מתנה למדינה – לזכר הבן שנפל במלחמה

קרוב לשלושים שנה חינכה יפית איטח דורות של ילדי גן ובית ספר בישראל ולימדה אותם את הנושא 'אהבת המולדת', השזור בנימי נפשה. הספר 'מתנה למדינה' נוצר מתוך הצורך לחנך את הילדים לאהבת המולדת ולנתינה והיא נהגה לספר אותו לקראת יום העצמאות
מתנה למדינה - לזכר הבן שנפל במלחמה

במהלך השנים הפך הספר לגולת הכותרת של שחיברה יפית ושמה 'תבנית נוף מולדת-אין לי ארץ אחרת'. התכנית הייתה מועמדת לפרס החינוך ונכללה באסופה של יוזמות חינוכיות. שנה לאחר יישומה של התכנית נפל בנה צחי איטח ז”ל, שהיה החייל האחרון שנפל על אדמת לבנון לפני הנסיגה. ב־11 בפברואר 2000, בצהרי יום שישי, הוא ורועי כהן, חברו ליחידת הפלחה”ן (פלוגת החבלה וההנדסה) של גבעתי, עלו לעמדת השמירה במוצב הבופור.

טיל שנורה לעברם הרג את איטח במקום ופצע את כהן באורח אנוש. עם נפילתו  על הגנת המולדת גמלה אצלה ההחלטה להפוך את צחי לגיבור הספר .דמותו של צחי וסיפור היחידה כולה הונצחו גם בספר “אם יש גן עדן” שכתב רון לשם, ובהמשך בסרט “בופור”, שביים יוסף סידר. "בשנת 99’ כתבתי סיפור על ילד שמעניק מתנה למדינה, ולאחר שצחי נהרג, הבנתי שגיבור הספר הוא צחי שלי בעצם”, אומרת אמו יפית. “זה סיפור ערכי, מלא בנתינה, בדיוק כפי שצחי היה."

"היא באה אליי וסיפרה לי…"

"מי באה אליך ?"

" המדינה, היא הייתה כאן וסיפרה לי כמה היא עצובה, ולכן החלטתי להכין מתנה כדי לשמח אותה ולהעלות חיוך על פניה".

נדרשו לה עשר שנים להוציא לאור את ספר הילדים "מתנה למדינה"-סיפור מרגש עד דמעות המחנך לערכיות, לאהבה ולנתינה באמצעות דו שיח בין המדינה לצחי הקטן ובהשתתפותם הפעילה של הילדים. במהלך כל השנה היא מגיעה לבתי ספר ברחבי הארץ עם הספר, והיא אף פתחה דף פייסבוק, שבו הורים וילדים מצלמים עצמם קוראים בספר ומספרים על החוויה.

צחי איטח ז"ל

"המתנה הפרטית שלי למדינה כבר ניתנה, וכיום אני מקווה שבעזרת הספר אתן גם מתנה לחנך את הדור הצעיר לאהבת הארץ וערכיות", היא אומרת. "אם זה יהיה המוטיב שלנו, יהיה פה טוב יותר".

הסיפור של סמל צחי איטח ז”ל הוא סיפור של הנצחה: סיפורם של הורים, שכבר שנים רבות מבקשים שבנם לא יישכח ועושים הכול כדי לשמר שם, פנים וקווים לדמותו. הנצחה פעילה ויומיומית, שמטרתה להנחיל לכל אדם בארץ את אישיותו של איטח וערכיו לאהבת אדם ומולדת.

'מתנה למדינה'- ד"ר יפית איטח בשעת סיפור לילדים. הספרייה העירונית, קיבוץ גלויות 4, אשדוד, למידע:08-8564280 . הכניסה חופשית.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך