השילוב הנדיר בבית הספר "שובו עילית": מורות דתיות מחנכות בהצלחה חסרת תקדים תלמידים חילוניים

אחד מבתי הספר המצוינים בעיר אשדוד, שהצליח להגיע להישגים מרשימים בתחום הסייבר והטכנולוגיה, הוא "שובו עילית", הממוקם למרגלות הר יונה שברובע א'. אך מעבר להישגים המרשימים, מתברר שבית הספר הוא דוגמא ומופת לדו-קיום, כאשר מורות מחסידות גור מלמדות בנים ובנות מבתים חילונים מובהקים, המורות מסבירות לתלמידים איך מתמודדים עם משבר השבת, מהי פוליטיקה ומדוע אסורה הכפייה * אך בנוסף לכל הם מצליחים להגיע להישגים חינוכיים, כשעל הכל מנצחת מלכי שיינין, המנהלת החרדית המסורה של אחד ממוסדות החינוך הטובים בעיר
השילוב הנדיר בבית הספר "שובו עילית": מורות דתיות מחנכות בהצלחה חסרת תקדים תלמידים חילוניים

למרגלות גבעת יונה שוכן לו בית ספר בוטיק בשם "שובו עילית", המשתייך לחינוך העצמאי. מדובר בבית ספר מסורתי בעל הישגים מצויינים בתחום הסייבר והטכנולוגיה, עם מכלול ציונים מדהים בשלל המקצועות, שהצליח לגרום לו להתברג לצמרת בתי הספר של העיר אשדוד, ולהביא הרבה כבוד וגאווה למחלקת החינוך העירונית. זאת לאחר שנבחר יותר מפעם אחת למצטיין במקצועות החשובים – מתמטיקה, סייבר, אנגלית ועוד.

אך הציונים הם לא מה שמפתיעים בסיפור הזה, כיוון שהעיר אשדוד מתאפיינת בהצלחה חסרת תקדים בכל הקשור למערכת החינוך שמפתיעה כל פעם מחדש עם הישגים מרשימים, אלא שהפעם מדובר במשהו אחר ושונה לחלוטין. מדובר בבית ספר שמצליח להתגבר על דעות קדומות, ולהביא את החיים המשותפים של תושבי אשדוד לתוך כיתות הלימוד, ולהוות דוגמא ומופת לעשרות אלפי תלמידים ברחבי העיר ומיליוני ילדים במדינת ישראל.

בית הספר "שובו עילית" מובנה על מורות חרדיות, שרובן המוחלט משתייך לחסידות גור, הידועה כחסידת הגדולה ביותר במגזר החרדי באשדוד, מנהלת (מלכי שיינין) בעלת הישגים אישיים המשתייכת למגזר הליטאי המתון, ואילו עשרות התלמידים מגיעים מהמגזר החילוני, המסורתי, והכללי, דבר שיוצר שילוב נדיר ביותר בנוף האשדודי. גולת הכותרת שיוצאת מהשילוב הזה היא היכולת לקיים את החיים המשותפים בחברה הישראלית ללא הפרעה וחשש.

התלמידים שנרשמים לבית הספר הזה מגיעים ממשפחות שרוצות מצד אחד שהילדים שלהם ילמדו מסורת ישראל, ויתחנכו על הצד הטוב של היהדות. אך מהצד השני הם מעוניינים שהכל יעשה מאהבה ולא מכפייה, וגם שהרמה הלימודית הגבוהה תישמר. בכדי להבין כיצד בעיר כה שסועה חברתית אפשר לנהל חיים משותפים בהרמוניה כזו, צוות של עיתון "המגזין" הגיע לבית הספר לראיון עם המנהלת מלכי שיינין.

 

מלכי, בימים בהם השיח המפלג בין חרדים לחילונים צף ברחובות, מסקרן אותנו איך אפשר לשמור על מצויינות וגם להיות פורצי דרך ברמה החברתית. מה הסוד?
"ראשית, אני חייבת לציין שבית הספר 'שובו' מושתת על ערכים וכבוד הדדי. בית הספר שלנו הוא שילוב של כל הרבדים שיש באוכלוסייה, הוא שונה מאלה שקיימים בעיר, והכי חשוב כאן לא מתייפיפים. כאן אנחנו משתדלים להתמודד עם האמת בדרך היפה ביותר, ודוגמא לזה אני יכולה להביא מסוגיית השבת שהעסיקה את העיר אשדוד עד לאחרונה. באותם ימים שפרצה הסוגיה והעסיקה את האשדודים, החלטנו כאן בצוות המקצועי להסביר לילדים ששום דבר לא הולך בכפייה, ואם רוצים לשנות משהו אז רצוי להסביר אותו בצורה יפה ונעימה, כפייה לא מובילה אותנו לשום מקום. זה בדיוק ההתנהלות של בית הספר לגבי אורח החיים של כל תלמיד ומשפחה בעיר אשדוד שבוחרים להיות חלק ממנו".


 

ספרי לנו על השילוב של תלמידי בית הספר, מאיזה בתים הילדים מגיעים?
"תראה, בית הספר משלב בתוכו מגוון רחב מכלל האוכלוסייה בעיר אשדוד. יש כאן מסורתיים שבאים מבתים של הורים חובשי כיפה, יש כאן חילוניים מאמינים, יש כאן גם חילוניים גמורים ועוד. אני יכולה להפתיע אותך ולומר לך שבבית הספר שלנו לומדים כשלושים אחוזים מיוצאי חבר העמים, משפחות שהיו מנותקים לחלוטין מהיהדות, וכאן הם למדו להכיר את הצד היפה שלה. לא בכח, לא בכפייה, רק בסבר פנים יפות".

 

איך מסתדר השילוב הזה של עובדי הוראה חרדים ותלמידים חילוניים?
"אני חושבת שהשילוב הוא מצוין. יש כאן הבנה מעמיקה בין הצוות המקצועי והילדים, אנחנו מכילים את העולם המודרני ומצד שני משמרים את המסורת היהודית. אי אפשר לומר שזה פוגע במקצוענות, כיוון שאנחנו מבתי הספר המובילים בארץ בתחום הטכנולוגיה והסייבר. התלמידים בבית הספר 'שובו' זוכים להכיר מקרוב את כל הפיתוחים החדשים, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם מכון ויצמן ששלח לאחרונה את המדע-נוע לביקור בבית הספר שלנו. ההבנה של המורות כאן, שבאות מבתים חרדים, להכיל את הילדים מהעולם הפתוח, היא נדירה ומצליחה מאוד. היכולת שלנו להסביר לילדים את הצדדים השונים בחברה הישראלית היא טובה פי כמה מבית הספר רגיל, וזה מה שמכין את הילדים לחיים האמיתיים בחוץ".

 

מסקרן מאוד לדעת מי אלה הבוגרים שיוצאים מבית ספר כזה, יש לך דוגמא?
"בוודאי, מבית הספר שלנו יצאו לוחמים ביחידות המובחרות ביותר של צה"ל. אנחנו משתדלים להביא חלק מהם להרצות בפני התלמידים בימי הזיכרון לחללי מערכות ישראל, וגם באמצע שנה בכדי שאלה יהוו דוגמא אישית לתלמידים שלנו".

 

תשמעי, זה מפתיע מאוד. מצד אחד אתם חרדים, אבל הציונות והדרך היא נדירה.
זה נכון, וזה לא קל. אנחנו רוצים להשפיע על החברה הישראלית לטובה, להראות את הצדדים החיוביים, לא העיקר התכנים אלא הדרך וההתמודדות עם מה שמחכה לתלמידים בחוץ. לשמחתי אנחנו מצליחים גם לדבר בהישג לימודי מודרני מתקדם וגם בשיח נדיר ולא מכליל, כאן מלמדים את הילדים למנוע שנאה בין המגזרים, להכיל ולקבל את האחר".

לסיום מספרת לנו המנהלת המסורה כי המוסד החינוכי מכיל בתוכו גם גן ילדים מגילאי ארבע ומעלה, והתגלית המיוחדת של סגנון בית הספר גורם לרישום שנפתח לבית הספר והגנים, לייצר עניין בקרב הורים רבים ממשפחות חילוניות באשדוד. מלכי שיינין סיכמה: "יש כאן הורים מדהימים. מעורכי דין, אנשי הייטק, רופאים, דרך כאלה שעובדים לפרנסתם בעבודות כפיים, כולם שווים ומרוצים מהיחס החם וההצלחה החינוכית. אנחנו כאן להוביל דרך חדשה ושיח אחר, חם אוהב ומחבק לכל הילדים האשדודים".

רוצים להתרשם מבית הספר, הקליקו על הקישור: כניסה

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך