אם הצדיקים – הרבנית מדלן מזל פינטו, שהלכה לעולמה בגיל 88, העניקה לפני יותר מעשור, ראיון מיוחד ומרגש לעיתון "המגזין"

לפני יותר מ-10 שנים, איש התקשורת המוכר חיים גריידינגר, זכה לערוך ראיון מדהים ומרתק עם הרבנית ואשת החסד מדלן מזל פינטו, ראיון שפורסם בשעתו בעיתון "המגזין". זו למעשה החשיפה התקשורתית היחידה של הרבנית פינטו, שכל חייה בחרה להתרחק מאור הזרקורים ולהתעסק אך ורק בקדושה ובנתינה. לאחר מותה של הרבנית האהובה בשבוע החולף, ולאחר שאלפים ליוו אותה למנוחות עולמים כשהיא בת 88, החלטנו לפרסם שוב מדברי הטעם והחוכמה של אחת הנשים האהובות והמוערכות בתולדותיה של העיר שלנו. הרבנית פינטו אמרה באותם ימים: "אני מודה לבורא עולם שכל הבנים שלי רבנים, כולם צדיקים וגדולים בתורה. זכיתי גם לנכדים צדיקים שהם רבנים מפורסמים ברוך השם"
אם הצדיקים - הרבנית מדלן מזל פינטו, שהלכה לעולמה בגיל 88, העניקה לפני יותר מעשור, ראיון מיוחד ומרגש לעיתון "המגזין"

אני עושה את דרכי אל ביתה של הרבנית מדלן מזל טוב, ברחוב הרב מימון באשדוד. הבית שסביבו נקשרו סיפורי ניסים מופלאים, שלפתחו שחרו המונים מהארץ ומהעולם כולו, ובו התקיימה הברית של הרב הצדיק ר' יאשיהו פינטו שליט"א, בלב נלחשת לה תפילה קלה שהכל יעבור בשלום. שהפעם ביתה של הרבנית יאיר לי פנים, והיא תאות להמתיק עימי שעה קלה של שיחה. אל תקלו ראש! אני עומד לפגוש בעוד מספר דקות את האישה שהייתה תמיד לצידו של רבי משה אהרון פינטו, זכר צדיק וקדוש לברכה, בתקופה שבה זרחה שמשו, והוא היה בין הדמויות הרבניות היותר מוערכות בארץ ישראל ובעולם כולו. היא גם זאת שאחראית על גידולם וטיפוחם של ארבעת הרבנים המפורסמים לבית משפחת פינטו, אשר לטובת אלה שאינם מתמצאים, נרחיב בהמשך אודותם.

אני, כאמור, עולה אל ביתה של הרבנית, בתוך חדר מדרגות אפלולי קמעה, ואחרי גרם אחד של מדרגות, אני מתקדם עוד מטרים בודדים אל הדלת עליה נכתב בפשטות בלא תואר ובלא הדר "פינטו".

דפיקות על פתח הבית, וקולה של הנערה השוהה עם הרבנית הקשישה שואל לזהותי. כשאני משיב וקורא בשמי, הדלת נפתחת, והרבנית מדלן מזל טוב, שכבר עברה את גיל הגבורות קמה לקראתי משל הייתה נערה צעירה. "שלום וברוך הבא לך. שזכותם של הצדיקים ישמרו עליך", היא מברכת כמתוך הרגל.

אי אפשר לעמוד בפני השילוב הנדיר שמקרינה הרבנית לבית משפחת פינטו. מאור פנים הממסים את המתבונן בהם, לצד זריזות ופוריות מוחית נדירה, ולא רק לגילה.

הרבנית מדלן מזל טוב נולדה בשנת 1930, גדלה בעיר מיטנות שבמרוקו. אמה הייתה מספרת בגאווה, כי סבתה היא נכדתו של הרב יאשיהו פינטו זצוק"ל, שחי לפני קרוב לארבע מאות שנים בדמשק. אביה של הרבנית מדלן מזל טוב היה ממרקש. כשאני שואל אותה על אביה, היא מחייכת ואומרת: "אבא שלי, היה צדיק גדול. הוא לא היה רב, אבל היה עושה הרבה מצוות. היינו מתפרנסים ממפעל של טבק, שאת התוצרת היו משווקים לכל העולם, אפילו לארה"ב".

לרבנית מזל טוב, ארבעה אחים ושתי אחיות. היא נולדה במוגדור שבמרוקו, וסיימה בהצטיינות את לימודיה בבית הספר. "סיימתי את כל הבגרות בצרפתית", היא מספרת בגאווה.

סיפור מדהים שעובר בין בני המשפחה, הוא הנסיבות שבהן נקשרו חייהן של רבי משה אהרון ואשתו הרבנית תיבדל לחיים ארוכים. יום אחד ר' משה אהרון פינטו, שכבר הגיע לגיל 34 ועדיין לא היה נשוי, חלם בלילה את אביו הקדוש, ר' חיים פינטו, כשהוא אומר לו: "עוד שלושה חודשים כלתך המיועדת תבוא אליך אל הבית". ר' משה אהרון התעורר, ושמר את החלום בליבו.

כשאביה נפטר במוגדור, הלכו הרבנית מזל טוב ואימה לעשות את ימי השבעה בביתו של הרב חיים פינטו זצוק"ל, זאת לאחר שדודה של הרבנית סידר עבורם את השהות בבית. רבי משה אהרון פינטו זכר צדיק לברכה, ראה את אשתו לעתיד שהייתה אז בת 14, כשהיא מסתובבת עם אחיה הקטן דוד בזרועותיה. הוא חשב כי הפעוט הינו בנה של העלמה, והחמיא לה בחביבות על כך שיש לה ילד יפה. "זה לא הבן שלי אלא אחי, אני לא נשואה", תיקנה אותו הרבנית, ובאותו רגע נזכר הרב בחלום. "זאת ככל הנראה האישה עליה דיבר אבא בחלומו", חשב הרב.
אחיה של הרבנית התנגדו נמרצות לשידוך. "הם טענו שאני צעירה והוא מבוגר מדי בשבילי", נזכרת הרבנית ומתרפקת בערגה על זיכרונם של הימים ההם. "אבל אני עמדתי את דעתי. כשהסתיימה שנת האבל של אבי, באנו בברית הנישואין".

כשאני שואל את הרבנית על חייה לצידו של בעלה הארי הגדול היא מספרת. "הוא היה לי לבעל, לאח, ואפילו לאב. הייתה לי שמחה גדולה כל הזמן. הוא אהב אותי מאוד, והייתי מתנחמת בו על האובדן של אבי. עד עכשיו אני מרגישה אותו כאילו שהוא חי ונוכח כאן איתנו".
במרוקו נולדו לבני הזוג כל ילדיהם. הבכורה הינה ביתם דוניז. אחריה נולד הראשון מבין הבנים, הרב הצדיק חיים פינטו שליט"א, לאחר מכן נולד לבני הזוג ילד שנפטר לאחר פחות מארבעים יום להיוולדו, אחריו נולד הרב הצדיק דוד פינטו שליט"א, אחריו נולדו לבני הזוג שלוש אחיות מרסל, רשל ואנט. אחריהם נולד הבן ר' אברהם פינטו, אח"כ נולד הבן ר' אליהו פינטו, אחריו נולד הרב הצדיק יעקב פינטו שליט"א, ואחריו נולד הבן האחרון של בני הזוג, דניאל.

הרבנית נזכרת באותם ימים ובבית שלהם שהיה מלא במבקרים. "תמיד היו באים אנשים אל הבית. כל הזמן באו אנשים לבקש ברכות רפואות וישועות".

כשהיא נשאלת על הכוח שהיה בידיה של בעלה היא מסבירה: "הכל זה בזכות בורא עולם והאבות הקדושים של המשפחה. הייתי רואה בחוש את ההשגחה הפרטית שהייתה מלווה אותנו על כל צעד ושעל".

אחרי תקופה, החליטו בני הזוג לעלות לארץ ישראל. הרבנית מדלן מזל טוב, שהייתה בת 16 כשנישאה במרוקו לבעלה הצדיק, הייתה בת 39 שעה שעשו בני הזוג את המסע לארץ. "בהתחלה גרנו בירושלים", מספרת הרבנית פינטו, "אבל מהר מאוד הבנו שאנחנו לא יכולים להמשיך ולהתגורר שם. היה לנו קשה מאוד. הייתי אז בהריון עם דני, היה לי בעיות של סוכר ולחץ דם, ולכן עברנו לאשדוד. קיבלנו דירה מעמיגור, בתקופה שבכל אשדוד היה רק כמה רחובות. הייתה חנות קטנה שנקראה בנק דיסקונט, לצד חנות קטנה של פרידמן, והיה מרכזון קטן ברובע א'".
במשך השנים, ניסו הרבה אנשים ממוקירי המשפחה לנסות לשכנע את הגאון הצדיק רבי משה אהרון פינטו ואת אשתו הרבנית מזל טוב, לעבור לבתים חדשים ברחבי אשדוד המתפתחת והולכת, אבל הרב הישיש סירב בכל תוקף ועמד על רצונו להישאר להתגורר בדירה בה גרה גם כיום אשתו הרבנית מזל טוב. "אפילו ראשי העיר לדורותיהם, שהיו באים לפה להילולות הציעו לו לעבור מכאן, אבל הרב בשום פנים לא רצה ולא הסכים".

הרבנית מספרת כי החיבה הגדולה שיש לה לבית עתיק היומין, נובעת בין השאר גם מהעובדה, כי ישנה הרבה קדושה בבית. "פה, היכן שאנו יושבים, התקיים טקס ברית המילה לרבי יאשיהו פינטו, בבית הזה ערכנו את כל ההילולות וסעודות המצווה. הייתה פה הרבה מאוד קדושה".

היום כל הבנים שלך מפורסמים בכל העולם, איך ההרגשה?

"ברוך השם אני מודה לבורא עולם שכל הבנים שלי רבנים, כולם צדיקים וגדולים בתורה. זכיתי גם לנכדים צדיקים שהם רבנים מפורסמים ברוך השם".

איך הצלחתם להעמיד כל כך הרבה רבנים לעם ישראל?

"הקדוש ברוך הוא נותן לנו את הכוח. הייתי בהריון והייתי נוסעת ברכבת עד אנגליה ממרוקו, כדי לרשום את הבנים שלי, רבי חיים ורבי דוד, לישיבות. הגעתי גם לפריז כדי לרשום את הבנות במוסדות של תורה. רבי משה היה יושב בבית, כותב לי מה לעשות והייתי נוסעת".

מהיכן לדעתך בניך ונכדיך הרבנים שואבים את יכולתם?

"הקדוש ברוך הוא עוזר להם. יש להם נבואה והם יודעים מה להגיד. הם עובדים קשה מאוד כדי לעשות מצוות ולחזק את התורה בארץ ובעולם".

כשאני שואל את הרבנית פינטו על היחסים ששררו בין הבנים לאביהם הגדול רבי משה אהרון פינטו זכרונו לברכה, היא מספרת: "הוא אהב אותם מאוד והיה כמו חבר שלהם. היה נוסע איתם למקומות שונים והם סבבו אותו בטוב וברע. כשהיה חולה כולם היו מסביבו ואף פעם לא השאירו אותו לבד ברוך השם".

בשנים האחרונות, על פי הזיכרונות שגוללה בפני הרבנית, מתנהל מסע שכנועים ומכבש של לחצים כלפיה, מצד כל אחד מארבעת הרבנים הגדולים כדי שתבוא לגור לצידם לעת זקנה. "מדוע את נשארת בביתך?", הם שואלים אותה פעם אחר פעם. אבל הרבנית לבית משפחת פינטו מסרבת לעזוב את הפינה ואת הבית אליו כל כך הורגלה. "אני עוד זוכרת את יום ההלוויה של בעלי. הגיעו לכאן רבנים ממש מכל רחבי הארץ. זה נכון שכל הבנים שלי רוצים שאני אעבור לגור לצידם, אבל לא הסכמתי כי קשה לי לצאת מהרחוב".

הילדים שלה, הרבנים שלכם!

השם פינטו נפוץ היום בעולם היהודי ובכל מקום. רבני המשפחה מתפרסמים להם כל הזמן, וכבר קשה לסווג את זהותם. אבל במאמץ מיוחד למען אלו הרוחשים הערכה והוקרה לרבני המשפחה הרי ריכוז ארבעת הרבנים לבית המשפחה, שלושה אחים ונכד, ששמם יצא למרחוק בכל העולם כולו. איש-איש בכבודו ומעלתו, מסודר לפי סדר לידתם.

בנים

הרב הצדיק רבי חיים פינטו שליט"א

בן 67, בעל מוסדות "אוצרות חיים" המחזיקים את בית הכנסת המפואר "ישמח משה" על שם אביו שאותו בנה הנדיב אדמונד ספרא ז"ל ששהה יחד עם הרב עובדיה יוסף שליט"א במעמד הנחת אבן הפינה בשנת 89'. רב העיר אשדוד וקריית מלאכי, נחשב לבעל השפעה רבה, ורבים משחרים לפתחו. התפרסם מאוד כאשר יזם העלאת קברי צדיקים מסוריה לארץ ישראל לפני כ-25 שנה במבצע חשאי דרך מדינות האיסלאם שאינן בקשר עם ישראל. בכירי הפוליטיקאים בישראל מגיעים לחצרו כדי לקבל ברכה ותושייה, לצד אנשי עסקים מפורסמים. מחזיק גם בית ספר מצליח לבנות בציבור החרדי באשדוד, בשם "נאות אסתר", וסמינר לבוגרות "נאות שמחה".

הרב הצדיק רבי דוד פינטו שליט"א

בן 64, בעל מוסדות "אורות חיים ומשה", המחזיקים קומפלקס מפואר ברובע ג' המכיל בית מדרש, כולל אברכים, מקווה טהרה, ישיבה לצעירים ועוד. ישיבה לצעירים בשכונת בית וגן בירושלים בשם "נפש החיים". יוזם מספר חלוקות חסד בשנה. נחשב לבעל השפעה ביהדות צרפת, ארה"ב, וארגנטינה. שוהה רוב ימות השנה בליאון שבצרפת, ומבקר בישראל בתקופות החגים. מקורב מאוד לגדולי הרבנים בקרב המגזר החרדי, ובהם אדמו"רים ורבנים מהעדה האשכנזית.

הרב הצדיק רבי יעקב פינטו שליט"א

בן 52, בעל מוסדות "נתיבי חיים ומשה" בארץ ומוסדות "פינטו סנטר" בעולם. מוביל בלוס אנג'לס קהילה עצומה והתפתח למדינות נוספות בארה"ב. מפורסם יותר בקרב אנשי העסקים ובכירי ממשל אמריקאים, וכמעט שלא נמצא בארץ.

נכדים

הרב הצדיק רבי יאשיהו פינטו

בן 45, בעל מוסדות "שובה ישראל" בארץ ובעולם. מחזיק ברובע יב' באשדוד בית מדרש מפואר ובו כולל אברכים וישיבה שבה תלמידים רבים. מחזיק בבית תמחוי מהמרשימים בישראל והעולם המחלק אוכל ומזון לנזקקים ורעבים. מוכר מאוד בארץ ובעולם כולו. נחשב לבעל השפעה רבה. רבים מעשירי הארץ והעולם מקורבים למוסדותיו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך