מרגש: סוגרים מעגל באור לחינוך

אלינור משה, בת 20, וארתור דוידוב, בן 22, סגרו מעגל ראשון בעמותת אור לחינוך, הפועלת באשדוד מזה 15 שנה. כשלמדו בכיתה ו' הם היו חניכים בסניף אשדוד של אור לחינוך ובתיכון הם בחרו להיות חונכים באור לחינוך במסגרת מעורבות אישית
אור באשדוד

אשדוד היא מקום היווסדה של עמותת אור לחינוך שנוסדה על ידי ליאור לפיד, תושב אשדוד, בהיותו תלמיד תיכון מתנדב ופעיל חברתי. לליאור היה חזון ענק אשר הפך למציאות – לחזק ולהצמיח את הפוטנציאל האישי של ילדים ובני נוער מהפריפריה החברתית הנמצאים מחוץ לתשומת הלב, ולתת להם את הפלטפורמה והכלים להיות מרכז חיובי, משמעותי ושייך! בסיס החזון של העמותה הוא ככתוב במקרא  – "חנוך לנער על פי דרכו".

עמותת אור לחינוך מפעילה תכנית חונכות ייחודית בין תלמידי תיכון לתלמידי כיתות ו' שקטים וביישנים מהפריפריה החברתית של מדינת ישראל. תכנית החונכות של אור לחינוך היא מסוג שונה לחלוטין: בלי שיעורי בית או הכנה למבחנים, אלא מתמקדת בנקודות החוזק ותחומי העניין של המשתתפים, תוך יצירת מסגרת חברתית משמעותית.

 

מידי שנה, בשיתוף פעולה ובמימונה של עיריית אשדוד במסגרת מעורבות חברתית ובתמיכת חברת אדמה אגן, עמותת אור לחינוך מפעילה שני סניפים, במקיף ו' ובמקיף א', בהם משתתפים למעלה מ-50 חונכים וחניכים. כמו כן, למעלה מ-150 חונכים וחניכים משתתפים בפעילות אור לחינוך בבאר שבע ובערד. "אור לחינוך עזרה לי בלא מעט קשיים חברתיים ואישיים כשהייתי חניכה בת 12" מספרת אלינור משה, המשתחררת מצה"ל בימים אלו. "אין לי מספיק מילים להגיד עד כמה אני מעריכה את העמותה שנתנה לי כל כך הרבה בלי לקחת שום תמורה. זה גם מה שהעמותה לימדה אותי – להאמין בעצמי, לאהוב את האחר ולהחזיר בחזרה לקהילה". כשעלתה לכיתה ט' אלינור החליטה להתנדב, במסגרת מעורבות חברתית, כחונכת באור לחינוך. "הייתה לי חניכה מדהימה שלא רציתי להיפרד ממנה" היא מספרת.

ארתור, כיום משרת בצה"ל, מספר שבכיתה ו' הוא היה תלמיד ביישן שפחד לומר מילה בבית הספר. "המחנכת שלי פנתה אליי ושאלה אם אני מעוניין להשתתף בפעילות אור לחינוך. לא הבנתי מה עושים שם, אבל החלטתי להשתתף. הצמידו לי חונכת אותה פגשתי מידי שבוע במהלך השנה. זה היה מספיק כדי להתחבר אליי ולהפוך אותי מתלמיד קטן וביישן למישהו שמסוגל לדבר ולהביע את דעתי מול עשרות ומאות אנשים". כשעלה לכיתה ט' החליט ארתור שאת המחוייבות האישית שלו הוא יעשה כחונך באור לחינוך. "היה לי חניך שהיה בדיוק כמוני – ביישן וסגור. אך בסוף השנה הוא היה מלא בביטחון עצמי והוא כבר לא התבייש לשחק עם בני גילו. אני הבנתי שעשיתי סגירת מעגל!" אמר בהתרגשות.

אלינור וארתור סגרו את המעגל הראשון באור לחינוך. הם היו חניכים כשלמדו בבית הספר היסודי, וחונכים במסגרת מעורבות חברתית כשעלו לתיכון. שניהם מספרים כי הם מחכים לסגור את המעגל השני – להיות סטודנטים מלגאים המנהלים את סניפי אור לחינוך באשדוד. "עמותת אור לחינוך מאפשרת לחונכים ולחניכים כאחד להיות מי שהם  – בלי לשפוט. אני עוד מעט משתחררת מהצבא ואני אחזור להתנדב באור לחינוך עד כמה שאוכל" אלינור מספרת.

מיום היווסדה של העמותה מאות בני נוער באשדוד בחרו להתנדב באור לחינוך כחונכים למאות חניכים, תלמידי כיתות ו'. בבחירתם להיות חונכים הם משמשים כמודל לחיקוי המעביר מסר ברור לחניכים שלהם – להאמין בעצמך, לאהוב את האחר ואת חשיבות ההתנדבות והתרומה לקהילה, לחברה, לעיר ולמדינה.

בימים אלו אנו פותחים את ההרשמה לסטודנטים מלגאים לתפקידי ניהול והדרכה של סניפי אור לחינוך באשדוד.

אינדה פלינט, מנהלת התנדבות רשותית במינהל החינוך, אומרת: "עיריית אשדוד רואה את פעילות 'אור לחינוך' כגורם מקדם אשר תומך ברעיון של הערבות ההדדית בין בתי הספר התיכונים לבתי הספר היסודיים המזינים אותם, ורואים בתהליך החינוכי ערכי חברתי  שהילדים עוברים חלק בלתי נפרד מהלמידה עצמה. חינוך למעורבות חברתית משמעותית יהפכו את התלמידים לאזרחים טובים יותר ולגיוס משמעותי לצבא".

 

אילנה, מחברת אדמה אגן, מציינת כי חברת אדמה אגן מאמינה במעורבות חברתית מתוך אחריות. "אנו פועלים ומשקיעים רבות בעשייה חברתית באשדוד, בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית, עמותות שונות וקהילות עירוניות. אנחנו  שמחים וגאים להיות שותפים, יחד עם עיריית אשדוד, בפעילות עמותת אור לחינוך בעיר, בה משתתפים עשרות חונכים וחניכים מ-10 בתי ספר תיכוניים ויסודיים בעיר. לאורך השנים אנו רואים את הילדים ובני הנוער נרתמים, מתעצמים ומחזקים את ביטחונם העצמי ותחושת המסוגלות שלהם דרך השתתפותם בתכנית של אור לחינוך".

עודד פרומוביץ, מנכ"ל עמותת אור לחינוך אומר: "לפני 15 שנה נולד באשדוד החזון של אור לחינוך. מאז, אלפי בוגרות ובוגרים השתתפו בפעילות שלנו ברחבי הארץ, ורבים מהם חוזרים ולוקחים חלק פעיל בפעילות שלנו. אנו מברכים את שיתוף הפעולה הפורה וארוך השנים עם עיריית אשדוד וחברת אדמה אגן, החולקים איתנו חזון משותף ותומכים בפעילותנו. אנו מקווים כי שיתוף פעולה זה ילך ויתרחב בשנים הקרובות ויאפשר לעוד ילדים ובני נוער בעיר הנמצאים מחוץ לתשומת הלב, להפוך להיות מרכז חיובי, משמעותי ושייך!".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך