נלחמים בסרטן צוואר הרחם: 2400 נשים מאשדוד עברו בדיקה מהפכנית

תוצאות שיטת בדיקה חדשה לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם הדהימו את המומחים במכבי: בתוך כשנה נרשמה עלייה של 33% בגילוי מוקדם של ממצאים סרטניים וטרום סרטניים * המשמעות - מאות נשים שבעבר לא היו מאותרות כבעלות סיכון לחלות, אותרו וטופלו בהתאם * מכבי היא הקופה היחידה שמבצעת כיום את הבדיקה בישראל, ותוך פחות משנה נבדקו כבר כ-2400 נשים מאשדוד
רופא בודק פציינטית בביתהחולים

מידי שנה מאובחנות כ-250 נשים בישראל כחולות בסרטן צוואר הרחם וכ-80 נשים נפטרות בכל שנה מהמחלה. כ-5000 נשים נוספות מאותרות עם ממצאים טרום סרטניים כאשר מדובר בסרטן הרביעי בשכיחותו בקרב נשים בעולם (נתוני האגודה למלחמה בסרטן).

הגורם לסרטן צוואר הרחם הוא נגיף הפפילומה, שעובר בדרך כלל בקיום יחסי מין. לרוב, הנגיף תוקף את גוף האישה בשנות ה-20 לחייה וב-10% מהמקרים נשאר בגוף ונוטה להתפתח בגילאי 30-50 לנגעים טרום סרטניים או סרטניים.

סרטן צוואר הרחם ידוע כסרטן אלים, ולכן לגילוי מוקדם שלו יש חשיבות רבה בטיפול יעיל בו. חיסון נגד נגיף הפפילומה ובדיקת הפאפ (משטח צוואר הרחם), הן הדרכים למנוע את המחלה, וכיום כ-50% מהנשים בישראל מבצעות את בדיקת הפאפ בשגרה.

מכבי אשדוד

במכבי שירותי בריאות מתבצעות כ-140,000 בדיקות פאפ מידי שנה. לפני כשנה החליטה מכבי להכניס לשימוש שיטת בדיקה חדשנית,Primary Cervical HPV DNA Testing. הבדיקה נועדה לשפר את יכולת הניבוי והזיהוי של ממצאים חריגים בצוואר הרחם ולהפחית את שיעור האבחונים השגויים. באמצעותה העריכו במכבי כי ניתן יהיה לזהות ממצאים בצורה מדויקת יותר ואמינה יותר, ובכך למנוע את התפתחות המחלה במספר רב יותר של נשים. נתוני תוצאות הבדיקה שמתפרסמים כעת הצדיקו את ההערכות ומצביעים על עלייה של לא פחות מ-33% באיתור מוקדם של ממצאים סרטניים וטרום סרטניים בקרב הנשים שנבדקו השנה. נתונים אלו אף גבוהים יותר מנתונים שנצפו במדינות אחרות בעולם שאימצו את השיטה החדשה, כמו ארה"ב והולנד, שם דווח על עלייה של כ-20% בשיעור הגילוי המוקדם.

ד"ר אדוארדו שכטר, מומחה לרפואת נשים ולצוואר הרחם במכבי שירותי בריאות: "בשיטה החדשה, הדגימה מנותחת באמצעות מכשור מתקדם שמאתר קודם כל האם הנגיף נמצא כלל בגוף האישה. כל בדיקה שנמצאת חיובית לזני הפפילומה שנחשבים למסוכנים נבדקת בשנית בצורה מעמיקה, ועליה מבוצעת בדיקת 'פאפ דק' כדי לאשש את ממצאי הבדיקה. דרך זו מבטיחה תוצאות מדויקות יותר מבדיקת הפאפ הקודמת שלא בדקה את נוכחות הנגיף".

מנתוני מכבי עולה שבחודשים מרץ עד דצמבר 2018, אותרו ממצאים טרום סרטניים או סרטניים אצל כ-800 נשים יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה (תקופה בה נעשה שימוש בבדיקה הקודמת). נשים אלו ככל הנראה לא היו מאותרות כבעלות ממצאים ע"י בדיקת הפאפ הישנה וייתכן ובתוך מספר שנים היו לוקות בסרטן צוואר הרחם.

אם הבדיקה החדשה הייתה מבוצעת גם ביתר הקופות, ההערכה היא כי אצל כ-2,500 נשים נוספות שנבדקו השנה היו מתגלים ממצאים סרטניים או טרום סרטניים, והן היו יכולות להישלח לטיפול שהיה מונע מהן לחלות במחלה בעתיד.

בישראל בדיקת הפאפ כלולה בסל הבריאות הממלכתי לנשים בגילאי 30-54, אחת לשלוש שנים. ועדת הסל האחרונה שפרסמה את מסקנותיה לפני כחודש כללה את קבוצת הנשים בגילאי 30-34 שקודם לכן לא הייתה כלולה בהמלצות. מכבי היא הקופה היחידה המציעה את הבדיקה ללא תשלום אחת לשלוש שנים כבר מגיל 25. החלטה זו הוכיחה את עצמה מאז כניסתה לתוקף לאור עלייה בגילוי נגעים סרטניים וטרום סרטניים בקרב נשים בגילאי 25-35.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך