כצפוי: יצחק מויאל נבחר בפעם ה-3 ברציפות לתפקיד יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות יצחק מויאל (תושב אשדוד), שנבחר שוב לתפקיד פה אחד זו הפעם השלישית, מסכם 5 שנים גדושות בפעילות ענפה בארץ ובעולם בתחום האיגוד המקצועי בענף הבניין בישראל. החל מחתימה על הסכם קיבוצי היסטורי ענפי בשכר מינימום הכי גבוה במשק, הסכמי שכר מעולים במקומות עבודה, הכשרה ועידוד צעירים לעבודה בענף הבניין במסלול מפתה ומוצלח ועוד
היועץ לענייני תעסוקה בפרלמנט הגרמני ביקש את עזרתו של יצחק מויאל

אחד הענפים החשובים במשק הוא ענף הבנייה, ענף שמשפיע על כלכלת המדינה באופן ישיר ותושביה. לכן כבוד גודל הוא שמי שעומד בראש אחד הענפים הבולטים, הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, הוא יצחק מויאל, תושב אשדוד. אבל לא זו בלבד, הוא נבחר בפעם השלישית ברציפות ועוד פה אחד בוועידה ה-14 של ההסתדרות לעובדי הבניין והתעשיות הנלוות. סיבה מספיק טובה לראיון שיסכם חמש שונות פעילות בענף המורכב.

יצחק, מזל טוב על הבחירה המחודשת בתפקיד
"תודה. כל ההחלטות שלי כיושב ראש האיגוד מושפעות מהחלטת הוועידה באשר לסוגיית השוויון וללא אפליה לכל המועסקים בענף.  לדוגמה, הסכם העבודה הקיבוצי, הענפי, של ענף הבניין, שמסדיר ענייני עבודה, זכויות, שכר, טבלאות שכר, רווחה, פנסיה וכדומה, יחולו על כל מי שמועסק בענף ולא משנה אם הוא ערבי, הודי, טורקי, סיני, יפני. ממש לא משנה. זהו הסכם היסטורי ממש ושוויוני לכל המועסקים".

למה הוא היסטורי?
"הוא הסכם מיוחד במינו כי גם קיבלנו עליו צו הרחבה. זהו  הסכם שנחתם בין ארגון המעסיקים לבין ארגון עובדים והוא חל על כל מי שחבר בהסתדרות או בהתאחדות בוני הארץ. עם חתימת ההסכם פנינו לשר העבודה והרווחה, ונימקנו למה צריך להרחיב את ההסכם".

ולמה ההסכם כזה חשוב?
"בפעם הראשונה העלנו את שכר המינימום בענף שהוא כיום הכי גבוה במשק. בענף הבניין הוא 5,600 שקלים, שכר המינימום במשק הכללי הוא 5,300 שקלים. כמו כן, יש לעובד בענף פנסיה מהיום הראשון שלו בעבודה. הדבר השלישי שנקבע בהסכם הוא ותק בענף ולא במקום העבודה. זו סוגיה שהסדרנו בהתאם ליעד שהצבתי בוועידה הקודמת. הרי איפה הייתה הבעיה? ענף הבניין הוא מעין דלת מסתובבת. היום הוא עובד 5 שנים פה, 5 שנים שם. הוותק הוא בענף, ולא אצל המעסיק ואת זה הסדרנו. הדבר הנוסף בהסכם הוא הפרשת קרן השתלמות לעובד על מנת לעודד עובדים להיכנס לענף הבניין. הדבר החמישי שנקבע בהסכם הוא טבלאות שכר. עובד שמתחיל עם שכר מינימום יודע מה האופק שלו".

עניין המנופאים עולה לא מעט לחדשות, מה הבשורה איתם?
"עשינו הסכם שהוא נספח להסכם הענפי והעלנו להם את תעריף שעת העבודה ל-52 שקלים, כולל תוספת לגובה של 2 שקלים נוספים. זה מאוד משמעותי. תעשה חשבון שעל פי תעריף כזה מנופאי יכול להגיע למינימום שכר חודשי של  כ-10 אלף שקלים. זאת אומרת שמנופאי כיום, מקבל פי 2 שכר, ויש לזה הצדקה. מדובר בעבודה מסוכנת, מאתגרת, עבודה בגובה ועם אחריות גדולה. גם הסכם המנופאים קיבל צו הרחבה וחל על כל המועסקים באופן ישיר, ומנופאים שמועסקים דרך כוח אדם והסכם זה הוא ייחודי בעולם".

ועניין הבטיחות שכולם מדברים עליו? יש התייחסות לנושא בהסכם?
"בהחלט. בהסכם הזה יש סעיף שבו המעסיקים והעובדים מחויבים לשפר את נושא הבטיחות. נושא שעליו התחייבנו בוועידה הקודמת בה קראנו לצדדים, שזה ממשלת ישראל, התאחדות בוני הארץ, וההסתדרות לשבת סביב  שולחן עגול, לנסות למצוא פתרונות משותפים. בפועל עשינו את זה  ויש לנו הצלחה. אחד הדברים חשובים הוא שייצרנו שיח בנושא הכאוב הזה, והכי חשוב, שהממשלה סוף סוף לקחה אחריות. בנוסף לאחריות של המדינה והמעסיקים קיבלנו את המשוואה שיש גם לעובדים אחריות מסוימת".

יצחק מויאל מגלה כי בקרוב תוקם יחידה משטרתית פלס 433 שתפקידה לחקור תאונות ורשלניות. מויאל: "יש להם סמכות לעצור, לעכב ולהגיש כתבי אישום, וזה כבר קורה בשטח ויש תוצאות. זה היה עבורנו הישג גדול וזה כתוצאה מהלחץ שהפעלנו על המשרד לביטחון פנים שייתן את חלקו בנושא המאבק בקבלנים רשלניים ולא רשומים, ובנוסף שתהיה חלוקת אחריות באתרים ולא להפעיל את כל האחריות על מנהלי עבודה לזה אני לא אתן יד".

אבל הוא לא פועל רק בארץ לקידום הענף, אלא גם בחו"ל. מסתבר שהוא נבחר להיות פעיל בארגון העולמי ה-BWI, וגם באיגוד האירופי. מויאל: "בשניהם אני חבר כנציג הסתדרות הבניין בישראל. בישראל עובדים בבניין עובדים מהרבה מדינות בעולם, והיה לי חשוב להביא את המודל הישראלי לאירופה ולמדינות בעולם. ההסכם שחתמנו כאן היה המודל שהצגתי בוועידות הללו והחברים שם היו בהפתעה. אין כזה הסכם באף מדינה בעולם, בעיקר כשהם שמעו שבהסכם אין אפליה בין כל המועסקים ובמיוחד בקרב העובדים הפלשתינים".

מויאל ממשיך: "גם שמעתי באותם כנסים איך תוקפים את המדינה. לפני זה היה  כל מיני ארגונים אנטישמיים, אחר כך בא BDS ומצאתי את עצמי מסביר את המדיניות של  ישראל, אמנם בתחום הענף שאני מייצג אבל זה היה מאוד חשוב. לא חששתי לעלות לבמה ולהילחם בחרמות של ה-BDS, ולגרור לטובתנו לא מעט מדינות. הצגתי נתונים אמיתיים והחברים מכל העולם הופתעו ממה שאמרתי. 'מה? הם שאלו במדינת ישראל נותנים שכר שווה לעובד פלסטיני?' הם לא הצליחו להבין את זה. כתוצאה מהפעילות הזאת, פתאום המדינות התחילו להתקרב אלי ולהתעניין במה שקורה בארץ".

כולל מדינות ערביות?
"תתפלא אבל כן. במיוחד מדינות ערב. היות ונולדתי במרוקו אז אני מדבר בשפה שלהם. כשהם ראו שאני עושה את הפעילות הם גייסו אותי לתרום ולפעול במסגרת הנהלת הארגון ונבחרתי כחבר בכיר בהנהלת הארגון העולמי. מי שהוביל לבחירתי היו הנציגים הטורקים, בתמיכה של מצרים, ירדן, לבנון, מרוקו, טוניסיה וכמובן מדינות אירופיות. הנציג הבכיר הטורקי כל כך התלהב ממה שאני עושה עבור העובדים הפלשתיניים והטורקים בארץ, הציע לי להיות סגן שלו ודאג שאבחר. על כך אני שמח שהחזון של הוועידה הקודמת להגיע לכל המדינות באירופה שדרכם ה-BDS ניסה לעשות חרמות ואני שמח שהצלחנו למנוע חלק מהם".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך