מיקי רוזנברג: "ג'קי בן זקן עשה בשביל הספורט באשדוד מה שאף אחד אחר לא עשה"

מנכ"ל רשות הספורט העירונית מיקי רוזנברג, מלווה את הספורט באשדוד מזה 40 שנה, לאחרונה תפסה אשדוד מקום של קבע בצמרת מבין הערים העוסקות בפעילות ספורטיבית, עממית וגם הישגית, ואף הצמיחה ספורטאים המייצגים את ישראל בעולם. עם סיום שנת הפעילות, מספר רוזנברג על ההצלחות ועל הדברים הטעונים שיפור, ושם דגש מיוחד על הדור הבא של הספורטאים בעיר, הוא גם אומר סביב מחאת האוהדים בכדורגל: "בשום ענף ספורט לא הגיע אדם פרטי והכניס את היד לכיס, כמו שג'קי עשה וזה מבלי להיכנס לסכומים ומספרים. אני יודע את האמת ולי אי אפשר לספר סיפורים, ואת זה אני אומר כאיש עירוני, שלא נמנה על חבריו של ג'קי בן זקן"

כשמדברים עם מיקי רוזנברג, מנכ"ל רשות הספורט העירונית, על החלק המשמעותי של פעילות הרשות, הוא בוחר לפתוח עם החלק של התשתיות. ולא, לא מדובר על תשתיות של כבישים, גם לא על מתקני הספורט. כשמיקי רוזנברג מדבר על תשתיות, הוא מדבר על הדור הבא של הספורטאים באשדוד, על הילדים והנוער, הנהנים משלל תקציבים ופרויקטים לעידוד המצוינות, ושם לטענתו, יש לשים את עיקר המאמצים כדי לטפח הן את תרבות הספורט באשדוד והן את ההישגים.

מהנתונים שבידי משרד התרבות והספורט עולה, כי מספר הספורטאים בישראל קטן משמעותית בהשוואה למדינות מפותחות בעולם. כך, בשנת 2012 מספר הספורטאים הרשומים בישראל עמד על כ-150 אלף בלבד, מתוך כ-8 מיליון תושבים (1.87%). זאת, לעומת דנמרק, מדינה המונה כ-5.5 מיליון תושבים, בה רשומים כ-1.7 מיליון מהם כספורטאים (30.9%), ושבדיה מדינה המונה כ- 9.5 מיליון תושבים, בה רשומים כ-3.3 מיליון ספורטאים פעילים (מגיל 7) (34.5%).

ענף הכדורגל, המהווה את ענף הספורט הפופולרי בישראל ובעולם כולו, המצב דומה: בעונת המשחקים 2011/2012 היו רשומים בישראל כ-30,000 שחקנים בכל הגילאים, המהווים כ-0.4% מהאוכלוסייה, לעומת כ-4% בממוצע במדינות מקבילות באירופה. בשוויץ לדוגמה, מדינה המונה כ-7.9 מיליון תושבים, רשומים כ- 233 אלף כדורגלנים (3.7% מכלל האוכלוסייה).

כמו כן, בישראל רשומים כ-280 מועדוני חובבנים בלבד, לעומת כ-1,500 בשוויץ. בנוסף, בכ-60% מהיישובים בישראל בהם מספר התושבים עולה על 1,000, אין מועדון כדורגל. בנוסף, מנתוני התוכנית הלאומית לאורח חיים בריא עולה כי שיעור ההשמנה והמחלות הכרוניות (לרבות סוכרת), בקרב ילדים ובני נוער, נמצא בעלייה מתמדת בישראל והוא מהגבוהים בעולם המערבי, כ-26% מהילדים בארץ הם בעלי משקל עודף.לאור נתונים אלו, והחשיבות הרבה שמייחס משרד התרבות והספורט לעידוד ילדים ובני נוער לעסוק בספורט ובפעילות גופנית, המשרד שם כמטרה לנגד עיניו, בתכניות העבודה לשנים 2013-2014, להרחיב את בסיס הפירמידה של הספורט. קרי, להגדיל את מספר העוסקים בספורט ובפעילות גופנית, בדגש על ילדים ובני נוער עד גיל 18.

באשדוד פועלים במקביל שלושה פרויקטים: פרחי ספורט, זוזו ומרכזי מצוינות. פיתוח והרחבת המעגלים באמצעות פרויקטים אלו, מינפו את ענפי הספורט דרך בתי הספר, כשיותר ויותר ילדי בית ספר יסודי נחשפים לענפי ספורט תחרותיים עקב כניסתן של אגודות הספורט השונות לתוף מתחמי בתי הספר, וכך זה מאפשר את הרחבת התשתיות עבור אגודות הספורט.

שחייני העתיד של ישראל
אחד ממקורות הגאווה הגדולים של רשות הספורט הוא בית הספר העירוני לשחייה. כמעט בכל מחזור אולימפי ישנו שחיין אשדודי המייצג את ישראל באולימפיאדה, שזהו פרי פועלו של בית הספר לשחייה, המפעיל כ-700 חניכים + 60 ספורטאים מצויינים, שהבכיר ביניהם, יעקב תומרקין, שהוא הספורטאי הישראלי הראשון שהשיג את הקריטריון האולימפי והבטיח את השתתפותו באולימפידת ריו 2016. השנה אף הגדילו לעשות, ובמסגרת ביה"ס פתחו שתי קבוצות כדור מים, שכבר פועלות ומתחרות במסגרת הליגה הסדירה.גאווה מקומית נוספת הוא עוז אדם, אלוף ישראל בשייט על דגם "לייזר", המתמודד בימים אלו על השגת הקריטריון האולימפי. זהו למעשה השייט הבוגר הראשון ממועדון השיט המקומי המתמודד ברמות אלו.

מועדון השייט העירוני הפועל באשדוד מזה מספר שנים, נמצא במגמת עלייה מתמדת ושייטיו קצרו הישגים רבים בכל האליפויות האחרונות. ענף השייט שהתפתח בעיר הביא גם להקמת קבוצה של גולשי רוח תחרותיים בהנחיית טובי המאמנים. במקביל לגידול בפעילות נוצרה מצוקה של מתקנים. בשנה החולפת סיימו את הגדלתו של אולם הכדורסל במקיף ז' (הקריה), המארח את קבוצות הכדורסל של בני ובנות מכבי אשדוד. בנוסף, נחנך אולם ספורט חדש ומודרני במקיף ט', שהוא הבית של הפועל אשדוד בכדוריד. כמו כן בימים אלו נמצאים בבנייה שני אולמות נוספים; אולם ספורט רב תכליתי באזור ט"ו בבי"ס אופק ואולם ספורט בבי"ס שילה.

אשדוד כמודל ארצי
פעילותה של רשות הספורט העירונית הביאה אותה להיות מודל ארצי לפעילות העממית של אורח חיים בריא. הסקר האחרון שהתבצע ע"י חברת "מחשוב", קבע שכמות התושבים העוסקת בפעילות גופנית באשדוד באופן תדיר (לפחות פעמיים בשבוע) היא 64%, שזהו הישג חסר תקדים לאור המבנה הדמוגרפי של העיר.אחד הגורמים לנתון זה היא פעילות המאמנט שתפסה תאוצה אדירה. המשחק מהווה טרנד ארצי, כשרק באשדוד נרשמו 22 קבוצות ואף הוקמה ליגה עירונית, כשכל קבוצה מייצגת למעשה את בית הספר (מורות + אמהות). בנוסף, יש את הפעילויות השוטפות של טאי צ'י, זומבה ויוגה.

ביום חמישי מתקיים הפנינג הליכה רב משתתפים שהוא למעשה סיכום פעילות הספורט העממי בעיר, ולמעשה הפך לאירוע קבע בעיר, יחד עם מירוץ אשדוד המסורתי בו השתתפו השנה כ-4,000 רצים בכל המקצים, שיוט עמוס שגם בו נרשם מספר חסר תקדים של למעלה מ-300 משתתפים וכן תתקיים אליפות העולם בריקודים סלונים, ומתוכנן אף טורניר שחמט בינלאומי בעיר.

"זו הייתה אחת השנים הקשות לספורט באשדוד", אומר רוזנברג, "הירידה של מ.ס. אשדוד עם כל מה שהיה מסביב, מאבקי ההישרדות הקשים של מכבי אשדוד כדורסל ואף ההתמודדות של בנות אשדוד באירופה, שלוותה בהרבה לחצים ומתחים, למרות שזה נגמר עם אליפות מתוקה מתוקה".

אולי זה בגלל היעדר אוהדים ביציעים שייתנו את הערך המוסף לקבוצות?
"האוהדים, ולא רק באשדוד, נדבקים להצלחה. אילו מ.ס. היו בצמרת כולם היו אוהבים אותה ולא היינו רואים שום מחאות".

אתה חושב שהמחאה מוצדקת?
"אני לא רוצה להיכנס לזה כרגע. אני רק יכול להגיד דבר אחד, שג'קי בן זקן עשה בשביל הספורט באשדוד מה שאף אחד אחר לא עשה. בשום ענף ספורט לא הגיע אדם פרטי והכניס את היד לכיס, כמו שג'קי עשה וזה מבלי להיכנס לסכומים ומספרים. אני יודע את האמת ולי אי אפשר לספר סיפורים, ואת זה אני אומר כאיש עירוני, שלא נמנה על חבריו של ג'קי בן זקן".

אז למה בקבוצת הנשים לא נדבקו להצלחה?
"אני חושב שכן נדבקו, אבל לא מספיק. בטוח שאם הקבוצה לא הייתה בצמרת, אז גם האוהדים האלה שבאים לא היו מגיעים באותם מספרים. בכל הקבוצות צריכים לעשות עבודה שיווקית, בעיקר בקרב בתי הספר, וליצור תהליך שייבנה לאורך זמן".

יש ביקורת על כך שהעירייה משקיעה כספי ציבור בספורט מקצועני, שחלק מהכסף משמש תשלום שכרם של שחקנים זרים שמגיעים לכאן.
"העיר אשדוד השקיעה הרבה מאוד משאבים בתחום הספורט, ולא בכדי זכתה להיקרא 'עיר הספורט של ישראל'. המדיניות של העירייה להשקיע בספורט תחרותי מושכת תשומת לב ומושכת ספורטאים צעירים. תמיד עומדת השאלה האם הספורט הוא לאלפים או לאלופים, ואנו חושבים כי האלופים, גם אם הם זרים, הם שיביאו את האלפים אחריהם.

אבל מבחינת הישגים, כמו שאמרנו, לא משהו…
"השנה היינו העיר היחידה בארץ עם קבוצות ליגת העל בכל ענפי הכדור. לא תל אביב, לא ירושלים, לא חיפה ולא אף עיר אחרת יכולים להתגאות בנתון הזה. בכלל, מעטות הרשויות המעמידות מתקנים מסובסדים ברמה כזו לכל אגודות ספורט בעיר, ואין זפק שזה תורם להצלחתן".

בתחום הכדורגל אין מה להתגאות כל כך במתקן.
"נכון מאד, אצטדיון הי"א הוא אצטדיון מיושן ולא מתאים לימינו, במיוחד כשאנחנו רואים אצטדיונים יפהפיים בכל הארץ. הסיפור הוא מורכב ומעורבים בו מספר גופים ארציים, וזה לאו דווקא בידיים שלנו, אבל אני בהחלט מחכה לראות את הנחת אבן הפינה לקריית הספורט החדשה, שצפויה לקום בחלק הצפוני של העיר, סמוך לנחל לכיש".

אז אם לסכם את השנה?
"אני יכול להגיד, שמתוך 40 שנה שאני במערכת, אלה היו ללא ספק 5 השנים הטובות ביותר בהן נעשתה פה מהפיכה של ממש. אם בשנת 2008 כמות העוסקים בספורט באשדוד עמדה על 20% לעומת ממוצע ארצי של 26%, בשנת 2010 הפכנו למודל ארצי ובשנת 2015 אנחנו עומדים על 64% כשגם תרמנו רבות לעליית הממוצע הארצי שנע סביב ה-50%. אין ספק שאת האחריות לשינוי הקיצוני הזה יש לזקוף לזכותו של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, שמיום היבחרו הניף את דגל הפעילות הספורטיבית ואורח החיים הבריא".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך