מאי 10, 2021
אוכל ומתכונים

מה הם שני סוגי דיאטה חדשים שיכולים לתמוך אורח חיים בריא?

ובכן, לא באמת חדשים, אך אולי חדשים עבורך. בכתבה זו, נסקור את הדיאטה הים תיכונית, כמו גם דיאטת הפליאו. מה ההבדלים ביניהן? למה לקחת בהן חלק? ובכן, אם בעשורים האחרונים של המאה הקודמת, הייתה המלצה לצרוך כמויות נמוכות של שומן רווי, או לפחות להחליף אותו בשומן בלתי רווי או פחמימות…

FREEPIK

ובכן, לא באמת חדשים, אך אולי חדשים עבורך. בכתבה זו, נסקור את הדיאטה הים תיכונית, כמו גם דיאטת הפליאו. מה ההבדלים ביניהן? למה לקחת בהן חלק? ובכן, אם בעשורים האחרונים של המאה הקודמת, הייתה המלצה לצרוך כמויות נמוכות של שומן רווי, או לפחות להחליף אותו בשומן בלתי רווי או פחמימות – הרי שמחקרים שיצאו שעלו לתודעה הציבורית בעתות מאוחרות יותר, הביאו מסקנות אחרות.

על פי כן, אם אנחנו מחזיקים בדיאטה (סגנון אכילה), שיש בו יותר פחמימות, ושומן בלתי רווי – מאשר שומן רווי, סביר להניח שהלכנו לפי דעת הקהל, או לפי הרגלי התזונה התרבותיים – ויצרנו סגנון אכילה מסוים שאנחנו הולכים לפיו. וזה בסדר, זה מה שעשינו – השאלה – מה עוד קיים?

שומן גבוה, תזונה טבעית לאזור המזרח התיכון

ובכן, בהיבט של דיאטה ים תיכונית, צריכת השומן היא דיי גבוהה. יש שיגידו שהיא כ-25-35% מצריכת הקלוריות היומית. יתרה מכך, צריכת המזונות, היא בעיקר מהצומח. בין אם מדובר על ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, גרעינים, עשבי תיבול. בעוד שצריכת המזון מהחי, היא נמוכה עד בינונית (בין אם מדובר על דגים, עוף, ביצים והודו), וצריכה מועטה אף יותר של בשר אדום (כמו גם חמאה). ובהיבט "החלבי" של "החי", אזי שגבינה ויוגורט – דלי שומן.

בעוד המקור העיקרי לשומן הוא שמן זית, זרעים ואגוזים.

התזונה הזאת היא זו "שגדלה באופן טבעי" (במדינות המזרח-התיכון, במאות האחרונות), או כך אנחנו מניחים, מתוך עבודה בשדות, אכילה ממה שהיה זמין באותה עת, והעברת מתכונים מדור לדור.

 

רק מה שגדל בטבע (כולל בעלי חיים)

מנגד, דיאטת הפליאו (Paleo), היא זו שהתפתחה כאשר אבותינו היו ציידים-לקטים, ועל כן – מה שאכלו, זה מה שהיה, מה שיכלו "להשיג בשטח". הסיבה שהיא כה פופולרית, או פופולרית עבור מי שמכיר ותומך בה – היא שישנו רעיון, לפיו הגוף שלנו עדיין מותאם לאכול כמו צייד-לקט. כלומר, הוא לא התפתח מספיק, מבחינה אבולוציונית, כדי להסתדר טוב עם כל המזון המעובד, הפחמימות, ושלל הדברים שלא ניתן למצוא בהישג יד בטבע.  על כן, כל סגנון אכילה, ומטעם שהיה ניתן להשיג בעת תחילתו של עידן החקלאות (מוצרי חלב, קטניות, דגנים וכיוצא בזה) – לא נחשבים תקינים, במסגרת דיאטה זו.

 

במסגרת הפליאו, ניתן בהחלט לאכול בשר, דגים, פירות, ירקות, אגוזים וזרעים (מה שניתן לקבל כדרך ציד ולקט). התזונה של הפליאו יכולה לחפוף במקומות מסוימים עם הדיאטה הים תיכונית – וייתכן שאין זה צירוף מקרים, בייחוד אם הדגש הוא על מניעת פחמימות מיותרות (עקב התזונה "הטבעית"), מוצרים מן החי במידה מסוימת, ומוצרים מן הצומח במידה רבה, או מתאימה.

 

ההבדל בין הדיאטות, נובע מכך שבדיאטה הים תיכונית אכן ניתן לאכול מוצרי חלב, דגן, קטניות, אלכוהול וכיוצא בזה – בעוד הפליאו מגביל את כל המצוינים לעיל.

כדי לברר עוד על סגנון התזונה "הפרימיטיבי", אך היעיל מאוד בפוטנציה – ניתן להמשיך לקרוא בנושא, כמו גם על הדיאטה הים תיכונית – וכיצד היא תורמת לאורח חיים בריא.

 

 

 


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com




כתבות שאולי יעניינו אותך

תזונה טבעונית וצמחי מרפא

צוות האתר

מתכון לחג שבועות: פסטה טליאטלה פלייה א-פיאנו ברוטב קוואטרו פרומג׳יו

חי חביב

חוגגים שבועות עם מתכון ללזניה גבינות

חי חביב