המצב הכלכלי הקשה גורם לעלייה משמעותית בעבירות האלימות במשפחה

מהן עבירות אלימות במשפחה? עבירות אלה כוללות מרכיב של תקיפה או איומים המופנים כלפי בן זוג, בן משפחה קטין, לרבות בן משפחה שהוא חסר ישע. מערכת המשפט בדרך כלל נוהגת להחמיר בעונשם של נאשמים שהורשעו בעבירות אלימות במשפחה, זאת בגלל ריבוי המקרים וחומרתם והרצון להגן על התא המשפחתי. בעבירות אלימות במשפחה קיימת "חזקת מסוכנות" שבבסיסה מצויה ההנחה כי מרגע שקיימות ראיות לכאורה נגד אדם כי עבר עבירה של אלימות במשפחה אזי הוא מסוכן לציבור ולמתלוננת ו/או לילדיו, והנטל להוכיח את ההיפך מוטל עליו ולא על רשויות התביעה. עו"ד רוני ליש / טור אישי

אנו עדים חדשות לבקרים על מקרים מצערים של מעשי אלימות ההולכים וגוברים מדי יום, תופעות של רצח בתוך המשפחה, אלימות פיסית קשה כנגד בני משפחה. זאת הסיבה שהמערכת המשפטית נדרשת לתעדף ולעסוק בהן באופן מהיר יותר ולנקוט "ביד קשה" יותר ממקרים אחרים.

הייחודיות של עבירות אלימות במשפחה מגולמת בענישה שהמחוקק קבע לעבירות אלה: בעוד שבגין עבירת התקיפה העונש המקסימאלי הינו שנתיים מאסר, הרי שבגין עבירת תקיפה שנעברה במסגרת "אלימות במשפחה", העונש המקסימאלי הינו 4 שנות מאסר. בעוד שהעונש בגין עבירה של תקיפה הגורמת חבלה של ממש הינו עד 3 שנות מאסר, הרי שבמידה והעבירה הזו נעברה כלפי בן זוג, העונש המקסימאלי הינו עד 6 שנות מאסר, ואם העבירה נעברה ע"י אחראי כלפי קטין או חסר ישע, העונש המקסימאלי הינו 7 שנות מאסר. החוק קובע כי במידה והעבירה של חבלה בכוונה מחמירה נעברה במסגרת אלימות במשפחה, העונש שייגזר על הנאשם לא יפחת מ-4 שנות מאסר, אלא אם כן ישנם טעמים מיוחדים שבית משפט יפרט בגזר דינו.

בהיבט של עבירות אלימות במשפחה ישנו מצב רגיש כפליים. ראשית, מדובר באלימות שמתרחשת לרוב בתוך בבית, בחדרי חדרים, ולכן מבחינה ראייתית זה לרוב עדויות הילדים ובן/בת הזוג כנגד הנאשם, דבר אשר עשוי ליצור חילוקי דעות בגרסאות העדים השונים, אשר יהא צורך לברר בבית המשפט.

שנית, אנו עדים ללא מעט מצבים בהם בת הזוג מבקשת לשנות את גרסתה אשר נמסרה במשטרה או לחלופין טוענת כי הגזימה בדברים שאמרה כנגד בן זוגה, בית המשפט עלול לראות בכך כ"סינדרום האישה המוכה", שהינה תוצאה של התלות והמצוקה בה נתונה בת הזוג המתלוננת ולהביא לכך שבית המשפט לא יקבל את גרסתה השונה וישפוט את הנאשם על פי הגרסה הראשונה החמורה יותר.

להלן נציין דרכי פעולה אפשריות למניעת המשך האלימות בתוך המשפחה

צווים למניעת אלימות במשפחה. ישנם שלושה הליכים משפטיים באמצעותם אדם רשאי לקבל סעד במידה ויוכח כי הוא סובל מאלימות במשפחה. מטרת הצווים הינה מתן "עזרה ראשונה" והגנה מפני אלימות שהופעלה במשפחה וכן מניעת הישנותה.

1. צו הרחקה – צו הרחקה מקורו בדין האישי הקובע את זכות המדור השקט והשלו, ומטרתו להגן על מי שזקוק להגנה על ידי הרחקת הגורם המהווה לו סכנה מהבית המשותף. צו הרחקה ניתן בנסיבות בהן הוכח כי קיימת סכנה מוחשית ומיידית המרחפת מעל ראש הנפגע, וכן במצבים בהם מעשי האלימות שהוכחו הם חמורים במיוחד. צו הרחקה ניתן לתקופה של עד שנה ובמקרים חריגים יינתן ללא הגבלת זמן.

2. צו הגנה – צו הגנה מקורו בסעיף 2(א) לחוק מניעת אלימות במשפחה אשר מעניק לבית המשפט ולבית הדין הרבני את הסמכות לאסור על אדם להיכנס לדירה בה מתגורר בן משפחתו או להימצא בתחום מרחק מסויים מאותה דירה (גם אם יש לו זכות כלשהי בה), וכן להטרידו ולמנוע ממנו להמשיך ולעשות שימוש כדין בנכס המשותף. בית המשפט יתן צו הגנה כאשר התנהגות מדובר בהתנהגות קיצונית וחריגה. תוקפו של צו הגנה לא יעלה על 3 חודשים. בית המשפט רשאי להאריך את תוקפו של הצו עד לתקופה כוללת של 6 חודשים, ומטעמים מיוחדים שיירשמו, עד לתקופה כוללת של שנה אחת.

3. צו למניעת הטרדה מאיימת – הטרדה מאיימת היא הטרדתו של אדם בידי אדם אחר בכל דרך שהיא או נקיטת איומים כלפיו, בנסיבות הנותנות בסיס להניח כי המטריד או המאיים עלול לשוב ולפגוע בשלוות חייו, בפרטיותו או בחירותו של האדם או כי הוא עלול לפגוע בגופו. ניתן להגיש את הבקשה לכל בית משפט שלום בישראל. תוקפו של הצו למניעת הטרדה מאיימת לא יעלה על 6 חודשים, אולם בית המשפט רשאי להאריך את תוקפו של הצו עד לתקופה כוללת של שנה אחת, ומטעמים מיוחדים שיירשמו, עד לתקופה כוללת של שנתיים.
בחירת דרך הפעולה המיטבית לקבלת הסעד המתאים איננה דבר מובן מאליו, ורצוי להיוועץ עם עו"ד פלילי המכיר את רזי החוק והפסיקה לטובת יעילות הרחקת הגורם המאיים והמטריד בהקדם האפשרי וללא דיחוי או סחבת לצורך הגנה והרתעה על פי חוק.

חשוב להבין, כי יש לבחון כל מקרה לגופו וכי לא בכל המקרים הבעל הוא האלים והפוגע. ישנם מקרים בהם נשים פועלות באלימות כלפי גברים חסרי אונים, שמפאת הבושה והכבוד מתביישים להצהיר על כך או להגיש תלונה במשטרה. לא בכל המקרים הבעל הוא האלים ולעיתים הוא הקורבן, למרות שלא נהוג לדבר או להוציא את זה החוצה והאלימות המתרחשת כנגדו מצד האישה כוללת צעדים שמטרתם להצר את צעדיו של הבעל תוך דיכוי אלים, סחיטות באיומים ופעולות אחרות אשר משרתות את האישה, ולעיתים אף כמהלך טקטי להפעיל על הבעל לחצים כחלק מהליכים משפטיים המתנהלים ביניהם.

במשפט פלילי בכלל ובעבירות אלימות במשפחה בפרט, הליווי המשפטי לאורך כל שלבי ההליך הינו קריטי לתוצאת המשפט, אשר בהחלט עלולה להסתיים במאסר מאחורי סורג ובריח. יודגש כי האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי וכי בשל ההחמרה בענישה וכן המורכבות הרבה בניהול הוכחות בתיקי אלימות במשפחה, הרי שלא מן הנמנע הצורך בקבלת ייצוג מקצועי והולם של עו"ד פלילי מנוסה בעבירות מן הסוג הזה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך