ערב חג השבועות: ביוזמת המועצה הדתית התקיים מעמד קבורת ספרי תורה תפילין ומזוזות שנפסלו

כמידי שנה, בערב חג השבועות, התקיים השבוע מעמד קבורת ספרי תורה תפילין ומזוזות שנפסלו בהשתתפות הרבנים הראשיים של העיר, רבנים, יו''ר המועצה הדתית הרב עובדיה דהן ואורחים חשובים נוספים
ערב חג השבועות: ביוזמת המועצה הדתית התקיים מעמד קבורת ספרי תורה תפילין ומזוזות שנפסלו

מסורת של שנים זו ממשיכה מאז אותה הנהיג רבה הראשי לאשדוד רבי ישראל אליזרע זצ"ל, לתת כבוד מיוחד לגנזי הקודש וקבע שבסמוך לחג השבועות יערכו מעמד של קבורת גניזת סת"ם, כדי לתת את החשיבות של כתבי הקודש שנפסלו שיבואו למקומם בכבוד הראוי.

ראש המועצה הדתית הרב עבדיה דהן, פועל ועושה במשך כל ימות השנה לשמור על קדושתן לבל יתגוללו שמות הקודש בחוצות ולעשות ככל כדי לשמור על כבודם. בשנים האחרונות בצידו הימין של בית העלמין, הוקם מבנה ענק של גניזה המשרת את כל תושבי העיר ובתי הכנסת. בנוסף, קיימת גישה נוחה להנחת פרשיות תפילין או יריעות ספרי תורה שנפסלו, בתיבת ברזל מיוחדת. את כלל הגניזה בבית העלמין וברחבי העיר אשדוד מפנה עמותת "גניזה ארצית לקודש", הפועלת בנשיאות ובפיקוח הרב ברגמן וקוברת את הגניזה כהלכה.

בטרם הטמנת כדי החרס נישאו דברים קצרים בדבר חשיבות גניזת פרשיות תפילין ועמודים של ספרי תורה שנפסלו ומזוזות. תחילה נשא דברים הרב ברגמן שציין את חשיבות המעמד בקבורתן בסמוך לקבר של צדיק, וציין שהקדושה נשארת כל הזמן גם אם נפסל המזוזה עצמה.

אחריו נשא דברים רב העיר הרב יוסף שיינין, שדיבר על עניין קבלת התורה וציין ששמע שמובא בשם הזוהר הקדוש שלעתיד לבוא לא רק נשמות הצדיקים יזכו לתחיית המתים, אלא גם ספרי התורה שנטמנו לאחר שנפסלו יזכו לקום בשלמותן ובקדושתן.

יו"ר המועצה הדתית הרב עובדיה דהן, הביא בתחילה את דברי ברכתו של המרא דאתרא הרב חיים פינטו, שנבצר ממנו להשתתף במעמד, והזכיר  בהזדמנות זו את ההתעוררות הקיימת בציבור תושבי העיר בנושא של בדיקת תפילין ומזוזות חינם, במבצע החודשי של המועצה הדתית. בדבריו שיבח הרב דהן את פעילותו המסורה של הרב חיים בן חמו, אשר במשך כל השנה אחראי על נושא תפילין ומזוזות במועצה, ודואג על הגניזה במשך כל ימות השנה שתטופל בהתאם ובכבוד הראוי. בסיום קרא הרב דהן, כי חשוב לציין לציבור הרחב בכל בית כנסת וקהילה: "יש להתבונן היטב ולראות מה מביאים לגניזה. לא כל עיתון פרסומי הוא ראוי לגניזה. בנוסף, יש להניח בשקיות רק את כתבי קודש, כדי לשמור על קדושת שמות הקודש ומאידך להביא את הגניזה בכבוד שלא יתבזו ולהכניסם בתיבה הפנימית כדי שלא יעופו ברוח ויתגוללו על הארץ בביזיון".

במעמד הקבורה הוכנסו בתוך שישה כדי חרס יריעות של ספרי תורה שנפסלו, פרשיות של תפילין ומזוזות שנפסלו. פריטים קדושים אלו הונחו אחר כבוד בכדי חרס ונאטמו כראוי בטיט כמבואר בהלכה בסמוך לציונו של הרב הראשי רבי ישראל אליזרע זצ"ל, שם נכרה קבר רחב לשם כך. לאות סימון לקדושת המקום הוקמה מצבה רחבה גדולה ומפוארת הניכרת לעין כל, עם גידור בעמודי שיש מרהיבים שיהוו אות סימון לקבורת הגניזה של ספרי תורה פרשיות תפילין ומזוזות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך