".

לעומתם סגן ראש עיריית אשדוד אלי נכט, שנולד באוקראינה בוחר להיות דיפלומטי יותר ולדבר דווקא על איך צריכה להגיב ישראל לסיטואציה שלא ממש קשורה אליה, אך יכולה להשפיע על היחסים שלה עם שתי המדינות "כמדינה יש לנו יחסים אסטרטגים עם שתי המדינות, בעיקר עם רוסיה שיושבת בסוריה ואנחנו דיי תלויים בה, לכן אנחנו לא יכולים לקחת צד בסכסוך הזה. זו גם הייתה המדיניות של הממשלות הקודמות, תמיד יחסים חמים גם עם ארה"ב גם עם רוסיה גם עם אוקראינה. אנחנו פה צריכים לעקוב אחר האינטרס של מדינת ישראל ולא יכולים להיכנס באופן אקטיבי לסכסוך הזה. זו סוגיה רגישה מאוד, ואנחנו צריכים לעקוב מקרוב, לדאוג לקהילות היהודיות ולהביא אותם בבטחה לאן שצריך בלי לתפוס צד. אני חושב שכן צריכים לנסות לגשר ולהביא לסיום הסכסוך שם אבל בלי שניתפס ע"י אחד מהצדדים כאילו תפסנו צד בסכסוך. אנחנו כמדינה צריכים להיות בסיפור הזה חכמים ולא צודקים".

בעוד תושבי אשדוד שהגיעו במקור מרוסיה מצדיקים את פוטין ומאמינים לו, תושבי אשדוד האוקראינים במקור זועמים מאוד. אחד מהם הוא סרגיי אולשינסקי תושב רובע יג' שכועס מאוד על מדינת ישראל שלא תופסת את הצד האוקראיני ומעדיפה לשבת על הגדר "מה שפוטין מנסה לעשות, זה להחזיר את הימים של ברית המועצות ולשלוט שם. הוא כבר שולט בבלארוס שם השליט כפוף אליו ויעידו על כך התרגילים שהוא עושה בבלארוס על הגבול עם אוקראינה. אנחנו בדרך לרצח עם, את פוטין לא מעניין כלום, כתלמיד של סטאלין הוא דוגל בדיקטטורה והוא יעשה הכל כדי להחזיר את הימים של ברית המועצות. הוא לא מצליח להפנים שאוקראינה כבר לא הילדה הקטנה שלו. זה שמדינת ישראל יושבת על הגדר כדי לא להיגרר לעימות עם פוטין בסוריה או לא יודע מה זה פשוט בושה. היא חייבת להוקיע את פשעי המלחמה שהאיש הזה מתכנן לעשות וכבר התחיל לעשות. מי שחושב שפוטין יחשוב בהגיון ולא יכנס למלחמה עם אירופה טועה ובגדול. לאיש יש שכרון כוח והוא פסיכופת שחיי אזרחים שווים בעיניו כקליפת השום. כל העולם חייב להתאחד כנגד האיש המסוכן הזה שכבר החל לפלוש לאוקראינה ולעצור אותה לפני שיהיה מאוחר. הוא מבין רק כוח וכוח ועוד כוח ואוקראינה לבדה לא יכולה להילחם בו. שים לב שמה שהוא לא עושה אוקראינה נמנעת מלהגיב וזה נובע מפחד, לכן העולם חייב להתערב ולעצור את זה לפני שיהיה מאוחר".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך