ילדים עם הפרעות קשב וריכוז – בסיכון גבוה לבריונות ברשתות חברתיות

מסקר שערכה אגודת ניצן בשיתוף מכון סמית' עולה כי מתבגרים עם הפרעת קשב וריכוז ובנות בכלל חשופים יותר לבידוד וניכור חברתי - 29 אחוז בקרב ילדים מעל גיל 12 עם הפרעת קשב וריכוז, לעומת 20 אחוז בקרב ילדים ללא הפרעת קשב וריכוז - מחר (יום שלישי) יתקיים יום ההתרמה השנתי של ניצן יחד עם ער"ן וארגוני החרשים
תלמידה במקיף באשדוד

מממצאי הסקר עולה כי בנים עם הפרעת קשב גולשים לזמן ממושך ברשתות חברתיות בהיקף גבוה יותר מבנים ללא הפרעת קשב . גם בקרב מתבגרים מעל גיל 12, אלו המאובחנים עם הפרעת קשב גולשים יותר מבני גילם שהינם ללא הפרעת הקשב. בקרב הורים למתבגרים בגיל 12 ומעלה עם הפרעת קשב, קרוב לשליש (29%) דיווחו על חשיפה של ילדיהם לבידוד וניכור חברתי, זאת לעומת חמישית בלבד מהורי הילדים ללא הפרעת קשב (20%). כמו כן, בקרב הורים לבנים – כרבע (26%) מההורים שילדיהם אובחנו עם הפרעת קשב דיווחו כי בנם נקלע לאירוע של בידוד חברתי, זאת לעומת 16% בלבד מההורים לבנים

ללא הפרעת קשב. אצל הבנות, התופעה הייתה נפוצה יותר, וקרוב לשליש מהוריהן בשתי הקבוצות דיווחו כי ביתם נחשפה לאירוע של בידוד חברתי (29%).

ממצא נוסף המלמד על רמת הסיכון הגבוהה יותר בתחום זה קשור במשך הזמן של הבידוד החברתי – הורים לילדים עם הפרעת קשב שילדיהם חוו בידוד חברתי, דיווחו כי האירוע נמשך זמן רב יותר, בהשוואה להורים לילדים ללא הפרעת קשב.

ההורים סומכים על הילדים ועל עצמם
רוב ההורים בסקר דיווחו כי ילדיהם לא חוו שיימינג ברשת ולא היו שותפים לשיימינג או חרם ברשת כלפי ילד אחר. רק 3% מההורים לילדים עם הפרעת קשב ו-4% מההורים לילדים ללא הפרעת קשב ידעו לדווח כי קרה אירוע מסוג זה. לצד זאת, מחצית מההורים בסקר (51% בשתי הקבוצות), חוששים שילדיהם יפלו קורבנות לשיימינג ברשת, ונראה כי, הורים לבנים עם הפרעות קשב וריכוז חוששים יותר מסיכויי בנם להיפגע משיימינג ברשת ביחס להורים לבנים באוכלוסייה הכללית . אצל הבנות התמונה הפוכה.

לצד החששות, מרבית ההורים משתי הקבוצות צופים שילדיהם ישתפו אותם ויפנו אליהם כשייתקלו במשהו חריג ברשתות החברתיות או יחוו אירוע שלילי המכוון כלפיהם ויזדקקו לעזרה. עם זאת, כאשר בוחנים את המצב בפועל, עולה מדיווחי ההורים כי ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב כבר עכשיו משתפים יותר את הוריהם כשהם נתקלים במשהו חריג ברשתות, בהשוואה לילדים ומתבגרים באוכלוסייה הכללית.

כששאלנו מי יכול לעזור לילדים שנחשפו לאירוע שלילי ברשת, ניכר כי מרבית ההורים משתי הקבוצות חשים כי ביכולתם לעזור לילדם בעצמם. שני במדרג, אם כי בפער רב, דורגו הגורמים המקצועיים. במקרה שהילד כבר חווה אירוע מסוג זה, בעוד כשליש (31 אחוז) מההורים לילדים ללא הפרעת קשב וריכוז ביטאו אמון ביכולת צוות ביה"ס או גורמים מקצועיים לסייע לילדם, הורים לילדים עם הפרעת קשב ביטאו אכזבה רבה מגורמים אלו (רק 2% חושבים שצוות ביה"ס יכול לעזור, רק 9% חושבים שגורם מקצועי יכול לעזור). התמונה משתנה כשמדובר בעזרה להורה עצמו – אז, באופן גורף, מרבית ההורים בשתי הקבוצות צופים שיוכלו להסתייע בגורמים אלו.

דברי יו"ר הסניף מר דויד שושן: אנו בניצן אשדוד שמנו לעצמנו כמטרה לסייע לכל משפחה שזקוקה לניצן כדי לפרוח, סניף ניצן באשדוד נותן מענה איכותי ומקצועי לכל הפונים, תוך מתן מגוון שירותים לימודיים, טיפוליים, אבחוניים.

דברי מנהל/ת הסניף בת-אל אלפרוביץ': המסגרת שלנו בניצן אשדוד היא מסגרת ייחודית המותאמת לרפורמות השונות, בנוסף לאבחונים(דידקטי, פסיכו דידקטי, moxo, פסיכו דיאגנוסטי) הרחבנו את פעילותנו ואנחנו מעניקים טיפול הוליסטי ומלווים את המתמודדים עם ליקויי הלמידה ואו הפרעת קשב וריכוז לאורך מעגל החיים, מגיל הגן והלאה, בסניף מתקיימות תוכניות מוכנות לכיתה א', תראפיות רגשיות שונות, הרצאות להורים, סדנאות אסטרטגיות למידה ועוד ועוד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך