יש שופטים בישראל?

הטלטלה שעוברת כרגע מערכת המשפט, בעקבות פרשת אפי נווה, גרמה לציבור להבין שאין דבר שהוא נקי לגמרי. זה משבר שיקשה על המערכת להתאושש ממנו. ייקח הרבה זמן שאמון הציבור במערכת המשפט יחזור
סידי

לפני שנתחיל, הבהרה. אין לי כוונה להזכיר את אפי נווה יותר מפעם אחת וזהו. הנה הזכרתי, אפשר להתקדם. הבעיה בעיניי אינה הפרשה עצמה. תמיד יהיה מי שיעבור על החוק, אם עבר, הבעיה היא הנזק התדמיתי שנגרם למערכת המשפט בעקבות ערבובן של שופטות ושופטים, גם אם בודדים, כרגע בפרשה שהמילה יושר לא נמצאת בה. הכל עקום בה. הציבור שוב מסתכל, מתוסכל, עכשיו על בית המשפט ואומר לעצמו – מושחתים. או נכון יותר, מושחתים?

עצוב שזה המצב. כי בנינו הרי ברור שרוב רובם של השופטים אינם מושחתים. או אני מקווה שכך הדבר, שרוב רובם אינם. אבל כמו שהשר גלעד ארדן, השר לביטחון פנים, הציב אתגר בפני המפכ"ל החדש למשטרה, שטרם בחר, להחזיר את אמון הציבור במשטרה. זה אומר שכל השוטרים מושחתים? ממש לא. נו די, לא. זה אומר שיש בעיה בין הציבור לשוטרים ולשני הצדדים יש חלק בזה, ושני הצדדים "זכו" בזה ביושר. אבל זו בעיה. לנו, לכולנו. כי צריך משטרה טובה. גם מבקריה הגדולים של המשטרה יודעים זאת.

גם מערכת בתי משפט צריך. יש דרך אחרת ליישב סכסוכים או עבירות על החוק? מה אתם רוצים שבוררים של העולם התחתון יקבעו? ממש לא. אתם צריכים משטרה טובה ואתם צריכים בתי משפט מצוינים. אחרת הכאוס ישלוט פה. זה ברור. אין שיטה מנצחת אחרת, או כמו שפעם אמרו על הדמוקרטיה, אין שיטה גרועה פחות. מצטער אם זו ההשוואה, אבל זה המצב כרגע ביחס הציבור לבתי המשפט. על פי המקרה האחרון גם הם "זכו" בזה ולא ביושר. לפחות חלקם.

בתי המשפט שהיו חסינים עד עתה, כמעט, מביקורת, עברו בגלל הפרשה להיות גוף שמושמץ מתחת לכל עץ רענן וגם סתם ככה בסלון. אני לא בא להגן על מערכת המשפט, וגם אני כמו כולם, הרגשתי לא פעם את "נחת" פטישם של השופטים והשופטות, כשהיה נראה כאילו הם מנותקים ומרגישים מורמים מעם. הפרשה הזו הורידה אותם בבת אחת לגובה של הרחוב, ועכשיו הם מסתכלים לאנשים הרגילים, בעיניים. או אולי בדיוק ההיפך.

מעניין אותי איך מרגיש שופט או שופטת (לא מתכוון להגיד כאן שום דבר ציני או מיני. ראיתי את זה מספיק ברשתות) כשהם נכנסים להיכל שלהם ומנסים להעמיד את הבאים אליהם במקומם. ל"הרביץ" בהם תורה, או גרוע מזה, לגזור את דינם. הרי הפרשה הזו מרחפת מעל ראשם, גם אם הם נקיים וצחים לגמרי, ואני מניח או מקווה להניח שהם כאלה. ברור להם שכעת הם לא פחות "עומדים" לדין בעינינו ואולי יותר, מאשר האיש העומד מאחורי דוכן העדים או תא הנאשמים. סורי כבודו. בגלל בודדים יש בעיה בכבוד, כבודה.

פעם אמר מנחם בגין (איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא), כי "יש שופטים בירושלים". היה חשוב לבגין לשמור על הדמוקרטיה. צודק. גם אני חושב כמותו. אבל זה לא אומר שאי אפשר כעת לבקר אותה. כי משהו לא טוב עובר עליה. בהשאלה מהמשפט הזה, חשוב יותר היום לשאול לא רק אם יש שופטים בירושלים (בגין התכוון לשופטי העליון), אלא האם יש שופטים בישראל? אני מקווה שכן. אני רוצה להאמין שכן, האמת כתבתי את הכן מאוד חיוור. אבל כן, אין ברירה, בעצם אם נהיה לרגע בראש של בית המשפט, אז השופטים זכו… מחמת הספק. ואם יש ספק, אז אין ספק.

ועוד דבר כמעט אחרון מאוד חשוב. אין אדם ואישה בישראל או אישה ואדם אם אני לא רוצה להסתבך, שלא ראו את תמונות השופטת, עורכת הדין, בעלה של עורכת הדין ולא יודע מי עוד בפרשה שלא הייתה מביישת אף סדרת טלנובלה, או טמבנובלה, כמו שאני אוהב לקרוא להן. הלו, יש להם משפחה, ילדים, שכנים, קרובים, מכרים, מה לא. לא הייתם רוצים שאתם תראו בראש חוצות, אבל זו המדיה היום והיא קטלנית. היא "הורגת" ולא ברכות. מצחיק שעיתונים או אתרים רשמיים מטשטשים את הפנים, שכולם ראו אותם כבר, אבל זה סיפור אחר. הפחד שלי הוא שאחד או אחת המעורבים, יפגעו בעצמם. הנה אמרתי. בלי טשטוש, בגלוי. אז אנחנו כולנו באמת נצטרך להסתכל על הלבן שלנו בעיניים, לגלגל אותם ולהגיד שלא לזה התכוונו. הלוואי והדברים שלי יישארו מנותקים, הזויים ועל הנייר ואטעה…

ועוד הלוואי ואטעה אחד… אימפריות לא נפלו בגלל צבאות אחרים, הן נפלו בגלל שחיתות. ישראל לא אימפריה, אבל היא בהחלט מדינה חזקה שהספיקה לא מעט בזמן המועט שהיא כאן. ישראל לא תיפול בגלל אויבה, אלא בגלל שחיתות באושיות המדינה. זה כבר קורה בימים אלה. משהו צריך לקרות. אתמול. לפני הפרשה. בוודאי אחריה.

בינתיים ניכנס ונצא בשערי בית המשפט, נסנן כמה אנחנו לא מאמינים להם, אבל נצטרך לקבל את ההחלטות שלהם. ישראל 2019.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך