משפחת זיו "מחזיקה" את חיל האוויר

אילן היוחסין של משפחת זיו מאשדוד צבוע בכחול * ההורים, הילדים, הדודים ובני הדודים לבשו בעבר וגם בהווה את מדי חיל האוויר. רובם נושאים בתפקידים במערך הטכני של החייל. "אני תמיד אומר שלא מבינים את כובד האחריות המוטלת על ילד בן 18-19, שמטפל בכלי טיס שעולים 90-100 מיליון דולר, לעומת ארצות הברית שם נמצאים בתפקיד אנשים שגילם כפול", אומר סמ"ר מתן זיו, המשרת במדור איתור "פלדה כחולה" * "נורא קל לדבר על טייסים ופרחי טיס, אבל המערך בונה את כל הארגון. בלי חימוש פצצות, בלי אחזקה, בלי ה'וי' של המערך הטכני, אין שום דבר שיכול לעלות לאוויר"

"התאהבתי במטוסים ובבסיסים של חיל האוויר", אומר סמ"ר מתן זיו (22). "תמיד גרתי באשדוד, אבל כששני ההורים שלך בקבע בחיל האוויר, אתה גדל בתוך החייל, ומצפה לחופשים כדי לבוא לבסיס". זו לא תהיה הגזמה לקרוא למשפחת זיו מאשדוד "משפחת חיל האוויר". אבי המשפחה רס"ב הלל זיו (52) היה טכנאי על מטוס פאנטום, ויצא לגמלאות לפני מספר שנים. האם, רס"ב סיגל זיו (49), מדריכת חימוש בתל נוף, משרתת בצה"ל 30 שנה. האחות הילה (25) שירתה בתל נוף כפקידת מבצעים. סמ"ר מתן זיו משרת כשנה בקבע במדור איתור "פלדה כחולה". האח הצעיר נועם (15), שגם הוא רוצה להיות חלק ממשפחת חיל האוויר, התחיל השנה את לימודיו בכיתה י' במקיף א' כשוחר בחיל האוויר.

חכו, יש עוד. הדודה שפרשה בדצמבר, שירתה כאחראית אבטחת איכות בבסיס וכחשמלאית מטוסים, הדוד שפרש לפני חמש שנים שירת כחשמלאי מטוסים מסוקים בתל נוף ופלמחים, בת הדודה שירתה כפקידת לשכה בקריה, ועוד בת דודה עומדת להתגייס לחיל האוויר, יש עוד קרוב משפחה שמשרת כאיש צוות אוויר, "והלוואי שגם הנכדים שלנו יזכו לשרת בחיל האוויר", אומר הלל. רוב בני המשפחה מילאו וממלאים תפקידים במערך הטכני. מערך זה כולל מגוון אפשרויות העסקה בתחומי האלקטרוניקה, החשמל והמכונאות ביחידות השונות בחיל האוויר. העבודה במערך כוללת מגוון פעילויות כגון מגע ישיר וטיפול במגוון רחב של כלים צבאים ובכללם כלי הטייס השונים, דוגמת מטוסים, מסוקים, מטוסי הובלה, מטוסי קרב ועוד.

כאמור, מתן משרת במדור איתור "פלדה כחולה". מיזם "פלדה כחולה" מאתר בני נוער אשר עם סיום לימודיהם, משתלבים במערך הטכני של חיל האוויר. "אנחנו מנהלים איתור לכל מקצועות המערך הטכני", מסביר מתן. "מאתרים שוחרים, תלמידים בכיתות ט'-י"ד. יש כיום כ-5,300 תלמידים שלומדים ברחבי הארץ, תלמידים על מדים עם חוגר כבר מכיתה ט' תחת מסגרת חיל האוויר, אשר נותן להם מקצוע". פיתוח החינוך הטכנולוגי בישראל, בשיתוף עם משרד החינוך, חשובה. זהו דור העתיד שיטפל במערכות החכמות, החדישות והמתקדמות שהן שיא הטכנולוגיה בחיל האוויר, ובהמשך אולי גם ישתלב בתעשייה כאזרח. בוגרי כיתות ח' וט' נקלטים למסלול השוחרות של חיל האוויר. מסלול המשלב לימודי טכנולוגיה עם לימודים עיוניים בבתי ספר נבחרים בפריסה ארצית בליווי חיל האוויר. מגמות הלימוד הן הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים, הנדסת חשמל פיקוד ובקרה והנדסת מכונות ומכרוניקה. "חיל האוויר רוצה להעצים מגמות טכנולוגיות, הוא מהווה 22% מהחינוך הטכנולוגי בארץ, ומבטיח שירות במערך הטכנולוגי של חיל האוויר.

יש 30 בתי ספר ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום, ואנחנו יכולים למצוא מקצוע מתאים לכל ילד שירצה. באשדוד אפשר ללמוד זאת במקיף א', ויש לנו המון מסלולים שצריכים כוחות טכנולוגיה. יש עוד בתי ספר באשדוד, כמו למשל במקיף ח' יש מסלול שבכיתה י"ב עושים גם י"ג, עושים יחד מגמה טכנולוגית, וחיל האוויר נותן הכוונה. יש גם אופציה ללמוד י"ד במימון חיל האוויר או להתגייס למערך הטכני".

ואם בגיל 15 אני עדיין לא יודעת מה בא לי ללמוד?
"אני הייתי תלמיד במגמה עיונית. למדתי במקיף ח' במגמות מחשבים ומזרחנות, זה לא קשור לעולם הטכני. גם אם אתה בוגר מגמה עיונית ולא טכנולוגית, זה מערך רחב ויש דרך לבוא ולהתקדם, ומוצאים מקצוע לכל מי שרוצה להגיע. רציתי להגיע לחיל האוויר למקום שבו עושים משהו משמעותי, ולמרות שתי ידיים שמאליות הגעתי למערך הטכני, והייתי בסדיר מפקד קורס חשמלאי מטוסי קרב F15. איתרו אותי להדרכה, וכמפקד קורס הדרכתי תשעה קורסים עם אוכלוסייה מעניינת ושירות משמעותי. הייתי בטייסת אבירי הזנב הכפול, ובמשך שלוש שנים קמתי בבוקר, נתתי מעצמי, וידעתי כמה אני מועיל. הייתה לי מוטיבציה, האמנתי במה שאני מעביר, וגם עכשיו יש לי בחדר תמונות עם הסרבל ועם החיילים. זו חוויה מקסימה, שירות משמעותי וכיף שלא נגמר. הזיכרונות עולים ואני מחייך".

avir2

מאמין במערך הטכני
בכל יום, מאות גיחות של מטוסים יוצאות לאוויר, ועשרות משימות מבוצעות בכל זירה אפשרית. כל זה לא היה מתאפשר לולא המערך הטכני של חיל האוויר: הטכנאים צריכים להכיר את כלי הטיס עד הבורג האחרון, ולשלוט בטכנולוגיות החדישות בעולם. מאחורי כל המראה, נחיתה או גיחה עומד צוות שלם, שאחראי לתפעולו התקין של המטוס. "לקראת שחרור חיפשתי דרך להישאר בקבע", מספר מתן. "הציעו לי תפקיד של נגד איתור פלדה כחולה, וקפצתי על זה. אני מאמין בשירות במערך הטכני. תמיד שואלים אותי למה דווקא מערך טכני, כי לא מבינים מה המשמעות של זה. זה יותר מחצי חיל האוויר. נורא קל לדבר על טייסים ופרחי טיס, אבל המערך בונה את כל הארגון. בלי חימוש פצצות, בלי אחזקה, בלי ה'וי' של המערך הטכני, אין שום דבר שיכול לעלות לאוויר. אני תמיד אומר שלא מבינים את כובד האחריות שמוטלת על ילד בן 18-19, שמטפל בכלי טיס שעולים 90-100 מיליון דולר. לעומת ארצות הברית שם נושאים בתפקיד אנשים שגילם כפול, והם בהלם איך אנחנו מתקתקים".

אתה ממשיך לשרת באותו בסיס?
"בסדיר שירתי בחיפה, ועכשיו אני משרת בקריה. כרגע העתיד נמצא כאן, אני מרגיש מסופק בתפקיד. אני גם לא שולל כלום בנוגע לקצונה, מה שחיל האוויר יציע לי, אקח. אני אוהב את האפשרות לדבר עם המועמדים לשירות. השנה, למשל, 1,300 תלמידים התחילו ללמוד י"ג, ועשינו בתיאטרון הבימה כנס ארצי שנועד להגיד להם מה מחכה להם בשירות הצבאי".

יש רגע שזכור לך במיוחד מהשירות כמפקד קורס חשמלאי מטוסים?
"הרגע המשמעותי היה כאשר אמי ואני פתחנו קורס ביחד. היה לי הכבוד, זו חוויה מעצימה. אלה היו חודשיים של כיף לא נורמאלי. הגעתי אליה למשרד, שאר הנוכחים בחדר היו נגדים בכירים, ואתה עובד עם אמא על אותו מטוס. מסביר את אותו הדבר. זה קצת שובר את הדיסטנס שצריך בהתחלה, כי אתה מופיע בכל התמונות במשרד, וגם רואים את השמות: מתן זיו וסיגל זיו, וזה קצת חשוד".

הקורסים האלה מיועדים לבנים בלבד?
"ממש לא. מעריכים בנות שרוצות להתגייס, והן מהוות 30% מהמערך הטכני. הבנות עובדות בדיוק אותו דבר, מתדלקות, מחמשות, ומספרן עולה משנה לשנה. היה לי קורס שכולו היה בנות. הן כולן רוצות טייסת, ליהנות מחוויה צבאית כמה שיותר. יש לי חברה טובה, שאם נוגעים בה היא קורסת, והנה היא תדלקה מטוסים כמו ברדלס".

"זה עונג לשרת בחיל האוויר"
משפחת חיל האוויר רואה בשירות ילדיהם של משרתי הקבע, האזרחים עובדי צה"ל, הלוחמים, אנשי צוות אוויר ומג"דים במילואים כחלק מהמורשת המשפחתית של החיל. נוהל דור המשך מאפשר למיועדים לשירות ביטחון שהוריהם שירתו או משרתים בקבע בחיל האוויר, ללבוש מדי חיל האוויר ולשרת בגאווה בחיל שכולו משפחה. חיל האוויר מברך על ההמשכיות והתרומה הרבה, אשר מסייעות לשמור על מצוינות ומוטיבציה גבוהה לשירות משמעותי בחיל האוויר. במשפחת זיו, האח הצעיר נועם שגם הוא רוצה להשתלב במערך הטכני, לומד במגמת אלקטרוניקה, ומתכוון להמשיך לי"ג- י"ד. ביקשנו מאבי המשפחה, לספר על פשר האהבה לחייל. "זה בדם", אומר הלל, "הייתי קרוב ל-25 שנים בצבא, ואהבתי את המערכת. הייתי בטייסות בקו הראשון, אפילו שפרשתי אני עדיין אוהב את חיל האוויר. זה עונג לשרת בחיל האוויר.

על אחת כמה וכמה, רצינו שהילדים יהיו בחיל האוויר. אי אפשר להתנתק מזה. הייתי טכנאי על מטוס פאנטום, מדרג א' עברתי למוסך, ושם המשכתי והתקדמתי כנגד. מי שרוצה את התחום, צריך לאהוב את זה. זו עבודה מעניינת, קוסמת, יש מגוון אפשרויות להתפתח, לא דורכים במקום אחד. זו גם עבודה וגם חברותא, אנחנו באמת משפחת חיל האוויר".

blank

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

blank

אולי יעניין אותך