חודשיים לאחר הפגיעה הישירה ברובע ו', הרחוב ההרוס עבר שינוי מדהים

קצת יותר מחודשיים חלפו מאז מתקפת הטילים על העיר אשדוד, שגבתה את חייו של הצעיר האשדודי פנחס פשווזמן, חסיד גור בן 21 שלא הספיק להיכנס למרחב המוגן בזמן ונהרג מפגיעת רסיסים שחדרו לליבו. בינתיים עיריית אשדוד ומחלקת מס הרכוש פעלו להחזיר את הסדר לאזור שספג פגיעה ישירה, דירת הגן שנפגעה עברה מהפך, והשכנים שרכושם ניזוק מספרים על תהליך זריז להשבת הסדר ותיקון הנזק תוך שבועות ספורים בלבד

היה זה יום שבת שבין יום השואה ליום הזיכרון, כאשר האזעקה הראשונה פילחה את חלל האוויר ונתנה את האות לפתיחת הלחימה, בסופה מצאו את מותם שישה אזרחים תושבי מדינת ישראל, בתוכם גם פנחס פשווזמן ז"ל, שנפטר קצת יותר מיממה לאחר אותה אזעקה, שאחריה חטפה העיר אשדוד עשרות טילים שכוונו לאזורי מגורים.

תחילה "כיפת ברזל" רשמה הצלחה ויירטה את הרקטות ששוגרו לכיוונה של העיר אשדוד, אך שורה של אזעקות שהביאו למתקפה חסרת תקדים במהלכה שוגרו כ-40 טילים לאזור אשדוד, הביאו לשתי נפילות בעיר, כאשר אחת מהן פגעה פגיעה ישירה בדירת גן ברחוב יהודה המכבי ברובע ו'. הרסיסים וההדף גרמו לנזק רב, התוצאה הייתה הרוג צעיר בן 21 שלא הספיק לתפוס מחסה בזמן, ונזק רב לדירות ולרכבים הרבים במקום.

כבר באותו הערב התאספו במקום בכירי עיריית אשדוד, נציגי משרד הביטחון ומס רכוש שהגיעו לאמוד את הנזק הרב שנותר במקום. המראות היו כמו במלחמה – עשרות דירות ניזוקו, שטחים במקום הפכו לסטרילים מחשש לקריסת קירות או חלקי זכוכיות. ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, ביקר במקום כשהוא לבוש אפוד ולצידו גורמי הביטחון המקומיים ואלה של פיקוד העורף.

מערכת רדיו "אשדוד אונליין", ששידרה מהשטח באותם רגעים, העבירה לצופים את התמונות מהמקום, שלא הותירו ספק שמדובר בזירה קשה, וזמן רב ייקח לשקם את הנזק במקום. תוסיפו לכך את התלונות הרבות על מס רכוש מזירות אחרות ברחבי הארץ, ונראה היה שתושבי האזור הפגוע הולכים לקראת חודשים ארוכים של סחבת ובירוקרטיה, בתקווה לקבל בחזרה את הבתים והרכבים שלהם באותה הצורה טרם נפילת הטיל באזור מגוריהם.

אך מחשבות לחוד ומציאות לחוד. חודשיים לאחר המקרה מערכת עיתון "המגזין" יצאה לשטח, על מנת לבדוק כיצד מתקדמים בשטח בשיפוץ הדירות והחזרת הסדר למקומו. לאחר סיבוב קצר במקום זיהנו את המקום משופץ לגמרי, בדגש על דירת הגן שספגה את הנזק הרב ביותר לאחר שהטיל פגע בחצר ביתם. הדירה שופצה לחלוטין, חומות הבניין שנהרסו חודשו לגמרי, החלונות השבורים בקומות הגבוהות תוקנו לחלוטין, ואף החנויות שספגו רסיסים כבר זכו לסיום הסאגה מול מס רכוש והציוד שניזוק הוחלף.

שוחחנו עם ירון, תושב הרחוב הפגוע שסיפר לנו על ההתנהלות של מס רכוש מול הדיירים: "תחילה היו מעט בעיות, בימים הראשונים קצת מרחו אותנו ונאלצנו לעשות פנייה לתקשורת שכנראה הולידה תוצאות טובות והעסק התחיל לזוז. מאוחר יותר הסבירו לנו שבימים הראשונים תמיד יש קצת סחבת, בגלל שאשדוד היא לא היחידה שבה ניזוקו מבנים, והלחץ הגדול מערים אחרות השפיע. אבל לא לזמן רב, תוך מספר שבועות הכל כבר היה מאחורינו".

ישראל, שהיה עד לנפילת הטיל, סיפר עוד: "עשרות דירות קיבלו נזק מההדף הרב. אני שמעתי על לפחות 30 דירות, שטופלו ביד רמה בעיקר בזכות התערבותה של עיריית אשדוד, כיום אנחנו בשלבי סיום אחרונים, אבל תמיד יש מעט בעיות, למשל מעקי הבטיחות והתמרורים של העירייה שניזוקו מרסיסים עדיין לא טופלו, אבל אני מאמין שזו בעיה קטנה שתטופל בקרוב. יחסית לערים אחרות סיימו איתנו מוקדם מהצפוי. קח לדוגמא את פגיעת הטיל בבית פרטי בשרון, עד עכשיו הם לא חזרו לביתם וזה קרה לפנינו".

זוכרים את פנחס פשווזמן ז"ל
לא הרחק משם מתגוררת רעייתו של ההרוג מפגיעת הטיל, האברך פנחס פשווזמן, שנס על חייו בעת השמעת האזעקה, אך לא הספיק לתפוס מחסה מהטיל שנחת מטרים ספורים סמוך אליו ורסיס חדר לליבו. פנחס ומשפחתו משתייכים לחסידות גור, ובשבועות האחרונים צצו מספר סיפורים מרגשים על פנחס הצעיר שהותיר אחריו תינוק קטן.

אחד הסיפורים היותר מרגשים, שנחשפו ימים אחדים לאחר מותו, היה בעקבות פוסט אחד של שני צלמים לוי דבוש ואלרואי אסרף, שתיעדו את פשווזמן ברגע של תפילה והתייחדות, שהצליח לרגש את הרשת במיוחד. כך כתב הצלם לוי דבוש: "זה היה בבוקר שישי ערפילי ונהדר בדרך לנחל השופט. בצד הדרך ראינו שמתחילים להתפתח וילונות של אור, אז עצרנו לצלם. בעודנו פורקים ציוד, שמים לב לעוד שלושה אברכים שעצרו גם הם, להתפלל שחרית".

"הטלית והתפילין כבר מוכנים. לא יכולתי שלא לחבר בין הרגע הרוחני שחווינו ובין הצעירים שמולנו וביקשתי לצלם את אחד מהם. הוא הסכים, ואחריו החברים", הוסיף הצלם ואז חשף את בקשתו של האברך הי"ד: "בתנאי כמובן שלא נעלה לאף רשת חברתית ואנחנו כמובן הסכמנו". דבוש הוסיף: "צילמנו, בהתחלה מהגב ואז שיחה קלה ואז פתיחות ולבסוף פורטרט. העניין נגמר די מהר והם יצאו לדרכם ואנחנו לדרכנו. יממה אחרי האסון, קיבל אלרואי מסר קצר עם תמונה. זה פנחס מנחם פשווזמן, הוא נהרג מפגיעה ישירה באשדוד. בן 21 נשוי טרי ואב לתינוק. זאת תמונה שאתם צילמתם".

הצלם סיכם בהתרגשות: "לא יודע מה לעשות עם הצער הזה, עם רגע אחד שהפך אנשים זרים לחברים לרגע שלא ייגמר. לא יכול שלא להרהר במחשבות מאותם רגעים. השם יקום דמו ומי יתן ויהיה החלל האחרון".

תושבים רבים מהאזור סיפרו למערכת העיתון על הכאב העצום של המשפחה בעקבות האובדן הקשה, עם מותו של פנחס פשווזמן ז"ל, ורבים ניסו לסייע למשפחה ולאלמנה הטריה, שנשארה לבד שנים אחדות לאחר שנישאה לבעלה. "מדובר על מקרה כואב. פנחס ז"ל הוא היה אדם מיוחד, ייעדנו לו גדולות ונצורות בתורה ובקירוב הלבבות. למרות שהוא בא מחסידות שמרנית, הוא היה פתוח לשוחח ולהסביר לכל אדם את המיוחדות שבתפילה, כמו ששמעתם מהצלמים", סיפר לנו חסיד גור בן גילו של פנחס שלמד איתו בישיבה.

לעיתון "המגזין" נודע שתושבים ברובע מנסים ליצור יוזמה להנצחתו של פנחס פשווזמן ז"ל, על ידי הדבקת פלטת שיש על אחד הקירות הסמוכים למקום נפילת הטיל, שם מצא פנחס את מותו. על פי התכנית והיוזמה שמוביל תושב הרחוב המקורב לרשויות על אחד הקירות במקום יחרטו פרק תהילים ואת שמו וסיפורו של פנחס ז"ל, אך נכון לעכשיו מתברר כי ישנה התנגדות כלשהי מהמשפחה על רקע דתי, אך יתכן שהיוזמה תצא לפועל בחודשים הקרובים, ואנחנו כמובן נעדכן על כך בקרוב.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך