הרב יחיאל וינגרטן, האיש שיכול להבעיר או לאחד את אשדוד

בבניין עיריית אשדוד יושב סגן ראש עיר שמעולם לא ידע פוליטיקה מה היא, אך מעשיו והחלטותיו הפוליטיות (כנציג הבכיר של מפלגת "יהדות התורה והשבת"), יכולים להכריע לאיזה כיוון העיר אשדוד תלך בשנים הקרובות
הרב יחיאל וינגרטן, האיש שיכול להבעיר או לאחד את אשדוד

מפלגת "יהדות התורה והשבת" היא המפלגה הכי שקטה שהייתה בבחירות האחרונות. היא החלה את הקמפיין שלה קצת יותר משבועיים לפני יום הבוחר, ונציגיה כלל לא ניסו לקבל זמן במה בתקשורת המקומית. כל זה דבר שבשגרה בכל מה שקשור למפלגות חסידויות, השייכות לאליטה החרדית. אך מה שהתרחש קודם לכן זעזע את המפלגה ואת תומכיה, מהאברך הפשוט שבהם ועד אחרון העסקנים שלה.

המפלגה, שהייתה בעלת כח אדיר בבניין העירייה בחמש השנים האחרונות, חוותה זעזוע כאשר כולה הוחלפה, למעט אדם אחד (אפרים ובר, מס' 2 במפלגה). כאשר הסיבה לכך מעניינת מאוד בעיקר כלפי מי שהנהיג אותה במשך עשור, הרב מרדכי ליברמן, סגן ראש העיר עד לאחרונה. ליברמן לא יישר קוו עם כלל העסקונה בחסידות גור, שנחשבת לגדולה ביותר במגזר, ובעקבות כך שילם במקומו היוקרתי.

בשנים האחרונות ישנה תופעה גם במפלגות הממסדיות החרדיות, בהן הצעירים החרדים דורשים ממנהיגי המפלגה עשייה, ואם הם לא עושים זאת הם לא הולכים למפלגה אחרת, אלא מנסים להדיח אותו ע"י הבעת מחאה שקטה שמגיעה היטב לאוזנו של מי שקובע את החוקים. כך הכל התחיל במפלגת יהדות התורה המקומית. אלא שמהר מאוד מצאו העסקנים במה להיתפס בכדי להיפטר ממוטי ליברמן, השבת.

השבת היא הדבר החשוב ביותר לאדמו"ר מגור. מי שרוצה לשמח אותו או לגרום לו צער, צריך לספר לו על שמירת שבת ברחבי הארץ לטוב ולרע, וזה מה שעשו מספר עסקנים על מנת להדיח את מוטי ליברמן. תשעה חודשים קודם הבחירות בעיר אשדוד, הוצפו העיתונים והאתרים בכתבות נגד חילולי השבת בעיר (זאת לאחר שבמשך ארבע שנים כמעט ולא כתבו על זה כלל), וכך בתכנון מושלם בוצעה "כיפה אדומה" לליברמן ושבוע אחרי שבוע התפרסמו להן כתבות בגנות חילול השבת, כשהאצבע המאשימה הופנתה לסגן ראש העיר של המפלגה שלא לוקח אחריות ומתפטר, אלא נדבק לכסא כלשונם.

על פי מקורביו כל העת קיבל ליברמן חיזוק מלמעלה, מהפוליטיקאים הבכירים ביותר במפלגה בטענה שאין ברירה אחרת, אך ככל שהזמן חלף והבחירות התקרבו, הבין ליברמן שהוא צפוי לשלם בראשו, ואכן כך היה. העיר אשדוד הפכה לשם דבר בבחירות האחרונות והשיח שהגיע לכל כלי תקשורת בארץ, סביב עניין השבת, הגיע גם לאוזניו של האדמו"ר מגור שהיה צריך להחליט את מי למנות במקומו, כאשר נאמניו הקרובים של האדמו"ר מגור מספרים שהוא לקח את אשדוד הכי קרוב ללב שאפשר, עד כדי כך שביקש להיות מעורב בכל צעד וצעד.

בואו של הגבאי הצייתן שלא יודע פוליטיקה מהי
ביום שהוחלט כי נציגה של חסידות גור מוטי ליברמן לא ימשיך בתפקידו, קדחו מיטב המוחות של החסידות למצוא מחליף ראוי שישמש אותם מבניין העירייה, אך לאדמו"ר מגור הייתה תכנית אחרת. הוא רצה אדם נקי וטהור מפוליטיקה, שישמש בקודש את האג'נדה המפלגתית מספסלי העירייה. זה לא היה קל בכלל, אבל בסופו של דבר המשימה הקשה הוטלה על השמש האישי של האדמו"ר מגור, בתקופה שהוא התגורר בבני ברק. השמש ששמו יחיאל וינגרטן דאג במשך שנים ארוכות לעניינים הקדושים כמו סידור בריתות וקבלת קהל.

יחיאל וינגרטן, שנמצא בשנות השישים לחייו ולו ילדי נכדים רבים, לא שהה בפוליטיקה יום אחד קודם למינוי שנתפס בעיני רבים כתמוה, אך לא בעיני האדמו"ר שחיפש ומצא אדם ערכי ויסודי, שכל עניינו ישרתו את הרצון לשמר את השבת ולדאוג לאינטרס של בוחריו, שהוא לימוד התורה ושימור היהדות החרדית. החששות אצל עסקני המפלגה התרבו, שכן החשש מהתנהגות לא רצויה אצלם מצד יושב ראש המפלגה החדש שלהם עלו, וכעת במקום אדם פוליטי שידאג להם הגיע אדם אחר לחלוטין.
יחיאל וינגרטן נכנס לתפקיד כשהוא עושה את צעדיו הראשונים במחשבה רבה, שכללה למידה של הכללים הנוקשים בעיקר, והבנה כיצד מתנהלים בזירה הציבורית כסגן ראש העיר. המשמעות של "משמעת קואליציונית", וההבנה שלא כל מה שידרוש יקבל, היו זרים לו. אך הוא היה רגוע, שכן הוא לא הגיע לקבל משכורת מעיריית אשדוד, אלא לשרת את רצון מורו ורבו, האדמו"ר מגור.

רבים בחסידות כינו אותו לפני הבחירות כאדם קיצוני שינטוש את ספסלי הקואליציה ביום שדבר הכי קרוב לחילול שבת יעלה להצבעה, אך הם לא ידעו כי מתחת למעטפת של החרדי הקיצוני, מסתתר אדם ריאלי שמתייעץ עם רבותיו על כל צעד, לפני שהוא מקבל החלטות. ואכן תוצאות הבחירות הוכיחו שהכח החרדי הופחת משמעותית ביחס לפעם שעברה, גם בהתאם לחובשי הכיפות וגם עם גידולה של המועצה מ-27 חברים ל-29 חברי מועצה.

וינגרטן מתנהל נכון לימים אלו בשיקול דעת, וגורמים בחסידות מספרים כי גם בשלבי המו"מ, על כניסה לקואליציה העירונית, הוא הפתיע כשהבין את מעמד מפלגתו ומקסם את היכולות שלה לשמור על השבת בעיר, אם כי בהבנה שמה שהיה לא יחזור שוב, שכן אשדוד ברובה הצביעה נגד סגירת העיר בשבת.

אך מקורביו מצננים את אווירת הפיוס וטוענים שיחיאל וינגרטן בין לילה יכול להצית את העיר ולהחזיר אותה למאבקי הדת הכל כך שנואים על הציבור. "זה לא תלוי בו, הוא ממושמע למה שיורה לו האדמו"ר בערוץ ישיר ללא מתווכים. אם מחר הוא יורה לו לנטוש את הקואליציה, הוא יעשה זאת. אם מחר הוא יקבל הוראה לטרפד משהו ממה שמתכננת העירייה להעביר, הוא לא יחשוב פעמיים, פוליטיקה לא משרתת אותו", אמרו אותם מקורבים.

עסקני המפלגה מעריכים כי התחזקה הערכה שבכל מה שקשור למפלגת "יהדות התורה והשבת", צפויות הפתעות מעניינות במהלך הקדנציה הקרובה, בעיקר מהאיש הזה ששמו יחיאל וינגרטן, שצפוי לציית ללא חשש קל לכל בקשותיו של האדמו"ר, גם אם זה יעלה בכסאם ותפקידם שלו ושל חברי מפלגתו. יחד עם זאת, האופטימיות הזהירה מלמדת אותנו במקרה הזה, שלא נכון להקצין עמדות, בעיקר אצל מי שלומד לאט ובטוח ואף יכול להפתיע עם קירוב לבבות מהסוג שעוד לא הכירו בעיר אשדוד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך