האם ליגת הנשים בכדורסל בדרך להשבתה לפני משחקי חצי הגמר סל?

יו"ר מנהלת ליגת אתנה ווינר לנשים בכדורסל הודיעה כי לא יהיה מנוס מלפנות לבית המשפט לאחר שכספי מנהלת הליגה וכן כספי התמיכות לקבוצות לא הועברו כלל, זאת למרות התחייבות המדינה במסגרת עתירה קודמת בנושא, לפיה יחתמו הצדדים על הסכם שיווק חמש שנתי מתחדש בין המנהלת ל'אתנה'. שטרק: "עצוב לגלות דווקא בחודש בו אנו מציינים את יום האישה הבינלאומי, את היחס המזלזל שמקבל ספורט הנשים ממשרד התרבות והספורט.
מכבי בן בנות אשדוד
ישבתו? מכבי בן בנות אשדוד

האם ליגת העל בנשים בכדורסל בדרך לבית המשפט ומשם לשביתה? כספי מנהלת הליגה וכן כספי התמיכות לקבוצות לא הועברו כלל, זאת למרות התחייבות המדינה במסגרת עתירה קודמת בנושא.

יו"ר המנהלת, רו"ח איריס שטרק התייחסה היום לנושא: "התנהלותו של משרד התרבות הספורט מזלזלת ואיננה מקובלת, מדובר לא רק  על קיפוח ספורט הנשים ופגיעה חמורה באמון הציבור, אלא  מדובר גם  בביזיון בית המשפט. לא יהיה מנוס מלשוב לבית המשפט בכדי לקבל את הכספים שהובטחו ומגיעים לקבוצות הליגה ולמנהלת. עצוב שזו ההתנהלות של המשרד כלפי ספורט הנשים לקראת יום האישה הבינלאומי.  בג"צ הותיר בפנינו דלת פתוחה במידה והמשרד לא ייתן מענה לפי התחייבותו, ולצערי באין פתרון אחר נאלץ לפנות שוב לבג"צ בעניין זה, בדרישה למלא אחר ההתחייבויות התקציביות".  כזכור, במסגרת העתירה לבג"ץ 856/16 שטרק נ' המועצה להסדר הימורים בספורט ואח', הצהירו המדינה ומשרד התרבות והספורט כי יקצו מידי שנה, במשך 5 שנים, סכום של יותר מ-900,000 שקלים למנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל, באמצעות הסכם שיווק מתחדש משך חמש שנים של המנהלת עם 'אתנה' ומתקציבי המועצה לספורט נשים. בנוסף לכספי תמיכות של יותר מ-450,000 שקלים בשנה לכל קבוצה בליגת העל.

בפועל, למרות שבשתי העונות הראשונות נראה היה כי משרד הספורט עומד בהתחייבויות, בעונת המשחקים הנוכחית נמנע המשרד מלחתום על ההסכם השנתי המתחדש של 'אתנה' ומנהלת הליגה, על אף שהעונה כבר קרובה לסיום, וכן נמנע מלהעביר את כספי התמיכה לקבוצות, כאשר מתוך סכום של 450,000 ₪ שהובטח לקבוצות עבור השתתפות בליגת העל בעונה הקודמת הועברו רק כ-30 אלף שקלים. עונת המשחקים הנוכחית צפויה להסתיים במהלך חודש אפריל, אך בעוד כשבוע, צפויה עונת המשחקים להסתיים עבור שש מתוך עשר מקבוצות ליגת העל לנשים, עם התחלת משחקי חצי הגמר והגמר, ועליהם לשחרר את מרבית השחקניות הזרות, כאשר התקציבים אשר נועדו לתשלום המשכורות טרם הועברו.

כמובן, במהלך כל עונת המשחקים הנוכחית, עונת 2018-19, מקיימת מנהלת ליגת אתנה ווינר את כל התחייבויותיה בהתאם להסכם השנתי המתחדש עד האחרונה שבהן. ההתחייבויות כוללות, בין היתר, הענקת הזכויות בשם הליגה, פרסום במגרשים, פעילויות בקהילה ופרסום במהלך שידורי הליגה בטלוויזיה. ההתחייבויות הללו גוררות עלויות בפני עצמן, ומנהלת הליגה הוציאה מאות אלפי שקלים בכדי לעמוד בהתחייבויותיה. כך שמשרד הספורט ו'אתנה' זוכה לשיווק בפועל, מבלי לשלם את התחייבויותיה. מדובר בפגיעה אנושה בקבוצות בליגה וכן במנהלת עצמה, שכן ההוצאות שוטפות לא פסקו ולא הופחתו לצד העיכוב בהעברת הכספים ולא ברור כיצד מצפה משרד הספורט מן הקבוצות להמשיך ולהתנהל עם הפחתה משמעותית כל-כך בהכנסות. כך, הקבוצות נאלצות לקחת על עצמן התחייבויות שוטפות, תוך סיכון עצמי משמעותי במצב של חוסר בהירות. יתרה מכך, רוב הקבוצות אף ביקשו הלוואת גישור מאיגוד הכדורסל, וממרכזי הספורט שמועד פירעונה קרב ובא. בנוסף, קבוצות אף ציינו כי אם הכסף לא יועבר בימים הקרובים, הן לא יעמדו בתשלום המשכורות לשחקניות ולעובדות ועובדי הקבוצה. כל זאת, כאשר במסגרת הודעה לבג"ץ מסר משרד הספורט כי "מטרת ההחלטה ליצור ודאות לקבוצות הנשים הפועלות בענף ובכך לייצר פתרון ארוך טווח למשך חמש שנים לקבוצות".

יצוין כי משרד התרבות והספורט לא שינה התנהלותו אף על פי שהמנהלת העבירה שני מכתבים אשר מוענו למנכ"ל משרד הספורט, במטרה לקבל את התקציבים שהובטחו: הראשון מטעם יו"ר המנהלת, רו"ח איריס שטרק; השני נשלח באמצעות בא-כח המנהלת, עורך הדין אורי כהנא, ממשרד כבירי נבו קידר בלום, המתמחים במשפט ציבורי מגדרי בתחום הספורט. שתי הפניות לא זכו למענה מצד המשרד.

במכתב, שנשלח בהעתק גם לשרת הספורט, ח"כ מירי רגב, אף הושווה המצב הקיים בכדורסל הנשים לעומת ליגות הגברים בכדורגל ובכדורסל: "בעוד שענפי הספורט הגבריים, לרבות ליגות הכדורגל והכדורסל, מקבלים מידי שנה את כספי השיווק מהטוטו בתחילת העונה, מועד המאפשר למועדונים התנהלות שוטפת תקינה, ליגות הנשים מתמודדת מידי שנה עם סחבת מצד משרד התרבות והספורט, האחראי על העברת הכספים בעניינן, ונדרשות "להתחנן" ממש בכדי לקבל את הכספים המגיעים להן בדין".

כעת נערכים במנהלת לפנייה לערכאות המקובלות, אחרי שמשרד הספורט לא רק הפר את ההתחייבויות שניתנו בפני בג"צ תוך קיפוח ספורט הנשים , דבר חמור מאוד כשלעצמו, אלא אף מסרב להתייחס לכל פניה מצד המנהלת.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך