כלבים מדברים רגשות

לדבר זה בכלל לא פשוט, לדבר רגשות זה אימון. אנחנו כבר יודעים שלא לכולם קל וזורם לדבר רגשות, להמליל תחושות, או לשתף ברגש, כאב או תסכול. לסביבה שבה אנו גדלים, ובה אנו מגדלים ילדים, יש השפעה גדולה על ההתפתחות שלנו ושלהם. זה לא קורה מעצמו, זה דורש מאתנו להפוך את השיתוף לחלק משגרת הבית שלנו, לשתף במה שמתרחש בחיים שלנו, ולהתעניין ולהקשיב למה שמתרחש בחיים שלהם. עבור חלק מאיתנו זו משימה די פשוטה, ועבור אחרים קצת פחות. פעמים רבות,  בית המעודד דיבור ושיתוף מסייע לכך, טיפול עוזר, ויש תיווך, המקל על התהליך.
כלבים מדברים רגשות

במסגרת עבודתי בקליניקה, וגם בכובע אחר שלי, בהובלת תוכנית עוצמות לטיפול רגשי, מטעם מינהל החינוך ב-26 בתי ספר יסודיים בעיר, אני חווה פעמים רבות את התהליך שעוברים ילדים ומבוגרים. תהליך המזהה רגשות, תורם לוויסות תהליכים אימפולסיביים, מקל על המללת רגשות, ובונה תהליכי הצלחה. מדובר על תהליך מתמשך של העצמה ובניית ערך עצמי, ללא ביקורת, ללא שיפוטיות, מתוך קבלה ללא תנאי. זוהי האינטראקציה עם הכלב.

כלבים, אכן עושים את העבודה בצורה יוצאת מן הכלל. לא פעם שמענו, כי  אין חבר טוב כמו הכלב; הוא נאמן, אוהב ללא תנאים, חכם ותמיד שמח להיות בחברתנו. יש מחקרים המעידים כי החבר הכי טוב שלכם גם יודע עליכם הרבה יותר ממה שחשבתם. הוא מזהה את התחושות שלכם, מבין את התוכניות שלכם לעתיד ואפילו יכול לאבחן את מצבכם הבריאותי. חוקרים משוודיה החליטו לבדוק את ההשפעה הרפואית המיוחסת לכלבים בצורה מדעית ומבוססת יותר. מישל קורטז מדווחת על המחקר במגזין המוכר "בלומברג": "כלב יכול להביא הרבה אהבה לחייך, הוא יכול אף לעשות אותם מעט יותר ארוכים".

הקשר בין בני האדם לכלבים הוא הדוק ביותר. הכלבים ניחנים ביכולת לתקשר, לעורר רגשות ולהסיר מחסומים רגשיים. יכולות אלו מהוות בסיס להיעזרות בכלבים לטובת טיפול באנשים. המפגש בין כלבים לבני אדם מאפשר נתינה וקבלת אהבה, מספק חיזוקים חיוביים וחווית הצלחה ובכך תורם לשיפור רווחתו הנפשית והפיזית של המטופל.

לכלב יש תגובה ספונטנית ומיידית. הקשר עם הכלב, המגע, מסייעים ליצירת תחושת אמון, אמפתיה, דאגה, הזדהות ומוטיבציה. כלבים מזהים רגשות, כעס ותסכול, תחושות של דחייה, מצב רוח ירוד ועזיבה. הם מתחברים לילדים, ולמבוגרים, ומצליחים להוציא מאיתנו את המיטב. ילד שיש לו דימוי עצמי נמוך מתקבל תמיד על ידי הכלב בשמחה ובאהבה.

באולפן התארחו גל ואדל, החולקים אהבה גדולה, וכלב גם. התארחה גם מירב, מטפלת בכלבנות טיפולית, שחשפה בפנינו את היכולת לחמול, לקבל ולפתח בטחון עצמי, כתוצאה מאינטראקציה עם כלבים.

לא כל אחד מתחבר לכלבים, או לבעלי חיים, יחד עם זאת אין ספק כי במקום שבהם מתקיימת אינטראקציה שכזו, היא יוצרת שינוי ומקרבת לבבות.

לא כל בית בנוי לדיירים הולכים על ארבע, ומכאן גם הפנייה ליצור אינטראקציות שכאלה, כדי להתאמן בניהול רגש ורגשות. בסופו של דבר, אהבה, היא בכל השפות. כמו שאמר ד"ר דוליטל: "אני יכול לדבר עם החיות, והחיות מדברות איתי…".

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך