המבנה בכניסה לאזור התעשייה הקלה נמכר בעשרות מיליוני שקלים!

בעיר אשדוד ישנם פילים לבנים רבים, את חלקם הגדול רוב תושבי העיר מכירים, אך הסיפורים שעומדים מאחורי כל אחד מהם מסקרנים כל פעם מחדש. לאחר מאמץ רב של עסקנים מקומיים, הצליחו האחים סעדיאן להיפתר מ"הפיל הלבן" המפורסם ביותר שנמצא בצומת הכי עמוס בעיר, ותודות לחברת המסחר "פלאר", שרכשה אותו בעסקה המוערכת בעשרות מיליוני שקלים, הוא יהפוך לבניין משרדים מתקדם וחדיש, לשדרת חנויות ואולמות תצוגה
המבנה בכניסה לאזור התעשייה הקלה נמכר בעשרות מיליוני שקלים!

אין כמעט מי מתושבי אשדוד שלא עבר בצומת הרחובות בני ברית ומשה סנה (כביש s), ולא שם לב לבניין הענק והשומם, שנמצא בפתחו של אזור התעשייה הקלה, סביבו כבר הספיקו להתקבץ להם מבנים קטנים שנבנו בשנים האחרונות, אך הוא נשאר חצי בנוי וכמעט אף אחד מהקוראים לא מכיר את הסיפור המורכב שעומד מאחוריו.

באשדוד ישנם מספר בניינים נטושים המכונים "פילים לבנים", ובעבר כתבנו כאן בעיתון "המגזין" באריכות על הנושא הזה. כמה מהמבנים כבר הספיקו לצאת לתכנון מחודש, חלקם כבר נהרסו במסגרת פינוי-בינוי שמתבצע באזור א', וחלקם נשארו כשהיו. מעל כולם בלט המבנה שבאזור התעשייה, שנמצא על אם הרחובות הסואנים בעיר.

הבניין שנחשב לרחב והגדול ביותר מבין הבניינים הנטושים באזור, שימש במשך התקופה בו הוא נטוש, למקום מפלט עבור נרקומנים ושוהים בלתי חוקיים. לא אחת פשטה המשטרה בתום מבצע מורכב על הבניין, שהכיל בתוכו אנשים שהיו מסוכנים לציבור. הבניין שגודר מספר פעמים נפרץ שוב ושוב ע"י אנשים מסוכנים, ואף נעצרו מספר אנשים שערכו במקום עסקאות סמים.

מאחורי הבניין הזה, שנבנה בראשית שנות האלפיים, עומד סיפור ארוך ומורכב. באותה התקופה קרס אולם האירועים "וורסאי", ולאחר תקופה קצרה נכנסה המדינה לחשש הגדול מבניית גגות בבניינים בשיטת הפל-קל, לאחר שהתבסס החשד כי שיטת הבנייה הזו היא שיטה פסולה שגרמה לאסון הנוראי באולם האירועים בירושלים. מבנים רבים הושבתו ומשקיעים רבים הפסידו את כספם בעקבות אי השימוש במבנים אלו, וההפסדים התעצמו.

העבודות במבנה נכנסו להילוך גבוה

שיטת הפל-קל, שהומצאה על ידי המהנדס אלי רון, הציעה פתרון זול לבניית תקרות בטון. הפל-קל השתמש בארגזי פח כתחליף למוטות הפלדה, כך שהארגזים מונחים עם פניהם כלפי מטה ובין החללים שנוצרו ביניהם נוצק הבטון. התוצאה היא תקרת בטון שיש בה חללי אוויר. כאמור לאחר "אסון ורסאי", מומחי הנדסה הגיעו למסקנה שהפל-קל היא שיטה הנדסית פסולה. מפתח השיטה אלי רון הורשע ברשלנות וריצה עונש מאסר של ארבע שנים. יו"ר איגוד המהנדסים אמר בעבר כי "לא עקרונות השיטה הופכים את הפל-קל למסוכנת, אלא משום שהביצוע שלה בעייתי וכל סטייה ממנו הופכת את המבנה למסוכן. בפל-קל אין מקדמי ביטחון וזה דבר שאסור שיקרה בבנייה".

הבניין הנטוש שממוקם בתוך רחוב העבודה, כשמשני צדדיו נמצאים שדרות משה סנה ובני ברית, נבנה גם הוא בשיטת הפל-קל. בתקופת בנייתו הוא היה אמור להיות הבטחה גדולה, ואבן דרך חשובה בעולם המסחר המקומי, אך עם הגילוי על כך שהפל-קל היא שיטה מסוכנת, נעצרה הבנייה והבניין נשאר מיותם במשך עשרות שנים.

המשטרה פשטה על המבנה עשרות פעמים ועצרה שוהים בלתי חוקיים

מי שהחזיקו במבנה במשך שנים ארוכות הם האחים סעדיאן, שמוכרים לאשדודים רבים בעיקר בזכות החברה הענפה שלהם למחזור הממוקמת בכניסה לאשדוד. האחים הוותיקים הקימו מתחם פינוי אשפה ומחזור, ומתעסקים בתחום התברואה והאקולוגיה כבר למעלה מחמישים שנה, ובין היתר רכשו את המבנה להשקעה ארוכת טווח, אך לא ציפו שכספם ירד לטמיון.

במשך השנים המבנה שנבנה בתנאים מפוארים עמד למכירה, אך בעיית הפל-קל העיבה שוב ושוב על העסקאות במקום. המבנה שימש עסקים רבים על מנת להשתמש בו ככח פרסום, בעיקר בזכות מיקומו האסטרטגי והנחשב, שבו חולפים מדי יום אלפי מכוניות. אפילו במערכת הבחירות האחרונה לראשות ומועצת העיר, שימש הבניין למטרת פרסום עבור פוליטיקאים מקומיים.

ההערכה היא שתוך שנה המבנה יהיה מוכן לאכלוס

למרות שהמשא ומתן כשל פעם אחר פעם, בעלי המבנה לא התייאשו, וסוף סוף לפני תקופה קצרה הוא נרכש ע"י חברת "פלאר" שמגיעה מראשון לציון, ומתמחה בניהול מבני עסקים ומסחר. העסקה התקדמה במהירות הבזק, ובחברה החדשה נכנסו להליך שיפוץ מזורז, הכולל שיפוץ מאסיבי והפיכת המבנה לבטוח יותר בעקבות שינויים משמעותיים בבנייה, הכוללים "גילוח" קירות רבים ובנייתם מחדש בשיטה מודרנית ומתקדמת.

השבוע ביקרנו במקום על מנת להתרשם מקרוב בשיפוץ ההולך ומתקדם, ובמקום שהתעורר לחיים לאחר שנים ארוכות שרגל לא דרכה במקום. בתמונות שצילמנו ניתן לראות בבירור איך "גולח" הבניין שהיה מוכן חיצונית לחלוטין, וקירות רבים ממנו נהרסו על מנת לבנות אותו מחדש בדרך בטוחה יותר, כאשר השלד העיקרי נשאר כשהיה.

אחד ממנהלי העבודה במקום, שנחשב לנציג הבעלים, שוחח איתנו על החידוש המרענן ואמר: "שמענו כבר שכל העיר מדברת על כך שהפיל הלבן קם לתחייה. אנחנו שמחים שזה תופס תשומת לב, ואנחנו באמת יודעים את חשיבות המיקום של המבנה. לקחנו אותו מתוך הנחה שהוא צפוי לשמש את תושבי אשדוד הרבים".

השוהים הבלתי חוקיים לנו באופן קבוע במבנה הגדול, שקרוב למקומות העבודה שלהם באזור התעשייה

מנהל העבודה המשיך ואמר: "אנחנו מתכננים כאן מרכז עסקים שלא היה כמותו באשדוד, מודרני ומתקדם טכנולוגית, יבנה כאן משהו בסטנדרט אחר לחלוטין שיכלול תעסוקה, פנאי, מסחר, אולמות תצוגה ועוד. נכנסנו להילוך גבוהה ואנחנו מצפים שזה ילך מהר בעזרת השם".

בכיר בעיריית אשדוד, ששוחח על העניין עם עיתון "המגזין", אמר לנו כי "בעיריית אשדוד שמחים שסוף סוף הפיל הלבן שהיה הפנים של אזור התעשייה, נכנס לשימוש ויסייע לתושבים ולסוחרים המקומיים. כמובן שכל עניין הבטיחות נמצא בבדיקה שלנו, ואנחנו מבטיחים לסייע ככל שנתבקש".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך