מחדל ביטחוני: שוהים בלתי חוקיים פלסטינאים חודרים לבסיס חיל הים ולנמל אשדוד

השב"חים מגיעים בכל שעות היממה (במיוחד משעות הערב ועד לפנות בוקר), מטפסים על שובר הגלים ומשם לגדר הנמל וחודרים באין מפריע למקומות מאובטחים וביטחוניים ממדרגה ראשונה, בכדי לדוג. השמועה על הדייג החופשי מביאה בכל יום עשרות רבות מהם, אחד הדייגים היהודים סיפר כי הדייגים מהשטחים מספרים להם על כך שהם דגים בחיל הים. הדייג א': "הם יוצאים עם תיקים מלאים בדגים ואומרים לנו – תודה לחיל הים", החשש הוא שאחד מהם ייכנס לשטח הצבאי בכדי לבצע פיגוע

פצצת זמן מתקתקת. לא פחות מזה. כך יש להגדיר את המצב הבלתי אפשרי שמתרחש כבר תקופה ארוכה, כשעשרות שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) פלסטינאים ותושבי מזרח ירושלים, מגיעים על בסיס יום יומי לשובר הגלים הסמוך לנמל, מטפסים על הגדרות וחודרים גם לנמל וגם לבסיס חיל הים בכדי לדוג, באין מפריע, תוך שחלקם אפילו קורע את הגדרות והרשתות בדרך.

מסתבר כי בתוך "בריכת הנמל" ממוקמת חוות דגים, המהווה רצף של כלובי רשתות בתוך מי הים, בהם מגדלים דגים לצורך מסחר. "דייגים" פלסטינאים אלה, אשר מצליחים לצלוח את המכשולים ונכנסים לשטח הנמל, מסבים לא פעם, נזקים חמורים לכלובים אלה, על מנת "לשחרר את הדגים לחופשי", ובכך ללכוד יותר ויותר מהם כדי להכתיר את הדייג שלהם "כהצלחה כבירה".

יותר ויותר מקרים של דייגים על שובר הגלים, אשר מסכנים את חייהם, מטופלים על ידי מחלקת הביטחון של נמל אשדוד. תכיפות המקרים עולה וכמות האנשים גדלה אף היא. לא עוד בחורים צעירים אשדודים אשר נמצאים בחופשה ו"באים לדוג", כי אם חבורות-חבורות מכל הגילאים, ביניהם כאמור שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) רבים, חלקם אפילו מספר לדייגים באזור בערבית ובחצי עברית שהם באים "לחיל הים".

א', דייג שמגיע ורואה את התופעה על בסיס יום יומי, מספר שהוא רואה אותם בשעות הערב כשהחשיכה יורדת והם נשארים עד לפנות בוקר. אבל מבדיקה שערכנו (ראו תמונות של נתנאל פריינטי) מדובר בתופעה שמתרחשת גם בבוקר. א': "הם מגיעים בהמוניהם, ערבים מהשטחים וממזרח ירושלים, מטפסים מעל לגדרות ואומרים לנו שהם דגו בחיל הים. הם יוצאים עם תיקים ומזוודות, ממש מזוודות של דגים, בעיקר דגי דניס. מה יקרה אם אחד מהם ייכנס ויעשה פיגוע בבסיס חיל הים או הנמל? שאלוהים ישמור. זה מחדל שחייבים לטפל מיד".
אגב השמועה על הדייג הקל בבריכות הדגים גורמת לעוד ועוד פלסטינאים ושוהים בלתי חוקיים להגיע, כי הם שומעים מחבריהם על הדייג הקל. חלק מהם גם נשאר ללון באשדוד בלי אישור, וזה גורם לבעיה גדולה אף יותר. החשש שהוא שהשמועה תביא גם גורמי טרור להבין שניתן להיכנס לנמל או לבסיס חיל הים, שני מקומות ביטחוניים ואסטרטגיים מהמעלה הראשונה, ולבצע פיגוע. אומנם בביטחון הנמל ובמשטרה נלחמים בתופעה, אבל מדובר במספרים שאין עבורם מספיק כח אדם לטפל.

יש גם את עניין הביטחון האישי של הדייגים שמטפסים על שובר הגלים בדרך לגדר. רק לאחרונה אחד הדייגים, שבא לדוג בשעת לילה מאוחרת ובמקרה הזה לא לטפס על הגדרות, נפל מהשובר ונפצע קשה מאוד. האיש חולץ תוך פעולות חילוץ מורכבות ע"י כוחות החילוץ של לוחמי האש כשהוא בהכרה מלאה וכשהוא סובל מחבלה קשה בגפיים. הדייג פונה ע"י מד"א לביה"ח אסותא באשדוד להמשך טיפול.

למען ההגינות יש לציין כי מחלקת הביטחון של חברת נמל אשדוד (חנ"א), בשיתוף פעולה עם חברת נמלי ישראל (חנ"י), פעלה במספר מישורים על מנת למגר את התופעה במטרה לעצרה באופן מוחלט. החל מהסברה חוזרת ונשנית בכל מדיה אפשרית, וכלה בהצבת מחסומים פיזיים על שובר הגלים, בדמות גדרות קשיחות, תלתליות (קונצרטינות), שלטים מאירי עיניים המאותתים בדבר הסכנה הקיימת ואוסרת את המעבר. אך אותם דייגים חובבים "לא רואים בעיניים" עם תיק על הגב הם ממשיכים, חדורי מטרה, לטפס, לחצות, ואף לחתוך גדרות לעיתים קרובות, להיכנס לשטח סגור, להסיג גבול.

בנמל סיפרו: "כל דייג שנמצא על שובר הגלים, יחיד כרבים, מקבלים התייחסות מיידית. סיור בטחון מגיע למקום במטרה להרחיקם ולא לאפשר את כניסתם אל שטח הנמל. בשיתוף פעולה, פורה ובריא, עם תחנת משטרת אשדוד ובסיס חיל הים, נעשות מגוון פעולות על מנת להפסיק את התופעה, אך עדיין לא נמצא הפתרון האולטימטיבי".

אגב לפי תגובת הנמל ניתן להבין כי בחיל הים מודעים לבעיה. מדובר צה"ל מסרו: "האירוע המדובר אינו נוגע לשטח הבסיס. בסמוך לבסיס אשדוד קיימת רצועת כביש על גבי שובר הגלים, המובילה לרציף מספר 30 אשר הינו רציף אזרחי בתחומי נמל אשדוד. השטח האמור הינו באחריות בטחונית בלעדית של נמל אשדוד והוא אסור בכניסה לאזרחים. בעת כניסת אזרחים למתחם ובשל קרבתו לבסיס חיל הים, מוזעק ע״י הבסיס, בטחון נמל אשדוד לטיפול בנושא".

בנמל אשדוד דווקא לא התנערו מהבעיה והעבירו תגובה מפורטת ועניינית: "לצערנו, תופעת "המכורים לדייג" אשר מוכנים לעשות הכל על מנת להגיע למימי הנמל על מנת לדוג, מסכנים את חייהם, חדשות לבקרים, תוך שהם עוברים על הנחיות חד משמעיות תוך ביצוע עבירות של "הסגת גבול", הולכת וגדלה. סוגיית השב"חים, מביאה נופך נוסף לבעיה, שכן גם הבעיה הביטחונית, מלבד הבעיה הבטיחותית, צריכה לקבל מענה, שכן שובר הגלים מהווה "שטח צבאי סגור", בצו אלוף. חשוב לציין כי כל אדם שמסתנן לשובר הגלים, בראש ובראשונה מסכן את חייו, נוסף על כך שהוא מסתכן בפתיחת הליכים פליליים עד כדי מעצר בפועל, פעולה שנעשית כבר עתה, ע"י משטרת אשדוד, וכמה דייגים מצאו את עצמם עצורים בשל הסגת גבול. בטחון נמל אשדוד בשיתוף משטרת ישראל, ימשיכו וינקטו בפעולות רבות בהתמודדות עם מקרי ההסתננות, למען מיגור התופעה ושמירה על חיי אדם".
.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך