תאגיד המים "יובלים אשדוד" החל בביצוע תכנית אב למים וביוב הגדולה והמתקדמת בישראל

"יובלים אשדוד" החל בביצוע תכנית האב למים וביוב בעלות של כ-800 מיליון ₪, אשר תזניק את העיר אשדוד אל עבר העתיד בכל הנוגע לתשתיות המים והביוב
יובלים אשדוד

כבר היום נחשבת אשדוד לעיר המובילה בישראל בתחום זה – וזאת בזכות ההיקף העצום של העשייה וההשקעה בהיקף של מאות מיליוני ₪, בתחום הקמת ושדרוג תשתיות המים והביוב שמוביל "יובלים אשדוד" מאז הקמתו.

תכנית האב למים וביוב היא תוצר מובהק של הניהול המצטיין של "יובלים אשדוד" המתבטא בראייה ניהולית אסטרטגית, שעיקרה מצוינות בהווה ובמקביל תכנון פרויקטים עתידיים בסדר גודל עצום אשר יתאימו לפיתוח המואץ של העיר. התכנית הוכנה תוך חשיבה מרובה ומעמיקה על מכלול ההיבטים הנוגעים לתשתיות המים והביוב ובכלל זה העמדת תקציבים ולוחות זמנים לביצוע.

מנכ"ל התאגיד שלמה אטיאס פירט כי ," התכנית מקיפה את מכלול התשתיות וטכנולוגיות המים והביוב שיוקמו בעיר עד לשנת 2040, ומתבססת על הגידול והצמיחה המסיבית של העיר לכ-350 אלף תושבים. תכנית האב תוכננה על ידי אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בישראל בתחום ההנדסה ותשתיות העל ואושרה על ידי משרדי הממשלה הרלבנטיים והגורמים הרגולטוריים. התכנית כוללת את תשתיות המים ותשתיות הביובכל אחת בנפרד, וכמערכת משולבת – מתקדמת אמינה, חדשנית ואיתנה ".

בתחום תשתיות המים: כיום יש לעיר אשדוד 2 חיבורים של אספקת מים ראשית מחברת מקורות, שכל אחד מהם בקוטר של 24 צול. על פי התכנית החדשה יתווספו שלושה חיבורים, שניים בקוטר עצום של 36 צול והשלישי – ממתקן ההתפלה בקוטר 12 צול. החיבורים הנוספים יאפשרו אספקת מים בכמות גדולה ורציפה יותר ויכולת לווסת את מקור אספקת המים בשעת תקלה או בשעת חירום, כך שגם אם חיבור אחד או שניים נפגעים, עדיין תתקיים אספקה רציפה ואמינה של מים לתושבי העיר. היקף צנרת המים בעיר יגדל בכ-25 אחוזים כך שייתן מענה לכל חלקי העיר החדשים וחשוב לא פחות מכך: התאגיד משקיע וישקיע סכומים גדולים לשדרוג קווים ישנים ברובעים הוותיקים במסגרת פרויקט ההתחדשות העירונית. הצנרת החדשה בכל הרובעים תהיה מהמתקדמות בעולם ובקטרים עצומים על מנת לאפשר הולכה של עשרות מיליוני קוב מים בשנה.

במסגרת תכנית האב יוקמו שלוש בריכות אגירה חדשות ומתקדמות למים, בשלושה אזורים שונים של העיר, אשר יאפשרו תוספת של עשרות אלפי קוב מים ואספקה בלחצים גבוהים- 24/07 בעתיד – בשעות השיא של הצריכה ובעיקר בעת חירום. בסמוך לכל בריכת מים תוקם תחנת שאיבה על מנת שהמים המסופקים בבריכה יסופקו בצורה אמינה ורציפה ובלחצים גבוהים. ככלל, השמירה על אמינות, לחצים גבוהים ואספקה רציפה היא קו מנחה בתוכנית האב למים וכך גם יותקנו ברחבי העיר מערכות חדישות לאיזון לחצים בין לחצי מים בצנרת של חברת מקורות לצנרת העירונית. מערכות אלו גם ישמרו על איתנות התשתיות הפנימיות ומניעת שברים בצנרת.

בתחום תשתיות הביוב – בתכנית האב, יישם התאגיד פרויקט מהפכני- ראשון מסוגו בישראל- שבסיומו יהיו בעיר שישה קווי סניקה מרכזיים אשר בהם יעברו כל שפכי העיר אל המכון לטיפול בשפכים (מט"ש) כמעט מבלי לחצות שכונות מגורים, זאת לעומת קו ביוב אחד אשר בעבר שימש את העיר כולה – ובמקרה של תקלה בו עלולה הייתה מערכת הולכת השפכים בעיר להיפגע וכן עלול היה להיגרם זיהום לנחל ולים. הפרויקט המהפכני יוביל לחלוקה של העיר לשלושה אזורים של הולכת שפכים כאשר בכל אזור יהיו שני קווים בעלי קוטר של 40 צול, אשר יתנו גיבוי האחד לשני במקרה של תקלה ויאפשרו הולכה רציפה של שפכים בהיקפים גדולים- כמעט מבלי לעבור בתוך הרחובות והשכונות בעיר, אלה רק בצירים עוקפים. מדובר במערכת שאין כדוגמתה בישראל ומעטות כמוה בעולם כולו. במקביל להקמת קווי הסניקה הראשיים ישדרג התאגיד את כל תחנות השאיבה לביוב בעיר ואף יקים שתי תחנות שאיבה חדשות במתחמים החדשים שיוקמו וזאת בכדי להגביר את אמינות ויכולת מערכת הולכת השפכים. לצד כל תחנת שאיבה גם יוקם מאגר אגירה לחירום כך שבמקרה של תקלה יוזרמו השפכים באופן מיידי למאגרים על מנת שלא יגלשו מחוץ למערכת ההולכה. מערכת עצומה זו של קווי סניקה, תחנות השאיבה ומאגרי החירום משקפת את הראייה האסטרטגית של הנהלת התאגיד, שעיקרה מזעור לכדי מינימום של אפשרות לגלישת שפכים לנחל ולים והתאגיד משקיע בכך אמצעים רבים מאד.

גם בתחום הביוב: התאגיד משקיע היום וישקיע- במסגרת תכנית האב בשדרוג התשתיות ברובעים הוותיקים כך שצנרת הולכת הביוב בהם תהיה חדישה, רחבה וטובה יותר. היקף ההשקעה ברובעים הוותיקים יעמוד על עשרות מיליוני ₪.

בתכנית האב נכלל גם פרויקט פיתוח ושדרוג המכון לטיהור שפכים אשר התאגיד כבר החל בביצועו. בפרויקט מושקעים מאות מיליוני ₪ והוא נועד להגדיל את היקף הטיפול בשפכים בעיר כך שיתאים לתכניות הפיתוח של העיר ויאפשר שימוש חוזר במי השפכים להשקייה בלתי מוגבלת וכן ליצירת קומפוסט תוך שימוש באנרגיה ירוקה באמצעות ביוגז אשר יופק מהליך הפרדת השפכים במכון. גם פרויקט משמעותי זה מבוצע תוך ניהול מיטבי עם ראייה לעבר העתיד ברמה הטכנולוגית והסביבתית והן בהתאמה לתכניות האב של אשדוד.

במסגרת תכנית האב אף תמשך ההטמעה של טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות בתשתיות המים והביוב לאבטחת אמינות מערכת הולכת השפכים, איכות המים והשמירה על הסביבה. כיום מותקנות בתשתיות מערכות מתקדמות וחדשניות אשר יוטמעו גם בתשתיות החדשות, כדוגמת : מערכת בקרה און ליין שמשדרת 24 שעות באמצעות מצלמות וחיישנים מתקדמים ומדווחת על גובה השפכים בצנרת ובתחנות השאיבה, מערכת המידע הגיאוגרפית ( GIS ) המאפשרת לאנשי המקצוע של התאגיד לשלוט ולבקר את המתרחש בשטח באופן קבוע ולשפר את המהירות ויכולת מתן התגובה לגלישות ביוב, דליפות במערכת המים, טיפול בתקלות בצנרת ועוד, מערכת בקרה און ליין חדישה שפועלת באמצעות מצלמות וחיישנים, רשת גנרטורים לפעילות רציפה במקרים של הפסקות חשמל ורעידות אדמה וכן מערכות מתקדמות לנטרול ריחות רעים.

חידוש טכנולוגי נוסף במסגרת תכנית האב אשר יוטמע בהליך רב שנתי, הינו התקנת מדי מים לקריאה מרחוק (קר"מ) בכל העיר: מדי מים אלו פועלים באמצעות חיישנים אלחוטיים המבוססים על טכנולוגיה חדשנית ומתקדמת מאד אשר ישדרו און ליין את נתוני הצריכה ובכך יאפשרו מדידה מדויקת, איתור מהיר של תקלות במערכת, התרעה מיידית על נזילה בצנרת הפרטית והמשותפת של התושבים וצמצום פחת המים כתוצאה מכך.

לסיכום יודגש כי במסגרת הניהול המיטבי והראיה קדימה-אל עבר העתיד, גובשה בתאגיד תכנית ביצוע מפורטת ומעמיקה לתכנית האב ולשדרוג התשתיות בשכונות הוותיקות, כולל תקציב ומועדי ביצוע לשלוש השנים הקרובות. מנכ"ל התאגיד שלמה אטיאס סיכם," העבודה הרבה והמשמעותית בתכנון והיציאה לביצוע של התוכניות המקיפות לתשתיות מים וביוב בעיר, נועדה להמשיך ולמצב את העיר אשדוד בראש הערים הגדולות בישראל בכל הנוגע לתחום זה ובכדי שתושבי הרובעים הוותיקים והחדשים יוסיפו ליהנות מהשירותים הטובים ביותר- בתחום המים והביוב. התכנית החדשה תזניק את אשדוד כמובילה גם בעתיד".

בתמונה: מנכ"ל "יובלים אשדוד" שלמה אטיאס (צילום: יובלים אשדוד).

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך