המגדלור האשדודי חוגג 55

בעוד כחודש ימים יציינו 55 שנים למגדלור בגבעת יונה, המגדלור, שמתנשא לגובה 42 מטרים וכל אשדוד פרושה לפניו, שימש משנת 65' כקרן אור לכל מי שהגיע לחופי ישראל ונמל אשדוד. המגדלור, שהוקם במקביל לבניית הנמל, מזוהה לא מעט עם העיר אשדוד. יו"ר ועד הנמל המיתולוגי יהושע פרץ, נזכר בנוסטלגיה: "בכל פעם שראיינו אותי, זה היה ליד המגדלור שסימל את אשדוד"
צילום: נתנאל פריאנטי

ביוני 1965 ההתרגשות הייתה רבה. אפילו עיתון "מעריב", שהיה באותם ימים העיתון "של המדינה", פרסם את הכתבה הבאה, או לפחות רובה. השפה אגב מתאימה לשנות השישים: "מגדלור ובריכת מים מוקמים והולכים על גבעת יונה באשדוד. המגדלור יתנשא לגובה של יותר מ-40 מטרים מעל הגבעה המשקיפה על כל האזור. אורותיו יבשרו לאוניות שהן נמצאות בקרבת נמל אשדוד…".

בתחילת שנת 2020 נחגוג יום הולדת 55 למגדלור, שאולי כבר לא פעיל כמו אז, אבל עדיין מסמל את אשדוד. כשהקימו את הנמל חשבו גם על המגדלור שיהיה בסמוך. הוא נבנה במקביל לנמל אשדוד. הנמל עוד פעיל, הוא כבר לא. ואולי כן בעצם… נסביר בהמשך.
המגדלור ממוקם בחלקה הצפוני של העיר אשדוד, בגבעת יונה (יש מספר תאוריות וסיפורים אודות מהותה של הגבעה במקורות ולא רק היהודיים. הדעה הרווחת היא על קיום קברו של יונה הנביא במקום). המדובר בגבעה שגובהה כ-55 מטרים מעל פני הים. על הגבעה עומד המגדלור ושני מגדלי מים וטיילת עם תצפית נפלאה לכל כיווני האוויר האפשריים.

בעבר נכתב על המגדלור תיאור שמספר את סיפורו: "המגדלור היה נקודת אור חיובית לתושבים ולשוכני הים המגיעים אל חופי ישראל. קרן האור הייחודית של המגדלור מגבעת יונה, 3 נצנוצים בכל 20 שניות, הייתה מוכרת ואף ליוותה במשך שנים רבות את תושבי העיר בשעות הערב והלילה. בכל עשרים שניות היה מבצע המגדלור סיבוב עם קרני האור הנשלחות ממנו לעבר הים, אך הבתים הסמוכים ובכלל ברחבי העיר שהתרחבה אט אט היו רואים את האור הנוגה לאורך כל הלילה ובכל מזג אויר שהיה…". בהחלט היו לו ימים יפים.

מי שמכיר את המגדלור, עוד שהיה "קטן", וראה את בנייתו במקביל לבניית הנמל הוא יהושע פרץ (81), שם נרדף לעיר אשדוד ולנמל. פרץ היה יו”ר הוועד של עובדי התפעול בנמל אשדוד, והיום גמלאי שמייצג את גמלאי הנמל. פרץ זוכר כל רגע ומתאר למעשה מה היווה המגדלור לאנשי אשדוד: "בכל פעם שרצו לראיין אותי, בכל המאבקים בנמל, או בכלל, עשו זאת בדרך כלל ליד המגדלור, שכן הוא סימל את אשדוד. עד כדי כך הוא היה חשוב. ממנו רואים את כל אשדוד. היא פרוסה לפניו, כאילו הוא צופה בה ושומר עליה".

והוא צופה. ועוד איך צופה. נחזור לתיאור שכתבו עליו בכלי התקשורת בעבר: "המגדלור, גובהו 42 מטרים, עשוי בטון יצוק ובעל עיטורי משבצת בחלקו העליון. על חלקו העליון ישנה נורת המגדלור המסתובבת אך מאירה רק לכיוון הים, מאחוריה עמודי אנטנה שונים ותופי תקשורת שספק אם בשימוש גם היום".

במהלך שנת 2010 הופסקה פעילותו של המגדלור. האמת זה די היה צפוי. עקב ההתפתחות הטכנולוגית של ניווט האניות ברחבי הים, הרי שכבר אין צורך בהכוונה ויזואלית של המגדלור לספינות המתקדמות לנמל הסמוך. עתה הוא מואר בלילות, פעם הוא האיר את הלילות…
אז נכון, המכשור החדיש שבכלי השיט של ימינו, ביטל את הצורך בו והאניות מוצאות את דרכן לאשדוד בכוחות עצמן, אבל יש מי שמספר, למרות שלא נרחיב מטעמי סודיות, שבעבר היו תצפיות משם של חיל הים, הבסיס שסמוך למגדלור, בכדי לגלות ספינות או כלי שייט אחרים לא של כוחותינו. ונעצור כאן…

יהושוע פרץ מסכם: "אני לא יודע אם אפשר לגלות את זה, אבל זו הייתה נקודת תצפית של חיל הים". מי יודע, אולי זה קורה עד היום…. אולי המגדלור עדיין בדרכו שלו שומר ומאיר למי שצריך. רק בחשאי…

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך