מאי 10, 2021
אוכל ומתכונים

תזונה טבעונית וצמחי מרפא

עומד לארח חברים לארוחת ערב, וחלקם טבעוניים?

אולי כדאי לדעת מה זה בדיוק אומר. הרי, בשר וחלב, כמה שהם טעימים, מזינים ויפים למראה – עלולים שלא לצלוח את התפריט.

מה יאפשר לנו להכין ארוחה טבעונית ומעניינת? באילו מזונות אנחנו לא אמורים להשתמש? ומה אם, אנחנו פשוט רוצים לעקוב אחר תזונה טבעונית, לזמן מה – בינינו לבין עצמנו?

ובכן, אפשר להתחיל עם צמחים. צמחים זה בסדר, מבחינת הדיאטה הטבעונית. מזון מן החי, לא כל כך. בכלל לא. גם לא חלב, ביצים, גבינה ודבש. כן, גם דבורה זו חיה. ומבחינה טבעונית גם אותה צריך לכבד.

תהיות בנוגע לתזונה הטבעונית

מדוע לעקוב אחר הדיאטה הטבעונית, מלכתחילה? מסתבר שיש כאלו שאומרים שיש בתזונה הזו הטבות בריאותיות. כלומר, מי שהולך לפיה, יכול לרפא או להימנע ממחלות מסוימות. אין זה אומר שהיא מאוזנת באופן כללי, אלא שהיא מאוזנת ברבדים מסוימים, שיכולים לקדם בריאות אצל אנשים מסוימים. עקב כך שאין בה בשר, כבר מראה לאנשים שהסיבות למחלות לב – בטלות ומבוטלות, כיוון שאי אפשר להמשיך לאכול בשר. אלא שמחקרים חדשים בתחום, מראים שאין קשר בין אכילת בשר פר סה, בפני עצמו לבין מחלות לב – ועל כן, המדע ממשיך להתעדכן ומי שבוחר בתזונה הטבעונית מסיבות בריאותיות, יכול לבחור מחדש בכל עת, על בסיס המידע הזמין לו בכל רגע.

סיבה נוספת לבחור בתזונה טבעונית, היא כדי לצמצם את הצריכה של מזונות מן החי, כמו גם את חוסר האיזון – שגידול מזונות מן החי, מביא לאקולוגיה. נפיחות ("פלוצים") של פרה לדוגמה, יכולים להזיק לאטמוספרה, ואם מחזיקים המון פרות על בסיס קבוע – ועוד במקום מרוכז, הרי שהאפקט יכול לגדול. יתרה מכך, כדי לגדל עדר פרות, צריך יותר משאבים מכדי לגדל פרדס, לפחות לפי חישובים מסוימים.

ועל כן, בהינתן כך שפחות אנשים אוכלים פרות, ההיגיון בסיפור הוא שתהיינה השקעה מופחתת, בכמות המשאבים הנדרשים כדי להזין יותר פרות – כיוון שתהיה פחות דרישה. איננו יודעים אם כך זה עובד בפועל, אבל היי – זו הכוונה. או יכולה להיות הכוונה.

פרקטיות בתזונה הטבעונית

בפועל, במסגרת התזונה הטבעונית, ניתן לאכול פירות, ירקות, קטניות (כמו אפונים, בוטנים, שעועית וכו'), אגוזים, זרעים, לחמים, אורז(ים), פסטות, תחליפי חלב (סויה, קוקוס, שקדים – וכו', אם כי, מניסיון אישי – יש מותגים איכותיים, ויש מותגים שאוהבים לשים שמן חמניות, סוכר, ושלל דברים שלא נקראים סויה, קוקוס או שקדים. נמליץ על האיכותיים בהם, זו דעתנו. בנוסף, ניתן להכין בבית), ושמנים צמחיים.

כאמור, לא ניתן לאכול סוגי בשרים, עופות, דגים, חיות-ים, מוצרי חיות כמו גבינה, חמאה, חלב, קרם, גלידה (וכו'), מיונז (עקב הביצים), דבש וכיוצא בזה.

הנזכרים לעיל, יכולים לתת לנו מתאר מסוים – מה לארגן כארוחת ערב, ומה להשאיר בחוץ. יתרה מכך, בהינתן שאנחנו רוצים לארגן לתזונה שלנו תוספים מסוימים, כדי שיכסו אספקטים שאנחנו לא נוגעים בהם כדרך התזונה הטבעונית, אפשר לשקול לצרוך תוספי תזונה העשויים ממזונות על, כמו זה שמגיע אלינו מצמח האשווגנדה.

 

צמחי מרפא – כתוספת תזונתית

ראשית כל, מדובר בצמח – על כן, אנחנו כבר מדברים על מוצר מתאים. שנית כל, על אף שלא הוכח מחקרית באופן מובהק, אפשר לעשות בחירה אינטואיטיבית ומחוברת, ולראות אם הוא עונה על איזשהם צרכים רוחניים, ואפילו פיזיים. שכן, ההוכחות המחקריות שאכן קיימות, מייחסות לו איכויות של הפחתת מתח, וזה יכול להיות נהדר. מיוחסות לצמח הנ"ל איכויות נוספות, שטרם קיבלו גיבוי מחקרי – אבל היי, אם הטבע יצר את זה, יש מצב שזה טוב. על כן, חשוב להיות קשובים לאינטואיציה, לחקור וללמוד, ולראות האם יש לנו עניין לקחת את האשווגנדה ברצינות, ולשלב אותו בתזונה הטבעית שלנו.

 


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com




כתבות שאולי יעניינו אותך

מה הם שני סוגי דיאטה חדשים שיכולים לתמוך אורח חיים בריא?

צוות האתר

מתכון לחג שבועות: פסטה טליאטלה פלייה א-פיאנו ברוטב קוואטרו פרומג׳יו

חי חביב

חוגגים שבועות עם מתכון ללזניה גבינות

חי חביב