הקרב על אזור התעשייה "עד הלום"

עיריית אשדוד דורשת מבאר טוביה את העברת אזור התעשייה עד הלום לשטחה • סגן ראש העיר סניה כצנלסון: "בכוונתנו לבנות 30,000 יחידות דיור ולקלוט יותר מ-100,000 תושבים"

למי שייך אזור התעשייה עד הלום? כמו שזה נראה הנושא הזה יהפוך לנושא חם מאוד לאחר שנגיף הקורונה יעלם מסדר החשיבות היומי שלנו, אולי עוד לפני. לא רבים מכם יודעים את הנתון המפתיע הבא, מאחר ורובכם בטוחים כי השטח עליו בנוי אזור התעשייה הוא של אשדוד, כי היא נותנת את התשתיות למקום, אבל תתפלאו לגלות כי השטח שייך למועצה האזורית באר טוביה. עתה יש כוונה באשדוד לא לוותר על השטח ולדרוש אותו חזרה. בידנו פרוטוקול ישיבה בין עיריית אשדוד ונציגה שמעון כצנלסון סגן ראש העיר לבין קובי אביבי ראש מועצת באר טוביה, כמו גם מכתב דרישה של כצנלסון לפעול בעניין בעקבות הישיבה. המכתב הוא מלפני שנה ובדיוק כשהיו צריכים לפעול (תוך 3 חודשים על פי המכתב של כצנלסון) נכנסה הקורונה לחיינו והכל הוקפא. אבל הדגש הוא על המילה הוקפא, שכן עירית אשדוד דורשת חד משמעית את השטח אליה. או כמו שנכתב בפרוטוקולי הפגישה – "סיפוח אזור התעשייה עד הלום לאשדוד".

השבוע הבהיר את זה שמעון כצנלסון סגן ראש העיר אשדוד שאמר לעיתון המגזין: "בהמשך למכתב מה-28.11.2019, הנושא נבדק ולצערנו וועדת הגבולות לא מוכנה לדון בהעברת אזור התעשייה עד הלום לשיפוט אשדוד. אנחנו מתכוונים לפנות לשר הפנים ולקבל הבהרות למה הנושא לא מטופל, כאשר בכוונתנו לבנות 30,000 יחידות דיור ולקלוט יותר מ-100,000 תושבים. אנו זקוקים לפיתוח אזור התעשייה עד הלום, שלצערנו מהווה היום מטרד סביבתי לתושבי אשדוד באזורים הדרומיים-מזרחיים".

עד לפני הבחירות האחרונות שררו יחסים טובים בין אשדוד לבאר טוביה. אפילו קבוצת הכדורסל של אשדוד נקראה מכבי אשדוד/באר טוביה והיו גם פעילויות של תרבות יחד ולא רק. בין ראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי לבין דרור שור ראש המועצה היוצא, היו יחסים טובים והרבה דברים נפתרו בשיחות אישיות או אפילו "בשיחת טלפון" או "על כוס קפה" כפי שסיפר לנו השבוע גורם שמעורה בעניין. אבל בנובמבר 2018 נבחר קובי אביבי. אביבי החליט בפעולה ראשונה לנתק את הקשר עם קבוצת הכדורסל ולא הועברו כספים על סך 1.2 מיליון שקלים, שהייתה צריכה באר טוביה להעביר על פי ההסכם עם שור. אח"כ הייתה גם דרישה של הפסקת הזרמת שפכים ממאגר 'תימורים' בבאר טוביה לנחל לכיש, כולל אזהרה מפניה לערכאות משפטיות, כך שיחסי השכנות הטובים ששררו, כבר לא היו כאלה. "יש נתק מאז שאביבי מונה לתפקיד", המשיך אותו גורם.

על פי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה, הרי שאזור התעשייה עד הלום ממוקם במערב שטח השיפוט של המועצה באר טוביה. אזור התעשייה הוקם על מנת לשרת את המושבים בסביבה והוא כולל מפעלים שונים. שטח אזור התעשייה כולל שטחים ציבוריים, שטחי תעשייה ומלאכה ושטחי מסחר. 96 דונם הם שטח בנוי ו-360 דונם הם שטח פנוי, כך שאפשר לפתח עוד את האזור. גורם באשדוד סיפר כי חלק מהתשתיות למקום נותנת עיריית אשדוד.

לפני כשנה נערכה כאמור פגישה במועצה האזורית באר טוביה בה נכחו שמעון כצנלסון סגן ראש העיר אשדוד, קובי אביבי ראש מועצת באר טוביה, שאול פלקוביץ, מנכ"ל החברה כלכלית באר טוביה ומשה איסאקו מהנדס באר טוביה. על פי הפרוטוקול הציג כצנלסון את רצון עיריית אשדוד לספח את אזור התעשייה עד הלום. אביבי הגיב כי הוא מתנגד וכי כל הרשויות שמסביב לבאר טוביה רוצות לספח שטחים שלה. כצנלסון לא ויתר והציע להגיש הצעה לפיצוי המועצה ולסיפוח השטח. אביבי הודיע כי מועצת באר טוביה תבחן את הנושא ותעביר את עמדתה. אגב באותה פגישה דיברו גם על ההתחייבות הכספית של באר טוביה לקבוצת הכדורסל של מכבי אשדוד וגם נושא זה מופיע בפרוטוקול.

כעבור 3 ימים נוספים כצנלסון לא ויתר. הוא הוציא מכתב בעקבות הפגישה וכתב בו: "בהמשך לפגישתנו בלשכתך להלן הסיכום בנינו: הצעה לקיים צוות היגוי בראשות אילן בן עדי מנכ"ל עיריית אשדוד ומנכ"ל החברה לפיתוח באר טוביה, שאול פלקוביץ', אשר יגיש תוך 3 חודשים תנאים להעברת אזור תעסוקה (כך כתוב במכתב) עד הלום לשיפוט אשדוד".

אבל אז בשיא הדברים נכנסה הקורונה אל חיינו כאמור וזה עיכב את הדרישה. באשדוד התעסקו בנגיף וכמעט כל סדר היום הדחוף הופנה לטיפול בקורונה, לצד התעסקות בניהול היומיומי של העיר. כמובן שהדרישה לקבלת השטח לא נעלמה, והשבוע קיבלנו תזכורת לזה בדברי כצנלסון.  ברור שהדרישה תחזור ביתר שאת כאשר ענייני הקורונה יהפכו לפחות דחופים, בוודאי עם קבלת התשובה משר הפנים. בכל מקרה יהיה מעניין לראות לאן תתפתח הדרישה להעביר את אזור התעשייה עד הלום לאשדוד והאם באר טוביה תאבד אותו.

מהמועצה האזורית באר טוביה נמסר בתגובה: "הנושא נידון בוועדת חלוקת הכנסות של משרד הפנים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך