"גם הקורונה לא תעצור אותנו מלהגיע לאומן בראש השנה"

בשל נגיף הקרונה, חגיגות ראש השנה באומן יתקיימו אם בכלל במתכונת מאוד מצומצמת, מה שצפוי להשאיר רבבות ישראלים בארץ, למרות הגבלות הקורונה, אלפי ישראלים מתכננים להגיע לקבר רבי נחמן באומן בכל מחיר. אחד מהנוסעים: "לא הקורונה ולא הממשלה יעצרו אותי מלהגיע לקבר של רבי נחמן הראש השנה"

כ-40 אלף איש פוקדים כל שנה את קבר רבי נחמן שבאומן בראש השנה, אך לא השנה: ראש המטה לביטחון לאומי הצהיר שלא תתאפשר טיסת ישראלים לאומן מחשש להדבקה המונית והתפשטות נגיף הקורונה. אלא שאת הנוסעים לאומן מדיי שנה, זה לא מרתיע והם מתכננים להגיע לקבר הרב בכל מחיר. "כבר בגל הראשון של הקורונה שיערנו שבתקופת החגים יהיה גל שני ולא נוכל לטוס", אומר יריב, חסיד ברסלב מאשדוד "זה היה צפוי ומטריד, יש כאלה שמפחדים מהנגיף, או מהידבקות המונית, אך אותנו החסידים יותר מטרידה השאלה איך נגיע לאומן השנה?".

הנסיעה המסורתית לאומן החלה עוד בתקופת מסך הברזל בברית המועצות, בה היה אסור להיכנס ולצאת מברית המועצות, היו מספר חסידים שסיכנו את חייהם כדי להיכנס בדרך לא דרך לברית המועצות, הכל בכדי לחגוג את ראש השנה באומן. עם השנים הצטרפו עוד ועוד מאמינים, וכיום מעל 25,000 ישראלים יוצאים לאומן ברכבות אוויריות בכל שנה. אך כאמור השנה זה יהיה שונה, וכרגע ממתינים להחלטת הממשלה בעניין. עיתון "המגזין" שוחח עם מספר אשדודים ה"משוגעים" לדבר, ולשאול אותם כיצד הם ינהגו בראש השנה הקרוב, והאם למרות האיסור הם יגיעו לאומן כמדי שנה.

לדוד (55) זאת השנה ה-33 ברציפות שיטוס לאומן בראש השנה, ולמרות הקורונה הוא לא מתכוון לוותר על הנסיעה המסורתית.

איך אתה מתכוון להיכנס לאומן השנה?

"אני מאמין שבסוף יאשרו כניסה כמובן עם בידוד בארץ בחזור, ולמקרה שלא כבר שילמתי כסף לדיפלומט אוקראיני שיכניס אותי לאומן".

איך אשתך והילדים מקבלים את זה שלא חגגת איתם מעולם את ראש השנה?

את הילדים אני לוקח איתי כל שנה, ולגבי אשתי היא זו שדוחפת אותי ללכת אחרי הניסים שראינו שם. מי שלא היה שם לא יבין".

ספר לנו על נס שראית?

"לי ולאשתי לא היו ילדים במשך כמה שנים, עד שבשנה הרביעית היא אמרה לי אם גם השנה אנחנו לא נפקדים אתה לא נוסע יותר לפחות תהיה איתי בחג. באותה שנה התפללתי ובכיתי כמו שלא בכיתי מעולם וב"ה אותה שנה נפקדנו בבן זכר. כמובן צריך לטוס רק אם האישה שלמה עם זה אם לא זה לא שווה".

אתה מתכוון להיכנס לבידוד כשתחזור?

"יש לי ברירה?"

דוד אומנם מתכוון להיכנס לבידוד אבל ישנם כאלה שמתכוונים להסתפק בבדיקה בלבד. אחד מהם הוא אורי, צעיר בן 33 מאשדוד, במבט ראשון כל קשר בינו לבין רבי נחמן נראה מקרי בהחלט, אולם הוא טס כבר 12 שנה ולמרות שהוא לא חובש כיפה ביום יום הוא טוען שרבי נחמן הציל לו את החיים.

איך אתה מתכנן להיכנס לאומן?
"בגלל הקורונה עושים יותר מדיי בעיות, אבל אף אחד לא יעצור אותי מלהגיע לאומן השנה. אני מתכנן לטוס מוקדם יותר ולעשות את זה דרך מדינה שלישית".

אתה לא מפחד שיתפסו אותך או חושש להדבק בקורונה?
"לא מפחד בכלל! רבי נחמן אמר שמי שיבוא אצלו על ראש השנה ראוי לו לשמוח כל השנה, ושראש השנה שלו עולה על הכול".

ומה לגבי הבידוד בחזור?
"אני כמובן לא מתכוון לסכן אף אחד, לכן אעשה בדיקת קורונה איך שאחזור לארץ. במידה והיא תצא שלילית אני אצא מהבידוד".

מה גורם לך "להתאבד" ככה על אומן?
"אם היית יודע איפה הייתי לפני שפגשתי את רבי נחמן ואיפה אני היום היית מבין שהוא הציל לי את החיים".

עוד תושב אשדוד שמתכנן לטוס השנה לאומן ויהי מה, הוא אבנר, שנוסע לאומן כבר מעל שלושה עשורים, עוד בזמן שהכניסה הייתה אסורה לאנשים מחוץ לארץ.

איך אתה מתכוון להיכנס השנה לאומן?

"לפי מה שהבנתי, בסוף תותר כניסת ישראלים בהגבלות מסוימות, במידה ויהיה שינוי בעניין, אני מתכוון להיכנס דרך הגבול עם רומניה. זה לא מפחיד אותי, הייתה שנה שנסעתי כמעט חמישה ימים ברכב מודל 1986 עד שהגעתי לאומן, אז זה שטויות".

אתה לא חושש מכל התלאות האלה בגילך?

"אני יותר חושש מלא להגיע לאומן, לפני 37 שנים הייתי מהראשונים שהגיעו לאומן בראש השנה ובאותה תקופה בכל ביקורת של המשטרה היית צריך לשלם שוחד כדי להמשיך בדרך. בביקורת האחרונה נגמר לנו הכסף ועיכבו אותנו במשך 38 שעות ברכב עד שנתנו לנו להמשיך, אז ראינו הכל כבר בשביל לפחד".

ומה יהיה עם הבידוד בחזרה לארץ?

"ניכנס לבידוד כמו שדורש החוק, כבר הצלחנו לארגן מניין של מבודדים כדי להתפלל ביום כיפור בייחד. תאמין לי שזה שווה את זה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך