דירות מתמ"א 38 על כל צורותיו- האם ומתי כדאי לרכוש?

בשנים האחרונות תחום ההתחדשות העירונית תופס תאוצה רבה, בעידוד הממשלה והרשויות המקומיות, במדינת ישראל בכלל ובעירנו היפה בפרט, ואנו רואים עוד ועוד שלטים עם הבטחות גדולות של יזמים, לצד בניינים בני 40-50 שנה ואפילו יותר.

האפשרות לגור בדירה חדשה, בבניין (כמעט) חדשכשמדובר בתמ"א 38/1 או אפילו בבניין חדש לחלוטין כשמדובר בתמ"א 38/2 או "פינוי בינוי", קורצת לנתח אוכלוסייה גדול הכוללת בין היתר זוגות צעירים, משקיעים ובני הגיל השלישי המוכנים ל"התפשר" על אזור המגורים לצד קבלת דירה חדשה מקבלן במקום דירת "יד שנייה" באזורים מזמינים יותר.

אך יחד עם זאת יש לשים לב לאופי הבניינים, לטיב היזם המבצע ולנטבחים נוספים שלא תמיד גלויים לנגד עיננו בבואנו לרכוש דירות אלה.

גם לבעלי הזכויות בבניינים אלו מובטחים לפעמים הרים וגבעות מטעם היזמים, הכוללים בין היתר שיפוץ כללי לבניין, קבלת חדר נוסף (חדר ממ"ד), מרפסת ומעלית וזאת בתמורה לקבלת זכויות הבנייה בבניין לשם בנייה של קומות נוספות.

אך גם כאןלפני שיגדרו את שטח הבניין, יוקמו המנופים ויחלו בשיווק הדירות החדשות, ישנה כברת דרך ובירוקרטיה לא קצרה שעל היזמים לעבור, ועל בעלי הזכויות לבדוק טוב את ההסכם התמ"א המוצע להם טרם החתימה עליו.

בגין אלו, אפרוס כעת רשימת טיפים, שהם כמובן רק קצה הקרחון, לפני שאנו מקבלים החלטה האם לחתום על הסכם תמ"א מול יזם או לרכוש דירה חדשה בהתחדשות העירונית:

5 טיפים לפני שחותמים על הסכם תמ"א מול יזם

  1. בדקו את עברו הביצועי של היזם – האם סיים פרויקט של תמ"א ו/או פינוי כלשהו בעבר? כמה שנים הוא בתחום?

  2. בדקו את הונו של היזםהאם יש ברשותו של היזם את הגב הכלכלי הנדרש לביצוע פרויקטים מסוג כזה?

  3. בדקו את אמינותו של יזםבקשו להיפגש איתו ישירות ולא אם שליחים או עובדים שלו.

  4. בדקו מול היזם אם הוא מתכוון לבצע את הפרויקט בעצמו או להעבירו לידיי צד שלישי או קבלן מבצע אחר את ביצוע הפרויקט בפועל.

  5. קבעו אתם מי יהיה עורך הדין אשר ייצג אתכם בהליך וישמור כל זכויותיכם בצורה הטובה והמקיפה ביותר.

דעו כי למרות שהיזם הינו זה שנושא בנטל התשלום לעורך דין הדייריםלכם נתונה זכות הבחירה הבלעדית לגבי זהותו.

5 טיפים לפני שקונים דירה מפרויקט שעבר תהליך של תמ"א

  1. בקשו לראות את הסכם הדיירים החתום בין בעלי הזכויות ובין היזם.

  2. בקשו לראות היתר בנייה תקף.

  3. בקשו לקבל בטוחות על פי חוק, כגון: ערבות בנקאית על פי חוק מכר, הערת אזהרה או משכון על זכותכם הקניינית עד לרישום הדירה על שמכם בפועל.

  4. בפינוי בינויבדקו האם השטח עליו מתכוונים לבנות הוכר והוכרז זה מכבר ע"י המדינה והרשות המקומית כשטח המיועד לפינוי בינוי, ולאדעו כי משך הזמן עד לביצוע הפרויקט בפועל יהיה ארוך יותר משמעותית.

  5. היוועצו עם עורך דין מטעמכם אשר ישמור על זכויותיכם ולא רק עם עורך הדין מטעם החברה אשר שומר, כידוע, על זכויות החברה.

זכרו כי קבלת שירותי עריכת דין בעסקאות שכאלה הינה מעין תעודת בטוח לרכישת הדירה ושמירה מתאימה על זכויותיכם בעסקה בה אתם משלמים את מיטב כספכם.

לכל שאלה והיוועצות נוספת אנו פה בשבילכם.

אביב נחמיאס, עו"ד

משרד עורכי דין גלר & נחמיאס ושות'

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך