גם קנס של 1,000 ₪ על אי חבישת קסדה לא יעזור ללא אכיפה ממשית

"היום ישבתי ברכבי בצומת מרכזי מאוד בעיר אשדוד והמתנתי שהרמזור האדום יתחלף. לפתע, עקף אותי באמצעות אופניים חשמליים נער כבן 15 לערך.."
גם קנס של 1,000 ₪ על אי חבישת קסדה לא יעזור ללא אכיפה ממשית
צילום: שירן ולק

"היום ישבתי ברכבי בצומת מרכזי מאוד בעיר אשדוד והמתנתי שהרמזור האדום יתחלף. לפתע, עקף אותי באמצעות אופניים חשמליים נער כבן 15 לערך, חבוש כובע צמר וטלפון סלולרי בידו השמאלית וחצה הצומת באור אדום תוך כדי נסיעה באלכסון. בהמשך השתחל בין מכוניות בפקק והמשיך לדרכו, למזלו הפעם ללא פגע. זוהי דוגמא לסיכון תעבורתי שיוצר רוכב שחורג מכל כלל תנועה אפשרי ויכול לעשות זאת גם לאחר שהתקנות החדשות נכנסו לתוקף אך מבלי שהן נאכפות כנדרש", כך אומר עו"ד דותן לינדנברג העוסק בתביעות נזקי גוף.

החוק, שאושר לפני מספר ימים בכנסת ופורסם ברשומות, מחייב את כל רוכבי האופניים החשמליים לחבוש קסדה בעת הרכיבה, בכבישים עירוניים ובינעירוניים. הקנס בגין אי חבישת קסדה בעת הרכיבה על אופניים חשמליים עומד כיום על 250 שקלים, ובקרוב הוא צפוי לגדול ל-1,000 שקלים.

עד כה, החוק חייב את רוכבי האופניים החשמליים לחבוש קסדה בכבישים בינעירוניים בלבד. בכבישים עירוניים חלה החובה בחבישת קסדה על רוכבי אופניים עד גיל 18 בלבד. מהיום, כאמור, חלה חובת חבישת קסדה על כל רוכבי האופניים בכל גיל ובכל דרך.

הניסיון למנוע תאונות דרכים ופגיעות הולכי רגל מאופניים חשמליים ע"י התקנות החדשות הוא בהחלט דבר מבורך וחשוב, אך יש לקחת בחשבון כי התקנת התקנות החדשות לא צריכות לבוא במקום אכיפה אפקטיבית.

במדינת ישראל יש כיום מאות אלפי אופניים חשמליים המשמשים נוער ובוגרים. רבים מהרוכבים נוסעים על הכביש ללא היכרות בסיסית עם חוקי התנועה והם מסכנים את עצמם, את הולכי הרגל ואת הרכבים לצידם הם נוסעים בכביש.

במקרים בהם התרחשו תאונות דרכים עם מעורבות של כלי הרכב הללו, אכיפה מוסדרת ואפקטיבית, היא כזאת שתשמור על ביטחונם של הרוכבים והציבור וגם תאפשר פיצוי ראוי למעורבים בתאונה.

עו"ד דותן לינדנברג: "על מנת להחיל אכיפה זו, יש לראות באופניים החשמליים רכב מנועי לכל דבר החוסה תחת החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים ובמסגרת זאת לחייב בביטוח חובה כפי שיש חיוב לכל רכב מנועי. משרדנו מטפל גם במקרים אחרים בהם למרבה הצער נהגי מכוניות לא זהירים גרמו לתאונה ופגעו לעיתים פגיעות קשות מאוד ברוכבי אופניים חשמליים שרכבו כחוק. השינוי שחל עם התקנת התקנות החדשות הוא מבורך, יחד עם זאת יש הכרח להמשיך ולבצע שינויים נוספים ולבצע אכיפה ממשית על מנת למנוע ככל הניתן תאונות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך