המדרכות, הן שאמורות לשמש נתיב בטוח להולכי הרגל, במקרים רבים אינן פנויות עבורם. תושבים רבים חשים שהמדרכות מופקרות מרגלי הצועדים לטובות רוכבי אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים ודומיהם ומן הצד השני – מכוניות שחונות עליהן, פחים, מיחזוריות, גזם ועמודים. כל אלה לא משאירים להולך הרגל מקום בטוח לצעוד ובמקרים רבים אף מאלצים אותו לרדת מן המדרכה אל הכביש תוך סיכון רב.
בכדי להוביל לצמצום התופעה, יצאו מתנדבי עמותת אור ירוק בשיתוף FIDF ומלגאי תכנית המלגות !IMPACTו'קבוצות הנוער של אור ירוק לכבוד שנאור חשין' לבדוק את מצב המדרכות ברחבי הארץ. הבדיקה נעשתה בקרוב ל-700 רחובות שנמצאים בכ-100 רשויות שונות, במטרה להתריע בפני הרשויות המקומיות על מקומות בהם קיימים ליקויים וסכנה להולכי הרגל.
הפרמטרים המרכזיים שנבדקו:
- תקינות רוחב המדרכה: על המדרכה להיות ברוחב 130 ס"מ לפחות על פי תקן התכנון של משרד הבינוי והשיכון ומשרד התחבורה.
- הימצאות חסמים: האם ישנם חסמים ומפגעים המפריעים להולכי הרגל. בין החסמים שנבדקו: פחי זבל המוצבים על המדרכות, מכוניות החונות על המדרכה, עמודי חשמל המוצבים באמצע הדרך ואינם מאפשרים מעבר לעגלות ולבעלי מוגבלויות ועוד.
בין היישובים בהם נעשתה הבדיקה גם אשדוד, גן יבנה, קריית מלאכי גדרה, גדרות, יבנה וחבל יבנה:
הבדיקה נעשתה ברחובות שונים ביישובים הללו ואלה תוצאותיה:
באשדוד:
- עמידה בתקן: בכל המדידות שנעשו נמצאו מדרכות שעומדות בתקן.
- חסמים שנמצאו על המדרכות: לא נמצאו חסמים.
בגן יבנה:
- עמידה בתקן: ב-75% מן המדידות נמצאו מדרכות שאינן עומדות בתקן.
- חסמים שנמצאו על המדרכות: מכוניות חונות, פחי אשפה ופסולת.
ביבנה:
- עמידה בתקן: ב-63% מן המדידות נמצאו מדרכות שאינן עומדות בתקן.
- חסמים שנמצאו על המדרכות: פסולת.
בקריית מלאכי:
- עמידה בתקן: בכל המדידות שנעשו נמצאו מדרכות שעומדות בתקן.
- חסמים שנמצאו על המדרכות: לא נמצאו חסמים.
בחבל יבנה:
- עמידה בתקן: ב-13% מן המדידות נמצאו מדרכות שאינן עומדות בתקן.
- חסמים שנמצאו על המדרכות: לא נמצאו חסמים.
בגדרה:
- עמידה בתקן: בכל המדידות נמצאו מדרכות שעומדות בתקן.
- חסמים שנמצאו על המדרכות: מכוניות חונות, עמודי תאורה, פחי אשפה ועמודי חשמל.
בגדרות:
- עמידה בתקן: בכל המדידות נמצאו מדרכות שעומדות בתקן.
- חסמים שנמצאו על המדרכות: פחי אשפה.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הולכי הרגל בישראל הם אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים. במפגש בין כלי רכב להולך רגל, אין להולך הרגל סיכוי לנצח. הולכי הרגל חסרי כל שכבת הגנה ופגיעת רכב עלולה להיות עבורם קטלנית. לכן ראשי הערים והרשויות המקומיות חייבים לוודא כי המדרכות נשארות האזור הבטוח עבורם, בו הם יכולים לצעוד מבלי להסתכן בפגיעה של רכב או של אופניים. המדרכות צריכות להיות רחבות מספיק וחפות ממכשולים. הקפדה על תקינות מצבן של המדרכות יכולה למנוע פגיעה של הולכי רגל ולהציל חיים".
בשנת 2018 נהרגו 97 הולכי רגל בתאונות דרכים בכבישי ישראל, כמעט שליש מסך ההרוגים בכבישים בשנה זאת.