כך הקים מרקו אטיאס תזמורת אנדלוסית בינלאומית שמחברת בין היהדות, הנצרות והאיסלם

מרקו אטיאס מאשדוד או כמו שאתם מכירים אותו בשם "מרקו ממרוקו", זוכה בימים אלו לכבוד גדול במרוקו ועוד בברכת משפחת המלוכה שלה. מרקו ייסד את "האנדלוסית הבינלאומית של מרוקו - תזמורת שלושת הקולות של התקווה", שזו תזמורת אנדלוסית בה נוטלים חלק יהודים, מוסלמים ונוצרים יחד

ללה סביטי, נסיכת מרוקו, הידועה גם כ"נסיכת הלבבות", אחותו של מלך מרוקו מוחמד השישי, נכנסה תחת אבטחה כבדה למלון "דיוואן" בקזבלנקה, לפני 4 חודשים. היא לא מגיעה לכל ערב שהיא מוזמנת, אבל בערב הזה היה חשוב לה להגיע ואפילו לשאת דברים. לשאת דברים על אהבת הזולת וחיבור כל הדתות: מוסלמים, יהודים ונוצרים יחד. 4 רשתות טלוויזיה מרוקאיות הגיעו במיוחד לערב הזה, כולל הרשת המרכזית של מרוקו M2. אבל כשמבינים מי עמד במרכז הערב המיוחד הזה שהנסיכה הטריחה עצמה אליו, מבינים עד כמה מדובר בהישג ישראלי ואשדודי, בקנה מידה בינלאומי, לא פחות.

מסתבר כי מאחורי הערב החשוב הזה נמצא מרק אטיאס מאשדוד, או כפי שאתם מכירים אותו "מרקו ממרוקו". זה היה ערב שהוקדש כולו לפתיחת העמותה אותה ייסד במרוקו, ערב לכבוד הקמת "התזמורת האנדלוסית הבינלאומית של מרוקו – שלושת הקולות של התקווה".

תזמורת שבה יש זמרים מוסלמים, יהודים ונוצרים שמופיעים יחד בארצות ויבשות שונות (אירופה, אסיה ואפריקה). תזמורת שמטרתה הפצת השלום הבינלאומי, שנוצרה בחזונו של מרקו האשדודי. הכל כאמור בברכת משפחת המלוכה המרוקאית.

אבל לפני שנגיע לשם, נחזור מעט אחורה בכדי להבין מה הביא את מרקו אטיאס בן ה-64, הנשוי לציפי וגר ברובע ב', לו 3 ילדים ו-2 נכדים, להקים את התזמורת שכל הסימנים מראים שתהפוך ללהיט בינלאומי, שכן יש לה כבר יסודות במרוקו, בצרפת ובדרך שיהיו לה גם בספרד ובישראל.

בגיל 17 עלה מרקו אטיאס לבדו מקזבלנקה לאשדוד. מהר מאוד הצטרף לקבוצת הכדורגל של הפועל אשדוד ושיחק שם לא מעט שנים. כולם הכירו אותו כ"מרקו ממרוקו" ומאז הכינוי הזה הפך למעשה לשם "האמיתי" שלו. הוא התגייס לצה"ל ונשאר בצבא הקבע במשך 7 שנים, בחיל הים באשדוד, שם שימש כקצין חינוך גופני. הוא הכיר בשירות רופא מבטיח וצעיר בשם ד"ר יחיאל לסרי… חברות אמיצה התפתחה בין השניים, שנמשכת עד לימים אלה.

לאחר הצבא עבד מרקו בחברת הגברה "קלאסיקו" שמה, אותה הקים ומשם הקשר לאנדלוסית, שאחד המקימים היה ד"ר לסרי, שעמד בראשה גם כשקיבלה את פרס ישראל ב-2006, יחד עם מוטי מלכא, שעשה עבודת קודש לטובת הצלחת התזמורת. לאחר מספר שנים עבר מרקו והיה בין מקימי האנדלוסית של ירושלים. במילים אחרות המוזיקה של התזמורות האנדלוסית הייתה תמיד חלק מחייו.

לפני שבע שנים החל מרקו לעבוד עם איש עסקים במרוקו. הוא עזר ליהודי-צרפתי להקים נדל"ן במרוקו ואף מכר את הדירות שבנה איש העסקים. יום אחד לפני פחות משנה זה "היכה" בו. מרקו: "אמרתי למה לא להקים תזמורת אנדלוסית במרוקו, שתאחד את כל הדתות ותייצג את מרוקו. הרי אני עסקתי שנים בזה. תזמורת של יהודים, מוסלמים ונוצרים. המטרה להראות עד כמה הדתות יחד יכולות להתקיים במוזיקה ובכל דבר אחר".

הוא חיבר אליו אישיים בולטים במרוקו ובצרפת, כמו נביל חאלידי, שהוא נגן עוד ידוע במרוקו ובכל העולם, מהטובים שבהם, ומארגן האירועים הרשמי של מלך מרוקו (רק לאחרונה נסע לאבו דאבי עם המלך במטוסו הפרטי, ל"יריד מרוקו"), ולימים יהפוך לנשיא העמותה של התזמורת שהקים מרקו ("אני סגן הנשיא, נתתי לו את הכבוד"), ואת עורך הדין היהודי פרנק צרפתי, שמשמש כנשיא העמותה בצרפת.

בכדי להפוך את העניין לרשמי הוא פנה לדבריו לאחד השרים הבולטים במרוקו. מרקו: "פניתי לדריס אחנוש שר החקלאות ואחד השרים הבולטים במרוקו, והעליתי את הרעיון בפניו. הוא אהב את מה ששמע והרעיון החל לקרום עור וגידים. עד כדי כך שאחות המלך 'נסיכת הלבבות', הנקראת כך כי היא ידועה כאישה שאוהבת לאחד את כולם, הזמינה אותנו לשיחה אצלה וקיבלנו את ברכתה".

כך ייצא שנגנים, זמרים וזמרות ממרוקו ומישראל, צרפת ועוד מדינות באירופה, יהודים נוצרים ומוסלמים, ישתפו יחד פעולה בתזמורת הבינלאומית של מרוקו. המדובר לדוגמא: בנפתלי אברג'יל, נגן בנג'ו וחיים אוחנה נגן דרבוקה, שניהם מישראל, שינגנו יחד עם נביל חאלידי נגן העוד, פייסל בן עדו וריטה בראק הזמרים, שלושתם מוסלמים. אם אלה לא קולות של "תקווה", אז מה כן…

לתזמורת כבר נקבעה הופעה אחת במרוקו, ובתוכנית גם הופעות נוספות בעתיד גם במרוקו עצמה וגם בצרפת, בספרד ובגיברלטר. התזמורת הזו שמעבירה כאמור מסר לשלום, הופכת להיות דבר מאוד בולט וחשוב במרוקו ולבית המלוכה. מסתבר כי המלך מוחמד השישי הזמין אותם ליום ציון תאריך המלכתו בעוד מספר חודשים, ושם על פי כל התחזיות הוא אמור לברך על ההקמה ואולי אפילו התזמורת תנגן עבורו. מרקו חושב קדימה: "התזמורת הזו עוד תגיע גם לאפיפיור, יש מי שמנסה לחבר אותנו אליו. זה יהיה הישג ענק".

ויש כמובן זווית אשדודית. החברות בין ד"ר יחיאל לסרי ומרקו ממרוקו, עשויה אולי להביא לקשר גם של האנדלוסית של אשדוד, עם האנדלוסית הבינלאומית של מרוקו. מרקו כבר הגיע לאחרונה לפגישה אצל ד"ר לסרי, ששמע על היוזמה של אטיאס. מרוקו מספר: "יחיאל הוא אדם מדהים. עוד בצבא ששירתנו יחד בחיל הים באשדוד ידעתי שהוא יצליח. לשמחתי ראיתי איך הוא מגיע כל פעם לשיאים חדשים, לא רק כרופא הראשי של חיל הים, אלא גם חבר כנסת ובמיוחד כראש עיר, מהטובים ביותר שהיו לנו כאן. הייתה לנו פגישה מעולה בנושא, וביקשתי ממנו לנסות ולקדם שיתוף פעולה בין האנדלוסית של אשדוד לזו שהקמתי במרוקו. האנדלוסית של אשדוד תופיע בקזבלנקה בקרוב לשם הוזמנה בלי קשר, ואני אארגן עוד שתי הופעות בצרפת, אחת מהן בבית הכנסת הגדול בפריז".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך