צעד נוסף בתכנית להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום הצעת חוק של השר כץ המחייבת רוכבי אופניים חשמליים לחבוש קסדה, בכל גיל ובכל דרך
אופניים חשמליות

כיום החוק מחייב את כל רוכבי האופניים לחבוש קסדה בעת רכיבה בכבישים בינעירוניים בלבד. בכבישים עירוניים חלה חובת חבישת הקסדה על רוכבי אופניים עד גיל 18 בלבד. הקנס על אי חבישת קסדה צפוי לעמוד על 1000 שקלים, במקום 250 כיום.

מגבירים את בטיחותם של רוכבי האופניים. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (יום שני) הצעת חוק של שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, המחייבת את כל רוכבי האופניים החשמליים לחבוש קסדה בעת הרכיבה, בכל גיל ובכל הכבישים. זאת, במסגרת תכנית לאומית שיזם השר כץ לקידום בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים. התקנה הועברה לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת.

החוק מחייב כיום את כל רוכבי האופניים לחבוש קסדה בעת רכיבה בכבישים בינעירוניים בלבד. בכבישים עירוניים חלה חובת חבישת הקסדה על רוכבי אופניים עד גיל 18 בלבד. במקביל, מקדם המשרד תקנות חדשות הקובעות כי הקנס בגין אי חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים חשמליים יעמוד על 1000 שקלים, במקום 250 שקלים כיום.

על פי החוק כיום, הרכיבה על אופניים חשמליים מותרת מגיל 16 בלבד. חל איסור מוחלט על ילדים ובני נוער מתחת לגיל 16 לרכב על אופניים חשמליים בכל דרך. נושא השימוש באופניים החשמליים הוסדר בתקנות עוד בשנת 2014. על פי התקנות, ניתן לרכב על אופניים חשמליים בעלי הספק מרבי של 250 ואט, שמהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש. עוד נקבע, כי באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות, הכוללים בין השאר צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור.

השר כץ ציין כי הביקוש ההולך וגדל לאופניים חשמליים בישראל, הגביר את הצורך לשמור על בטיחותם של הרוכבים. על פי ההערכות, בישראל כיום ישנם יותר מ-200 אלף אופניים חשמליים ומספרם הולך וגדל. יצוין כי לפני כשנתיים יזם השר כץ את הרחבת סמכויות האכיפה על רוכבי האופניים החשמליים גם לפקחי הרשויות המקומיות בכל הערים בארץ.

לפני כחודשיים אישרה הממשלה פה אחד הצעת החלטה שהוגשה על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשר כץ, המאמצת את התכנית הלאומית להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים ומשתמשי הדרך.

התכנית מתכללת את הפעילות של כל המשרדים והגופים העוסקים בנושא האופניים החשמליים ומתייחסת לכשירות הרוכב והכשרתו, החמרת אכיפה וענישה בקרב רוכבי האופניים החשמליים, וכן פעולות נוספות שנועדו להסדיר את פעילות הרכיבה והבטיחות של הרוכבים, זאת, לצד הגברת ההסברה בקרב הרוכבים וההורים. בין היתר, מדובר בתיקוני חקיקה ותיקונים מנהליים, המחמירים את הענישה על הפרות חוק ברכיבה על כלים דו גלגליים חשמליים ועל שיווק של כלים בלתי תקניים, בניגוד לתקנות התעבורה.

התוכנית כוללת בין השאר קורס ייעודי בסיסי לרוכבי אופניים חשמליים בנושא חוקי תנועה, הכרת הדרך, תמרורים והתנהגות זהירה ברכיבה. הקורס יתקיים במסגרת לימודי החינוך התעבורתי בבתי הספר התיכונים. בסיום הקורס יבחנו התלמידים במבחן ייעודי בנושא  הרכיבה על האופניים. רשות הרישוי במשרד התחבורה תנפיק אישור כשירות לכל רוכב האופניים שעמד בהצלחה במבחן ייעודי שיקבע על ידה.

מתחילת שנת 2019 יחויב כל רוכב אופניים חשמליים או קורקינט ממונע, שאין ברשותו רישיון נהיגה, באישור היתר רכיבה. התקנות החדשות אוסרות לרכב על אופניים וקורקינט חשמליים למי שאין ברשותו היתר רכיבה על אופניים חשמליים (A3) או שלא עמד במבחן עיוני (תיאוריה) לדרגה כלשהי (למעט טרקטור או מכונה ניידת) ושאינו מחזיק ברישיון נהיגה.

בנוסף, התקנות החדשות אוסרת על כל אדם לבצע שינוי מבנה באופניים חשמליים, בקורקינט חשמלי וברכינוע (סגווי והובר-בורד) שנועדו בעיקר לשפר את ביצועי הכלים ולהגביר את מהירותם, בניגוד למפרט הטכני של הכלים. כמו כן, חל איסור לרכב על כלים חשמליים שאינם עומדים בדרישות החוק, וחלה חובה ללבוש אפוד זוהר במהלך הרכיבה, בשעות החשיכה ובראות לקויה, במטרה להגביר את ניראות הרוכבים בכבישים. עד היום חובה זאת חלה רק על רוכבי הקורקינט החשמלי.

12121231231234234

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

blank

אולי יעניין אותך