סיכום תרגיל פיקוד העורף באשדוד

גם אשדוד השתתפה בתרגיל פיקוד העורף המדמה התקפת טילים מסיבית על אוכלוסיית ישראל. התרחיש המבויים דימה באשדוד מהלומת טילים שפגעה באזורי מגורים וגרמה לנזק גדול ולנפגעים. מרכז ההפעלה בראשות המנכ"ל וראשי המכלולים התבקשו לתת מענה ולהציג דרכי התמודדות ופתרונות לתרחישים השונים. במהלך התרגיל נשמעה בצהריים אזעקה במוסדות החינוך ואזעקה נוספת בשעות הערב ברחבי העיר.

מבצע צוק איתן מהווה אינדיקציה מצוינת לרשויות המקומיות במחוז הדרום, אשר היו חשופים להתקפת טילים שנמשכה כחמישים יום והסבה נזקי גוף ורכוש לא מעטים. אף שאשדוד היתה מטרה מרכזית במהלך המלחמה וטילים רבים נורו לעברה, תפקדה העיר בצורה מצוינת, הן ברמה התפעולית של הרשות המקומית והן ברמה האזרחית והתנהגות התושבים. מאז כמובן שופרו היכולות והופקו הלקחים והושם דגש על מערכת הצופרים והמקלטים העירוניים שעברו שדרוג רציני.

השבוע יכלה הרשות המקומית וגורמי הביטחון וההצלה להציג את יכולותיהם והלקחים שהופקו מ"צוק איתן". הם עשו זאת סביב שולחן עבודה במרכז ההפעלה ונתנו מענה לתרחיש הייחוס שדימה התקפת טילים מסיבית על אשדוד ובו קשה בחמש זירות שונות. תחילת התרגיל בהתכנסות ועדת מל״ח, ראשי מכלולים, נציגי צבא, משטרה, מד״א, ארגוני מתנדבים ובעלי תפקידים. נציג פיקוד העורף (יקל״ר) אל״מ אבי אזולאי הציג את התרחיש באשדוד וקב״ט העירייה מר אריה איטח תיאר את ההערכות העירונית ואת המענים לתרחיש. ראשי המכלולים ציינו את סדר הפעולות בתחום אחריותם, את שיטת העבודה והאמצעים המוקדשים למשימות. כמו כן ניתנו סריקות ע״י נציג המשטרה ונציג מד״א.

התרחיש כאמור דימה אירוע קשה בחמש זירות שונות בו זמנית, ובהן נזקי רכוש קשים, פגיעה בנפש, נעדרים ועקורים שביתם נהרס ואין להם לאן לשוב. כמו כן, נעשה תרגיל במוסדות החינוך ונשמעה אזעקה כדי לתרגל את הילדים ואת צוותי החינוך בירידה למקלטים וכניסה למרחבים מוגנים. בשעות הערב תישמע אזעקה נוספת על מנת לתרגל גם את התושבים. השאלות שעלו במהלך ההתמודדות היו כאלה שיעסיקו את המערכת בחירום, כדוגמת האם תושבי אשדוד מכירים את הנחיות ההתנהגות, מרחב התגוננות וזמן התרעה? האם נבחנו מערכות ההתרעה ודווח על פערים? האם הוטמעו לקחים מ"צוק איתן"? האם הרשות הגדירה מטרות לטובת קידום מוכנותה ויכולת עצמאות תפקודית לקראת המערכה הבאה? האם הופקו תובנות ולקחים מתרגול מענה רשותי למספר זירות וביניהם אירוע הרס משמעותי?

התרגיל כאמור בא לבחון את גופי ההצלה והביטחון ואת הרשות המקומית אך יש לו גם משמעות ציבורית וגם האזרחים צריכים להיות מודעים לתרחישי חירום פוטנציאליים, כדוגמת זו שהיתה בצוק איתן. המשמעות היא שעליהם להיות ערוכים ברמה הפרטית, לדעת מהו המרחב המוגן שלהם וכיצד להתנהג בשטח פתוח. עליהם לוודא שגם בני המשפחה מכירים את ההנחיות וככל שיש ביכולתם, להצטרף לגוף התנדבותי כלשהו למקרה שיתרגש עלינו אסון כלשהו.

בסיכומו של יום הרעיף נציג פיקוד העורף שבחים על תפקודה של אשדוד, רמת המוכנות והיכולת האישית והמערכתית להתמודדות עם תרחישים שונים. מנכ"ל העירייה מר אילן בן עדי סיכם והדגיש כי המשימה הראשונה במעלה היא הצלת חיים וכל המערכות אמורות להתכוונן לכך. הוא ביקש להרחיב את מעגל הפעילים וציין את חשיבות המתנדבים והמעורבות הפעילה של האזרחים בחירום. המנכ"ל הודה לכל נושאי התפקידים והביע תקווה כי יהיה לנו קיץ שקט.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך