כך מנסים לצמצם את הפגיעה בענף הבנייה למרות משבר הקורונה

דעה אישית / עו"ד מרק גלר / בשל הטלטלה הקשה במשק הישראלי, התקבלו החלטות חשובות ביותר שאמורות לשחרר חסמים שעלו לאור צמצום כוח אדם ברשויות המקומיות ובוועדות התכנון והבנייה
שכונת מגורים באשדוד

צריך להסיר את הכובע בפני מינהל התכנון ומשרד המשפטים שעבדו בשבועות האחרונים סביב השעון לגבש נוסח מוסכם לתקנות חירום לענף הבנייה, שמבקשות לתקן מגבלות הנוגעות ללוחות זמנים הקבועות בחוק התכנון והבנייה ולייצר שורה של הקלות בקבלת טופס 4 (תעודת גמר), מתוך מטרה ברורה שלא לעכב מסירה והתקדמות של פרויקטים.

למרות שענף הבנייה הוגדר כבר בשלב הראשון של משבר הקורונה כענף חיוני למשק, וכפועל יוצא הוחרג ממגבלות רבות שהוטלו על כלל המשק, בשטח עלו לא מעט בעיות הקשורות לחוסר תפקוד של ועדות התכנון וגופי הרישוי, באופן שמעכב פרויקטים בענף הבנייה. לשם כך, נעשו בשבועות האחרונים מאמצים מוגברים מצד מינהל התכנון, בדגש על צוות היועצים המשפטיים, מול משרד המשפטים ומשרד ראש הממשלה, במטרה להעביר תקנות חירום להקפאת זמנים והקלות לענף.

רשויות הרישוי ברשויות המקומיות יוכלו להעניק שורה של הקלות במתן טופסי 4, הנדרשים לאיכלוס דירות. ההקלות לא יינתנו ככל שנדרש לקבל את האישורים של גורמי הבטיחות, בהם למשל רשות מכבי האש, אולם אם לא התקבלו אישורים מגורמים המהווים תנאי לקבל היתר והם יותר "קוסמטיים", כמו אישור אגף שפ"ע ומחלקת התנועה, שלא מצליחים להנפיק אישורים בגלל מיעוט בכוח אדם, בכפוף להנחיות הבריאות, עדיין יוכל להתקבל היתר.

עו"ד מרק גלר

כפועל יוצא, כל רשות מקומית תוכל להכריע בעצמה באילו מרכיבים שאינם בטיחותיים יינתנו הקלות עבור האתר. בענף הבנייה היו כאלה שאמרו כי "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו עיכובים במסירת דירות בגלל שברשויות המקומיות אין כוח אדם לטפל בנו ולתת אישורים להיתר. המשמעות של עיכוב במסירת דירה יכול לגרור תשלומים של עשרות אלפי שקלים. בתקופה בה המשק פצוע, אין לנו את הפריבילגיה הזאת".

הוחלט גם על הקפאת לוחות הזמנים שקובע חוק התכנון והבנייה, גם למבקשי הבקשות וגם לרשויות ולבודקי התוכניות. חוק התכנון והבנייה מכיל בתוכו לוחות זמנים ברורים בנוגע להליכים שונים בתכנון ובקבלת היתרים. כך למשל, מרגע פרסום תוכנית ניתנים 60 יום להצגת התנגדויות או 45 ימים להגשת תיקונים לתוכנית שנידונה בוועדה. במידה של אי-עמידה בלוחות זמנים, יכולות תוכניות מסוימות להיות מוקפאות או לחזור לשלבים מאוד התחלתיים בתכנון, מה שיגרור איחורים משמעותיים בהתחלה של פרויקטים. מכאן שבמינהל התכנון יבקשו במסגרת הקלות החירום, ככל הנראה, להקפיא למשך כל תקופת התפשטות נגיף הקורונה את מניין הימים כדי לייצר ודאות בענף ואפשרות לקיים תהליכים בצורה הגונה ושקופה.

בנוסף, נראה כי שלבי הוצאת ההיתר לא יזכו להקלות, ככל הנראה. המשמעות היא שהתחלות הבנייה צפויות להיפגע, ובכך ייווצר אפקט שרשרת שעלול להיות קשה לענף הבנייה, אם לא יצליחו להשתלט על משבר הקורונה תוך שבועות ספורים. בעיה שלישית ומהותית נוגעת לקיום הדיונים בוועדות התכנון והבנייה המקומיות והמחוזיות ובוועדות הערר, שכן אלו כוללים מספר רב של משתתפים, שלא יכולים להתכנס בימים אלו. במינהל התכנון בוחנים אילו אמצעים טכנולוגיים יוכלו להתאים ולהחליף דיון "אמיתי". כמו כן, בוחנים כיצד להכשיר כלים מקוונים מבחינה משפטית כך שיוכיחו שנתנה לכל המשתתפים הזכות להשמיע דעתם והאפשרות לשמוע ולהיות חשופים לכל המידע. בתוך כך, מהלך נוסף שקידמו במינהל התכנון נוגע להגדרת עובדי מערכת הרישוי והפקחים בענף הבנייה כעובדים חיוניים למשק, כדי לא להאט את פעילותם. גם מכוני הבקרה ומעבדות לבדיקת חומרים באתרי בנייה הוחרגו, לאור עבודה משותפת של מינהל התכנון ומרכז השלטון המקומי.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך