דווקא עכשיו זה הזמן להגיש תביעות נזיקין ש"נשכחו" או הלכו לאיבוד

דעה אישית / עו"ד חיים פרנק - עם סיום החלק הראשון של משבר הקורונה, הרבה מאוד אנשים מצויים במצב כלכלי מורכב, וזה הזמן לטפל במלוא המרץ בהגשת תביעות נזיקין, שלא זכו להתייחסות רצינית לאורך השנים, ובכך לקבל את המגיע לכם על פי חוק
קשיש בן 80 הותקף בחניון והוכר כנפגע תאונת עבודה
עוה''ד חיים פרנק - צילום: בני מנשרוב

זה לא סוד שרבים מתושבי המדינה לא ייחסו חשיבות מעמיקה לתאונות שעברו בזמן העבודה או בדרך אליה, לנזקים גופניים ונפשיים שנגרמו להם בצורה כזו או אחרת, ולא ידעו שהם זכאים להגיש תביעה שעשויה להוביל לקבלת פיצוי כספי הולם. דווקא עתה, בזמן משבר הקורונה שהשפיע על כל אחד ואחד בצורה כזו או אחרת מבחינה כלכלית ותעסוקתית, זה הזמן לנבור בניירת הרפואית ובחומרים אחרים שבטח העלו אבק, כדי להגיש תביעת נזיקין, כמובן במידה ואתם עומדים בכל הקריטריונים המקצועיים לכך.

זו הזדמנות לתת לכם מידע קצר וחשוב על הסעדים בתביעות נזיקין. הפיצוי הכספי הוא הסעד העיקר בדיני הנזיקין, ומטרתו היא להשיב את התובע למצב שהיה בו לולא התרחש האירוע המזיק. את גובה הפיצוי פוסקים לפי ראשי נזק בדרך כלל, כאשר נהוג לסווג את ראשי הנזק לשתי קבוצות נפרדות. אחת היא נזק לא ממוני (קיצור תוחלת החיים, כאב וסבל, לרבות האספקט הסובייקטיבי של אובדן הנאת החיים). הנזק הלא ממוני הוא נזק שלא בא לידי ביטוי בחסרון כיס והוא אינו מוחשי. הקבוצה השנייה היא נזק ממוני (הפסדי השתכרות בעבר ובעתיד והוצאות בעבר ובעתיד כמו לדוגמה דמי נסיעה, תשלום לכוח עזר סיעודי, הוצאות רפואיות ועוד).

חשוב לתת את הדעת גם על ההבדל בין דיני נזיקין לבין המשפט הפלילי, שבראש ובראשונה נועד להרתיע, להעניש ולשקם את הנאשם, זאת בניגוד לדיני נזיקין, בהם הדגש המרכזי הוא לא על המזיק, כי אם על הניזוק, כלומר על התובע ועל הנזק שנגרם לו על ידי המזיק. כפועל יוצא מכך, במשפט הפלילי יכול להיווצר מצב שבו ישללו את חירות הנאשם, אך בדיני הנזיקין העונש לרוב יבוא לידי ביטוי כפי שציינו, בתשלום פיצוי כספי לניזוק.

במקרים רבים נדמה כאילו הניצחון בתביעה מובטח לאור הנסיבות שבהן התרחש הנזק, ולכן לא אחת אנחנו נתקלים בתובעים הבוחרים להגיש תביעות נזיקין מבלי להיעזר בעורכי דין. אין בכלל ספק שזוהי טעות קרדינלית, שעלולה לפגוע גם בגובה הפיצוי שתקבלו (לעומת מה שתוכלו לקבל עם הגשת תביעה מסודרת ומקצועית), ובלא מעט מקרים הגשת תביעה בדרך עצמאית לא זוכה להתייחסות ראויה מצד הגורמים המקצועיים. תובעים רבים לא מודעים לכך שבאפשרותם לתבוע במקביל מספר גופים, וכך לקבל פיצויים ממספר אפיקים בו זמנית, כשלחלופין ישנם תובעים המגישים תביעות חסרות סיכוי מבלי לקבל חוות דעת מקצועית מוקדמת שהייתה יכולה לחסוך להם לא מעט זמן וכסף. בשורה התחתונה, בכל מקרה שבו אתם סבורים כי יש לכם עילה להגשת תביעת נזיקין ויהיה זה מקרה של רשלנות רפואית, תאונת עבודה, תאונת דרכים או כל מקרה רלוונטי אחר, הצעד הראשון שעליכם לעשות הוא לפנות לעורך דין לענייני נזיקין לפגישת ייעוץ שבה תוכלו להבין מול מה אתם מתמודדים, כיצד עליכם להתכונן לתביעה והאם בכלל מדובר במקרה ששווה להגיע איתו לבית המשפט.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך