נוסעים לרבי נחמן מאומן וחוזרים עם 500 פאקטים מרלבורו לייט

פאקט מרלבורו לייט באומן עולה 45 שקל בלבד, בארץ ניתן למכור אותו בקלות לסוחרים ב-180 שקל. חשבון פשוט מגלה ש-500 פאקטים מניבים רווח קל של 65 אלף שקל, אחרי שמנכים את עלויות הטיסות, המלון, וקניית הסחורה, תופעת הברחת הסיגריות מאומן לארץ הפכה מזמן למכת מדינה, ראיון בלעדי עם שני מבריחים אשדודים הפועלים שנים ארוכות על קו ת"א-קייב
נוסעים לרבי נחמן מאומן וחוזרים עם 500 פאקטים מרלבורו לייט

המון שנים הדעה הרווחת הייתה שתופעת הברחות הסיגריות נעשית דרך הים בלבד, במכולות המגיעות מסין מוסוות ברהיטים, אולם אף אחד לא שם את ליבו לכך שגם דרך האוויר, במטוסים הנוחתים מקייב שבאוקריאנה, החלה לפשוט התופעה. כל עוד לציונו של רבי נחמן שבאומן היו נוסעים מספר לא רב של ישראלים, התופעה כמעט לא הייתה קיימת, וגם אם הייתה קיימת היא הייתה מינורית מאוד. אולם מאז שכל אדם שלישי כמעט טס לאומן מתי שהוא במהלך השנה (ובעיקר בראש השנה) התרחבה התופעה למימדים מדאיגים, בעיקר מכיוונם של כמה בני נוער שראו את הכסף הקל והגדול הטמון בהברחה אחת שכזו. כמובן נסייג ונאמר שרוב רובם של הטסים, טסים לשם שמיים ואינם מבריחים דבר, אולם הפעם בחרנו להתמקד דווקא בטסים לא רק לשם שמיים…

עוד עולה מהתחקיר שעשינו שרוב המבריחים הם מבריחים "על הדרך", ואינם טסים במיוחד רק כדי להביא סיגריות, אך אנחנו נתמקד הפעם באותם בני נוער מעטים שהפכו את עניין ההברחות לעבודה, ועל הדרך אולי גם משתטחים על ציונו של רבי נחמן מאומן.

כך פועלת השיטה: המבריח קונה כרטיס טיסה לקייב, ומשם נוסע ברכב כשלוש שעות עד העיר אומן, שם הוא מסתובב בין מכולות שכונתיות בעיקר, כיוון שהמחירים שם הרבה יותר זולים ממחירם של הסיגריות בערים הגדולות כגון קייב או בתחנות הדלק, ופשוט קונה מהמכולות את כל הפאקטים שברשותם, עד שהוא מגיע לכמות אותה הציב לעצמו כיעד. חשוב לדעת שמחיר פאקט מרלבורו באומן עולה כ-45 שקלים, בעוד בארץ מחירו נע בין 350 ל-370 שקל לפאקט, הפרש של מאות אחוזים שהוא בעצם רווח נקי של המבריח במידה והכל עבר בשלום. בחלוף שלושה ימים נוסע המבריח חזרה לשדה התעופה בקייב עם מזוודה ענקית המכילה כ-500 פאקטים של סיגריות. בשדה התעופה בקייב בדרך כלל לא מעניין את האוקריאנים כמה פאקטים תוציא איתך, וגם אם פתאום מחליט אחד מהם להיות צדיק בסדום, הרי ש-50 דולר שתדחוף אל ידו בשקט, יעשו את העבודה ותוכל לשלוח את המזוודה אל בטן המטוס. עד פה הכל חלק ופשוט, החלק הקשה מתחיל בקבלת המזוודה בארץ שאיתה אתה צריך לעבור את המסלול הירוק במכס. המבריח נוטל את המזוודה ועובר איתה בנונשלנטיות דרך המכס.

נעצור ונדגיש שהדרך החביבה על המבריחים היא לעבור עם מזוודה אחת עמוסה לעייפה, ולא לחלק את זה בין כמה אנשים עם מזוודות, כך הסיכוי להיתפס יורד משמעותית מכיוון שגם אם חילקת את ה-500 בין 5 אנשים שונים ורק אחד מהם נתפס, הרי הקנס שאותו אדם שנתפס יקבל על 100 פאקטים (כ-40 אלף שקל) יגרום גם אחרי מכירת כל ה-400 הנותרים להפסד כבד, בוודאי או בוודאי אם יתפסו "חלילה" שתי מזוודות.

לאחר שהמבריח עובר בשלום את המכס ויוצא כשליבו שר ומזמר בקרבו, הוא צריך להחליט האם הוא מוכר את הסחורה בבודדים, ואז אומנם זה לוקח יותר זמן אבל הרווח גדול יותר או שהוא מוכר אותה לסוחר פירטי כמוהו בארץ במחיר הרבה יותר זול אומנם אבל במכה אחת. מחירי הפאקטים לסוחר במכה אחת הם בסביבות ה-180 שקל, כך שאם נעשה את החשבון, אחרי ניכויים של טיסות, מלון, וקניית הסחורה, הרי שנשאר לאותו מבריח ביד סכום של 65,000 שקל, סכום יפה לכל הדעות לבחור צעיר בתוך שלושה ימים. את הסיגריות המוברחות מפיצים בדרך כלל אותם סוחרים בין בני נוער, חיילים, בחורי ישיבות וסטודנטים, להם קל הרבה יותר למכור סיגריות שאינם מתוצרת הארץ במחיר זול בגלל מצבם הכספי.

חשוב לזכור שבמקרה שאותו מבריח נתפס עם כמות כזו, נפתח נגדו תיק פלילי ומוטל עליו קנס כספי כבד, אולם אותם בני נוער בדרך כלל לוקחים על עצמם את הסיכון העיקר לעשות כסף גדול ומהיר.

יצאנו לפגוש זוג מבריחים אשדודים, בחורים צעירים העובדים לפרנסתם בהברחות הסיגריות, שסיפרו לנו איך עובדת השיטה ומה דרכי הפעולה. חשוב לציין שהיה קשה מאוד לראיין אותם והם בהתחלה לא הסכימו בשום אופן לדבר, אולם לאחר הפצרות חוזרות ונשנות תוך כדי הבטחה שלא ייכתב שום דבר העלול לחשוף אותם. הם התרצו לתת לנו ראיון קצר.

כמה זמן אתם כבר בעסקי ההברחות?
"בגדול לא הרבה זמן, משהו כמו שנה וחצי. אתה צריך לזכור שחייו של מבריח בתחום לא ארוכים, ברגע שהוא נתפס פעם אחת, הוא מסומן אצל רשויות המכס ואז זה כבר הרבה יותר קשה".

 

אומן ואקראינה – למצולמים אין קשר לכתבה / צילום: יעקב נחומי – פלאש 90

 

תפסו אתכם כבר פעם אחת?
"לצערנו אחד מאיתנו נתפס לפני שלושה חודשים, ומאז הוא אחראי על תחום המכירה וההפצה בארץ, ואני נוסע להביא את הסחורה מאומן".

כמה פעמים כבר עשיתם את הקו הזה ת"א-קייב?
"תעבור לשאלה הבאה".

איך יכול להיות שמתוך 10 פעמים נאמר שהברחתם, נתפס אחד מכם רק פעם אחת?
"הכלל הכי חשוב הוא קודם כל שלא יהיה עליך מודיעין, לכן אנחנו קונים מכמה מקומות ולא ממקום אחד את כל הסחורה".

 

אבל אתם מסכימים איתי שאם יש מודיעין זה מגיע מאנשים שמכירים אתכם ולא ממוכר המכולת באומן?
"לא לוקחים סיכונים, כמובן שאנחנו לא מודיעים לאף אחד מתי אנחנו טסים ולאן, גם לא לבני המשפחה".

יש דברים מיוחדים שאתם עושים כשאתם עוברים במכס?
"הכלל הראשון הוא לא לדבר בפלאפון ולעבור במכס כי זה הדבר השקוף ביותר. חוץ מזה אנחנו משתדלים לא להתבלט בשום צורה. לא תספורת, לא לבוש, כלום".

מה זה נקרא לא להתבלט?
"תראה, עוצרים בדרך כלל אנשים שנראים או בחורי ישיבה או אנשי עסקים, כי המון תפיסות קטנות היו איתם, אז הם מחפשים את התפיסה הגדולה, בגלל זה אנחנו משתדלים להראות הכי עממי שיש".

זה תחום העיסוק היחיד שלכם?
"מה זה היחיד, תראה אנחנו לא מרוויחים פה מיליונים, המבריחים הגדולים לא באים מאומן, הם באים מאירופה דרך הנמל. אנחנו מנסים להתפרנס כל עוד אפשר".

אתם לא מפחדים מהתיק הפלילי שיפתח לכם ומהקנס הכספי?
"בוא נגיד שמהקנס אנחנו מפחדים יותר, חוץ מזה שתיק פלילי נפתח רק מכמות מסויימת, לא על כל הברחה".

יש עוד הרבה כמותכם?
"מעטים מאוד, יש אומנם המון שמביאים 10-15 פאקטים בשביל חברים ומשפחה, אבל בהיקף שלנו כמעט ואין במשך השנה. בראש השנה יש טיפה יותר אבל שוב לא מדובר פה על מכולות".

אין לכם בעיה מוסרית עם זה שאתם מעלימים מס, ובעצם זה יוצא מכיסם של אלה שכן משלמים מס?
"שום בעיה. המדינה היא הגוף שגונב מהאזרחים הכי הרבה. למה באומן עולה חבילת סיגריות 4.50 שקל ופה 37 שקל? אם כבר זה נקרא גניבה, ולא מה שאנחנו עושים. אנחנו מנסים לגנוב מגנבים…".

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך